Článek
U článku, který vyšel nedávno na Novinkách jsou fotografie jídelních lístků a cenovek zboží, je uvedené odkud foto pochází. Zelenina a ovoce na tržišti v Zadaru, zmrzlina a alkoholické nápoje na Makarské, pivo ve Splitu a také srovnání loňských a letošních cen makarského akvaparku, kde je znát zdražení. Přesto jsou informace ihned popřeny. Není to pravda, právě jsme tam a tam a ceny tu jsou nižší. Uvědomte si, že výše cen je proměnlivá vzhledem k atraktivnosti místa. Vyhledávané lokality mají ceny prostě vyšší. Malé letovisko bude mít pravděpodobně ceny nižší. Také ceny klesají směrem na jih. Jižní Dalmácie je obecně levnější, ať už co se týče ubytování, tak také hospod. Ceny jsou různé, tak jako u nás.
Zapřisáhlí milovníci Chorvatska popřou i to, co vidí na vlastní oči a vytvářejí konspirační teorie o tom, že články mířící proti jejich oblíbené destinaci jsou placené cestovními kancelářemi nebo snad majiteli kempů. Je to prostě směšné. Jaký je tedy důvod vzniku těchto článků?
Napřed si rozdělme turisty podle toho, co od dovolené očekávají, jakou dovolenou upřednostňují a jakou si mohou dovolit.
Dobrodruzi
Ti, kteří chtějí poznávat cizí kraje, převážně mladí. Jezdí autem, kupují levné letenky, cestují na vlastní pěst, jsou to dobrodruzi, kteří moc neřeší, co kde stojí.
Movití
Skupina movitějších vyhledává luxusní dovolené, poznává exotiku, miluje rozmazlování a komfort, celé Chorvatsko je jim ukradené.
Dovolená u moře za minimum
Potom jsou zde ti, kteří chtějí k moři a mají omezené prostředky. Tak nějak si řeknou, že logicky musí být nejlevnější varianta ta, kam dojedu autem, a budou bydlet v soukromí. Chorvatsko je přece krásné, je to jejich první volba. Vezou si vlastní zásoby a pivo. Ovoce, zeleninu a brambory koupí na místě v supermarketu, ceny tam o moc vyšší než u nás nejsou. Jsou šťastní, že mohli dětem ukázat moře, aniž by jim dovolená vysála účet. Nevadí jim v apartmánu připravovat jídlo, umývat nádobí. Ani je nenapadne, že by mohli denně večeřet nebo i obědvat v restauracích, doma po hospodách také nechodí. Každý den si nakoupí v pekárně, dá se tam koupit i nějaký burek nebo pizza k obědu, děti dostanou každý den zmrzlinu. Jsou spokojeni. Nevadí jim pláž plná lidí, nevadí jim ležení na ručníku, nepostrádají převlékárnu a nepozastaví se ani nad placenou plážovou sprchou. Nepotřebují ji. Jsou šťastní.
Ti co dokázali porovnat a zjistili, že jinde může být za stejné peníze mnohem lépe
Jiní také rádi jezdili do Chorvatska, ale přeci jen už chtěli dovolenou užít trochu více. Večeřeli v konobách, zaplatili si lodní výlet, dětem dopřáli půl den v nějakém mořském akvaparku, sami si užili vodní sporty. A najednou to začali pociťovat a cosi si uvědomovat. A vyzkoušeli něco jiného. Navštívili Řecko. Odpadla ta otravná nekonečná cesta autem, jejich pokoj byl denně uklizen, atrakce byly levnější než v Chorvatsku a ceny v místních hospodách srovnatelné, což se nedá říci o celkové úrovni.
Zatímco v chorvatské konobě si objednali jídlo, dostali pouze to jídlo, číšník se často tvářil naštvaně a občas se ani neuráčil přijít ke stolu, aby si objednali. V Řecku zažili pravý opak. Už před tavernou je někdo vítal a zapřádal hovor. Někdo jim strčil do rukou slevenku, aby nalákal na návštěvu svého podniku, jiný projevil nadšení, když zjistil, že jsou Češi, zkoušel česká slůvka a vedl je s úctou ke stolu, kde jako pozornost podniku zanedlouho přistál aperitiv a předkrm. Po večeři každý dostal talířek ovoce, někdy také kávu, děti zmrzlinu. Zaplatili pochopitelně pouze to, co si objednali. Druhý večer už na ně číšník vesele mával a zval je k návštěvě.
Ten přístup je rapidně rozdílný. V jedné zemi jste chodící peněženkou a ve druhé, vás vítají s radostí.
A moře a pobřeží? Každý si vybere, co mu vyhovuje. Písek, oblázky, malé kouzelné skalnaté plážičky nebo dlouhé nekonečné pláže.
A tato skupina turistů, která také kdysi jezdívala do Chorvatska, ale rozhodla se okusit i něco jiného, vyrazila na all-inclusive pobyt. Třeba Turecko má i pobřeží členitá a skalnatá, která jsou k nerozeznání od těch Chorvatských. Luxusní hotel v mramorovém provedení, kde každodenní úklid je samozřejmostí, zasazený do zelené rozkvetlé pečlivě udržované zahrady. Moře křišťálově čisté s hejny barevných ryb. Toalety, převlékárny a sprchy na pláži samozřejmostí, stejně tak, jako pohodlná polstrovaná lehátka pochopitelně v ceně. K jídlu nepřeberný výběr pokrmů, od místních po běžné evropské, speciální jídlo pro děti, množství ovoce, zeleniny, saláty, zákusky. Denně ryby, mořské plody v ceně bary s pivem, vínem i koktejly, káva, zmrzlina. Prostě na co jen pomyslíte. Pro děti akvapark se skluzavkami a tobogány, tři bazény. Všude dost prostoru, žádná hlava na hlavě, volné lehátko ať u bazénu nebo u moře kdykoliv, i pozdě odpoledne. Každý den výměna plážových osušek. A Turci neobyčejně milí a přívětiví. Snaží se splnit každé přání. Přitom taková dovolená nebyla nijak drahá. Možná se cena zdála vysoká, ale je třeba si uvědomit, že ta cena je konečná a je v ní vše. Doprava, pobyt, strava. A vše na vysoké úrovni. Ačkoliv srovnám nesrovnatelné, tak při představě že bych si v Chorvatsku chtěla dopřát stejnou konzumaci, tak tam nechám roční výplatu. Ale stále budu postrádat sprchy, převlékárny a toalety na pláži, lehátka, bazény, skluzavky a tobogány, dětský koutek, animace pro děti a dospělé, ale HLAVNĚ ÚSMĚVY PERSONÁLU A POCIT, ŽE JE ZAJÍMÁTE, ŽE JSTE VÍTANÍ.
Kdo skutečně stojí za těmi negativními články o dovolené v milovaném Chorvatsku?
Platí si cestovky své novináře, aby získali zákazníky, které naženou třeba do Tuniska? Nebo za články stojí snad vypočítavý majitel kempu na Mácháči? Tak aby bylo konečně jasno, aby všichni věděli, kdo za tím a proč stojí, se vám dostane vysvětlení.
Kdo za tím stojí
Jsou to ti turisté z poslední skupiny. Mívali Chorvatsko vždy rádi, rádi se tam vraceli, ale zamysleli se a vyzkoušeli i něco jiného. Přesto se ještě vracívali a mohli srovnávat. Ale bohužel. Chorvatsko, jako dovolenková destinace, prohrála na plné čáře.
Proč
Protože i oni mívali kdysi pobřeží Jadranu rádi, rádi se tam vraceli, ale také si chtěli trochu užít, více odpočinout a okusili něco jiného. Zjistili, že jinde je lépe a o tom informují. Třeba na základě jejich informací poklesne zájem a Chorvatsko a s poklesem turistů klesnou i ceny, nebo alespoň přestanou stoupat.
Na druhou stranu tito lidé dělají medvědí službu. Měli by být rádi, že oni jsou už někde jinde, že oni vědí, že je možné dopřát si skvělou dovolenou za peníze stejné jako u Jadranu, ale v nesrovnatelné kvalitě. Vždyť kdyby skutečně odradili od Chorvatska větší množství zatvrzelých nadšenců, tak na ně může zbýt už jen omezená nabídka opravdu skvělých a lukrativních dovolených v jiných destinacích.
Skalní příznivce stejně žádný článek nepřesvědčí. Mají jasno. Je to placené. Závěrem je dobré říci: Ano, jezděte do Chorvatska, je skvělé. My vám ho přejeme.