Hlavní obsah
Jídlo a pití

Na kulinářské pořady koukáme, ale na vaření stejně kašleme

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Vika_Glitter / Pixabay

Ilustrační foto.

S pořady o vaření se roztrhl doslova pytel. Valí se na nás receptury celého světa, sledujeme soutěžní pořady, přesto se do vaření nehrneme. Proč?

Článek

MasterChef Česko je soutěž, ze které si mnoho receptů neodneseme. Vaří se zde na úrovni exkluzivní restaurace a ze špičkových surovin. Takže zde určitě nenajdeme nějaký návod jak uvařit efektivně pro rodinu. Přesto by tento pořad mohl dát a také jsem si myslela, že dal, nějaký impulz k zájmu o domácí vaření. Zřejmě tomu tak není. Soutěžící jsou spíš lidé soutěživí, kteří se nebojí různě improvizovat, mají v sobě estetické cítění jak efektivně pokrm naservírovat a mají také hodně nakoukáno z předešlých dílů. Já sama mám kolikrát pocit, že někteří z nich nejsou ani běžnými domácími kuchaři, protože nějaké klasiky jim prostě skřípou. Spíš se jedná o bojovníky, kteří se nebojí experimentovat, chtějí soutěžit a mají smysl pro nejrůznější kombinace chutí, které nakonec porotu baví. Ona i ta hláška, že je to „baví“. Běžný strávník řekne, že mu to chutná. Prostě si pochutná a dobře se nají. V této soutěži jde zřejmě o to, aby se porota pobavila a možná to tak bude i v jejich restauracích. Jdete se pobavit. Jedno sousto křupne, druhé je nakyslé a dohromady vás to hrozně pobaví. Po šesti soustech pokrm sice dojde a vám stále kručí v žaludku, ale za „litr“ jste se dobře pobavili.

Potom tu máme pekaře. Peče celé Česko. Pořad se nese v klidném tónu, soutěž není vyhrocená, soutěžící pečou skvosty, nad kterými opět zůstává rozum stát. Možná hodně lidí peče, ale spíš tak štrúdl nebo nějakou obyčejnou buchtu či obyčejný koláč.

Nebo Gordon Ramsay či Emanuel Ridi a jejich pořady? Což takhle kontroverzní všeuměl Babica? Nebo Láďa Hruška a jeho vychytávky? Nic? Člověk by řekl, že se už dávno zdvihla vlna zájmu a lidé zkouší různé recepty po tom, co s oblibou sledují pořady o vaření. Ale zřejmě ne. Vaření je jen povinnost, většinu lidí nebaví, některé dokonce odpuzuje a nemají nejmenší zájem uvařit si doma něco chutného.

A těch receptů, co koluje na internetu. Ovšem recept může napsat kde kdo a vždy mě pobaví, když si v závěru přečtu, že dotyčná sice vařila hovězí poprvé, ale náramně se jí to povedlo. To chce také sebevědomí ihned svoji recepturu veřejně publikovat. Fajn jsou některá videa na youtube. Dobrý je určitě Paulus z kuchyně Lidlu. Pokud se člověk nechce držet přesně jeho standardu, může zde čerpat inspiraci a dá se spolehnout na koncept receptury. Paulus je moje jednička a je mým oblíbencem.

A přesto, že je plný internet vaření, tak lidé doma až tak moc nevaří. Sama si pamatuji, když jsem se ještě před revolucí osamostatnila a strašně se snažila vařit. Doma jsem toho moc neokoukala, protože jsem během dospívání měla naprosto jiné zájmy, ale náhle tu byl zájem o kuchyň a já se v tom doslova potácela. Dodnes mám sešit, ve kterém mám napsané recepty, které mi diktovaly mé starší kolegyně, recepty z časopisů, které jsem si vystřihla a vlepila. Recepty na maso, přílohy, vánoční cukroví, zavařování okurek nebo domácí kečupy. Recepty jsem opravdu využívala a vařila podle nich, ačkoliv jídlo někdy vypadalo podezřele odlišně. Dnes, po mnoha letech, mám základy kulinářského umu prostě vžité a vařím ráda. Ale ani já nejsem takový maniak, který by chtěl stát u plotny denně hodiny. To určitě ne. Takže prokládám složitá jídla těmi rychlými a snadnými. Ty opravdu udělá každý do půl hodiny a není na nich co zkazit. Vyseknu jak českou klasiku, tak pochoutky z divočiny, vyrobím sama produkty zabijačkové, nebo domácí klobásy, ale také třeba čínu, kterou byste chuťově nerozeznali od té z rychlého vietnamského občerstvení. Moje stripsy v křupavé krustě jsou ještě lepší než z KFC. Klidně udělám i gyros, který si nezadá s tím řeckým. Domácí vaření šetří peníze a pokud se rozhodnete pro nějaké rychlé úpravy, nebudete přípravou ztrácet o nic víc času, než kolik strávíte při konzumaci v některé restauraci.

Vaření doma se nebojte, jděte do něho! Uvidíte, kolik ušetříte.

Což takhle začít křupavými kuřecími stripsy? Dají se chroupat jen tak, nebo k obědu třeba s hranolky, do školy nebo do práce si je můžete připravit do bagety s dalšími ingrediencemi.

Křupavé kuřecí stripsy jako z KFC:

Ingredience:

2 ks kuřecí prsa

Hladká mouka

Vejce

Kukuřičné lupínky

Sůl

Pepř

Mléko

Olej

Postup:

Kuřecí prsa omyjeme, osušíme papírovou utěrkou a nakrájíme na nudličky. Všechny nudličky osolíme a opepříme. Kukuřičné lupínky odsypeme do mikrotenového sáčku a rozmělníme paličkou na maso.

Do hlubokých talířů rozdělíme hladkou mouku, rozšlehané, osolené vejce nepatrně naředěné mlékem a rozmělněné kukuřičné lupínky. Na smažení potřebujeme vyšší vrstvu oleje. Poslouží fritéza, ale stačí i kastrůlek. Obalujeme v trojobalu jednotlivé kousky těsně před smažením a ukládáme na prkénko tak, aby se vzájemně nedotýkaly, protože by zvlhly. V kukuřičných lupíncích je protahujeme pouze zlehka, vůbec obal neumačkáváme. Necháme rozpálit olej na 170 stupňů a vkládáme jednotlivé stripsy. Při smažení se také nemají dotýkat. Z každé strany smažíme dvě minuty do lehce zlatavé barvy. Vyjmeme na papírovou utěrku, která pochytí přebytečnou mastnotu, a můžeme servírovat.

Dobrou chuť.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz