Článek
Pokud jste ale v těchto letech součástí školského systému, ať už jako učitel (zde!), student nebo rodič studenta, jistě se vás více dotýká tato problematika velmi živelně. Co s tím?
Pokud jste naprosto proti tomu, aby se studenti dnes vyučovali s pomocí počítačů, aby procvičovali své kompetence a cvičili své možnosti, a raději byste je zavřeli se slovníkem nebo učebnicí do klidné místnosti a nechali je „našprtat“ se vše nazpaměť, tento článek pravděpodobně není pro vás. Než abyste si uhnali srdeční příhodu, raději přestaňte číst.
Možná nejste ani tak odpůrce výuky 21. století, ale jak si to máte představit? Možná máte zkušenosti se školou, kde se stále učí pod přísným diktátorským vedením „řeknu, nauč se, zopakuj“. A možná vám osobně takový způsob výuky vyhovuje/vyhovoval. Na tom není nic špatného, existuje mnoho typů učení, ale je v pořádku každému nabídnout nějaký jiný náhled na sebe sama, na svou individualitu, a tedy i na své schopnosti.
AI s takovými problémy pomáhá. Bohužel některé semináře pro učitele nabízí pod pojmem „AI ve výuce“ návod na to, jak efektivně tvořit své vlastní materiály a pomocí inteligentního chatu, a ano, jde to, snadno. Proč by stejně tak nemohl s pomocí AI tvořit student?
Může a nemusí. Podívejme se na jeden modelový příklad z praxe - žák má vytvořit svůj životopis. K tomu, aby začal od nuly, bude pravděpodobně potřebovat nějaký vzor, který mu nabídne pedagog, nebo internetový prohlížeč. A bude opisovat položky seznamu, co v životopisu má být, doplňovat své údaje, vše s pomocí nějakého vzoru. Měl by ho přizpůsobit vzhledem k tomu, na jakou pozici se hlásí, vytvořit nějaký krátký motivační dopis, úhledně soubor upravit. AI mu s tím může pomoci, právě jako učitel nebo mentor, navíc může nabídnout více variant, leccos poupraví.
A teď nejdůležitější bod - student stejně musí veškerý vygenerovaný obsah zkontrolovat! Jeho práce, kterou odevzdá, případně životopis, který by jako dospělý posílal do budoucího zaměstnání, musí být stejně nějakým způsobem jeho odkaz. A je za tím práce, ne že ne, protože AI nečte myšlenky, úkoly se musí umět formulovat jasně a zřetelně. Zároveň ale musí mít člověk povědomí o tom, jak má vlastně výsledek vypadat. Jen to může být o několik levelů dál díky vlastní studentově práci (a odškrtáváme si další bod ze seznamu - student sám úspěšně zvládá výzvu, je na sebe pyšný, dostává chuť učit se dál - pedagogická mise splněna.
Je to jako v mnoha zaměstnáních, ve kterých již dnes s AI spolupracujeme. Využíváme ho jako rychlého a ano, chytřejšího parťáka, ale my jste strůjci našich společných výsledků. Nevidím tedy důvod, proč bychom studentům tento pohled neměli nabízet a posouvat je v těchto ohledech dál. Posouvat je dál vstříc chuti k učení.