Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Elektrokolo z pohledu obyčejného uživatele

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Pár vlastních postřehů a zkušeností s výběrem, nákupem a užíváním elektrokola.

Článek

Obrovským fenoménem poslední doby je mimo jiné bezesporu i elektrokolo. Snobští „elektrikáři“ se navzájem chlubí nejnovějšími a nejdražšími modely, zatímco u klasických cyklistů jsou předmětem pohrdání. Ale velmi početnou skupinu „elektrikářů“ tvoří především lidé nad padesát let a senioři. A právě jim jsou určeny následující řádky. Nejprve by ale bylo vhodné vyvrátit některé, stále ještě přetrvávající mýty.

Elektrokolo není skútr, ani elektrokoloběžka. Je to klasické kolo s pedály a řetězem. Tudíž rozpohybovat tento stroj lze pouze šlapáním do pedálů. Přídavný elektromotor a akumulátor slouží pouze k usnadnění jízdy. Kdykoli přestanete šlapat, motor se ihned vypíná. Elektrokolo tedy nejezdí samo, jak se dodnes mnozí domnívají.

A ještě jeden mýtus. Elektrokolo si nepořídím, protože prý explodují baterie. Psali o tom… Ano. Taky jsem četl pár takových zpráv. Ale nikdy se tam nezmiňovalo, jaká to byla baterie. Zda byla originál k bicyklu, či koupená z druhé ruky, apod. Koupíte-li si kolo, kde výrobce garantuje splnění přísných bezpečnostních norem EU, můžete být v klidu. Při dodržení všech zásad nabíjení vám baterie zcela jistě neexploduje.

Jaké kolo vybrat?

Vybrat si můžeme ze tří druhu kol. Každý potencionální elektrocyklista nechť zváží po jakých cestách bude jezdit, jak daleko, zda bude používat kolo k pouhé přepravě např. do práce, či bude absolvovat výlety do hor, nebo jen na nákupy. Těžký terén a náročné výstupy do hor zvládne samozřejmě horské kolo. Silnice či cyklostezky a lehký terén zvládne crossové, neboli trekové kolo a na nákupy vám stačí městské kolo.

Kde kolo pořídit?

I tady existují v podstatě tři možnosti. Myslím, že ta nejhorší varianta je e-shop. Přivezou vám něco, co jste viděli jen na obrázku, co jste si neosahali a neprojeli se. Zaplatíte několik desítek tisíc korun a… děj se vůle Boží.

Daleko lepší varianta je kamenný obchod. Tam vám kolo představí, všechno vysvětlí a nechají vás na něm projet. Podle vašeho přání vám ho i dovybaví. Blatníky, světla, stojánek apod.

Ale pozor! Prodejci vám budou tvrdit, že kolo je sestaveno, seřízeno, promazáno a připraveno k užívání. Nechci obchodníkům křivdit a skutečně některé seriózní prodejny mají své servisáky a kolo vám připraví v naprostém pořádku. Jenže sami to nepoznáte, takže je namístě trocha nedůvěry a vaše první cesta by měla vést k nejbližšímu cykloservisu. Tam zakoupený stroj důkladně proklepnou, doseřídí, promažou. Investice navíc, ale určitě se vyplatí. Servisáci by vám mohli vyprávět v jakém stavu jsou někdy čerstvě zakoupená elektrokola.

Další možnost pořízení elektrokola je právě přes cykloservis. Některé solidní cykloservisy mají nabídku elektrokol. Vy si vyberete, oni ho přivezou a odborně a pečlivě ho sestaví a seřídí. Tento způsob je nejbezpečnější, ale zároveň i nejdražší. Avšak máte jistotu, že kolo je v perfektním stavu. Navíc vám ho jistě budou v budoucnu servisovat přednostně.

Kapacita baterie

Sami zvažte v jakém převýšení budete jezdit či jak daleké budou vaše výlety. Pokud máte v plánu kratší výlety dejme tomu okolo 30-40 km nemusíte investovat do elektrokola s velkou kapacitou baterie. Naopak delší výlety či velké převýšení vyžadují větší výdrž akumulátoru. Obecně se odborníci shodují, že je vhodné mít baterii alespoň o kapacitě nad 500 Wh. Tady výrobce uvádí dojezd až 100 km. Nedejte se prosím zmýlit. Těch 100 km nejspíš ujedete, leč jen po rovince a s minimální asistencí motoru. Pustíte-li se do prudkého kopce a navolíte největší stupeň asistence, kapacita baterie prudce spadne. Při plánování výletů je třeba s tímto kalkulovat. Jinak vám hrozí , že zbytek cesty budete muset ušlapat těžké elektrokolo vlastní silou bez asistence motoru. Výrobci rovněž uvádí, že pro větší životnost baterie je vhodné ji mít stále nabitou a neždímat ji do posledního procenta.

Styl jízdy

Především je třeba mít na paměti větší hmotnost samotného elektrokola. Manipulace a řízení je hlavně v počátcích trošičku složitější. Např. při vyhýbání se nějakému výmolu apod. Po čase však budete mít kolo pevně pod kontrolou a budete dolaďovat jen ten svůj styl. Např. kdy si pomoci jen klasickým převodem, kdy a jaký stupeň asistence navolit apod. Připomenu, že při překročení rychlosti 25 km/h se elektromotor automaticky vypíná. Toto se sice dá obejít tzv. začipováním kola, ale rozhodně tento krok nedoporučuji. Přestože drtivá většina elektrokol jsou osazena kotoučovými brzdami, věřte, že když se budete řítit po cyklostezce 50km rychlostí, nemáte nejmenší naději náhle zabrzdit a zastavit těžké kolo. Na cyklostezkách se pohybují klasičtí cyklisté, bruslaři, matky či otcové s dětmi. Buďme tedy prosím ohleduplní.

Elektrokolo je skvělý vynález a vrací k aktivnímu pohybu ty, kteří to pro svůj věk či pro zdravotní omezení už vzdali. Jízda je velmi kouzelná. Plná pohody a svobody. Přeji všem „elektrikářům“ spoustu bezpečných kilometrů a nádherných zážitků.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz