Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Zlatý důl jménem třídnictví

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Předem se omlouvám za nadpis hraničící s clickbaitem. Nicméně s mým kolegou a kamarádem toto slovní spojení opravdu často používáme. Než si řeknete, že jsem se zcvoknul, tak nutno dodat, že samozřejmě ve srandě.

Článek

Můj kolega se mě totiž vždy, když mě potká, rozjařeně ptá: „Tak co, už jsi taky třídní? Rychle, než ti ujede vlak. Je to zlatej důl!“. Následuje několik dalších vtipných výměn, to si jistě dokážete představit, než konečně s vážnou tváří konečně prohlásím, že NIKDY.

Vážná otázka, proč by to vůbec někdo dělal dobrovolně? Nejsem hloupý, vím, že to někdo dělat musí a třídní učitelé mají můj obdiv. Nevím, jestli to tak chodí na všech školách, ale naše škola je celkem velká a těch třídních je potřeba opravdu hodně. Takže se to řeší intenzivně a často. Samozřejmě i já jsem byl dotazován už několikrát, jestli bych o to neměl zájem. Mě ale opravdu zajímá, jestli to někdo dělá opravdu dobrovolně, když nemusí?

Vím, že někteří kolegové bývají i přemlouváni a co si budeme povídat, když vás přemlouvá k něčemu samotný ředitel nebo ředitelka školy, těžko se říká ne. Naštěstí jsem se zatím nikdy nedostal do situace, kdy bych musel jít do nějakého střetu. Zatím jsem vždy našel pochopení. Ne všichni ale kategoricky řeknou ne, i když to tak třeba cítí. A někdo to opravdu dělat musí. Takže nějaký ten tlak na učitele, aby brali třídnictví tam podle mého názoru je. Pojďme si tedy tuto problematiku trochu rozepsat. Stojí to za to?

„Podle ustanovení § 8 odst. 3 výše zvláštního příplatku pedagogického pracovníka ve skupině prací třídního učitele činí měsíčně 1 500 až 3 000 Kč.“ U nás je to, pokud vím, 2000. A to se vyplatí! Jediné, co pro to musíte udělat je naučit se jména 30 dětí nazpaměť. A je to. Ještě možná snad jenom starat se o výzdobu a údržbu třídy, vést třídní fond, plánovat výlety, hlavně na ty výlety pak jezdit a dělat dětem dozor, hlídat, aby všichni učitelé vyplňovali správně třídnici a když tak je obepisovat, administrace spojená se žáky se SVP, byrokracie navíc, třídní schůzky, řešení kázeňských problémů jak s žáky, tak s rodiči, plánování a organizace školy v přírodě, vysvědčení, pochvaly, důtky, dohlížení na vztahy ve třídě a včasné řešení problémů a možná ještě pár věcí navíc. To jsou přece peníze na zemi.

Určitě se najde spousta lidí, co začne argumentovat, že jsem prostě jen vyjmenoval co nejvíc věcí, abych to nafoukl. Že hodně z toho ani nemusí dělat, nebo jim to nezabere tolik času. Nebo že to je povinnost učitelů, za kterou jsou placeni a v ostatních povoláních také lidé dělají věci, které nejsou příjemné. Dobře, uznávám, že abych ukázal svou pointu, tak jsem opravdu vyjmenoval vše, co mě napadlo. Dokonce souhlasím, že některé věci se nemusí dělat, ale to pak bude učitelům vyčteno, že svoji práci nedělají poradně. Také je pravda, že je možné, aby učitel vyfasoval skvělou třídu a těch kázeňských trestů a komunikace s rodiči tolik nebude. I takové třídy pořád jsou. Bohužel je to jako loterie. Je to o štěstí, a zatímco jedna kolegyně si nemůže svoje miláčky vynachválit, druhá každý druhý den musí volat nebo psát rodičům a neustále si domlouvá osobní schůzky, protože už se to nedá řešit jinak.

Každopádně mi třídnické věci úplně nezapadají do kolonky „pracovní povinnosti, za které jsou učitelé placeni“. Proč? Ne všichni učitelé jsou třídní. A my šťastlivci, kteří žádnou třídu nemusíme mít, máme o dost starostí méně, než naši kolegové. Kolikrát jsem už četl v mailu „týká se pouze třídních“, oddechl jsem si, když odpolední hromadná schůze vyžadovala jen přítomnost třídních učitelů a podobně. Zkrátka a jednoduše mi přijde, že třídní učitelé zdaleka nedostávají takový příplatek, jaký by si zasloužili. I když většina lidí v diskuzi na novinkách si myslí opak (https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-ucitelum-by-se-od-zari-mohl-zvysit-priplatek-za-tridnictvi-40365982). Klasika.

Nemyslím si, že příplatek je o motivaci učitelů k tomu, aby byli třídní. Kdo chce, tak už třídní je, nehledě na peníze. Prostě je to baví a naplňuje. A vždycky se najde někdo, kdo to na sebe vezme, jinak by se nám tenhle systém hroutil pod rukama. Zároveň kdo nechce, tak toho by nepřesvědčilo asi ani víc peněz. Ale myslím, že příplatek by měl kompenzovat čas a energii třídních učitelů. Ten čas navíc k učení, který tráví další byrokracií a na schůzkách. Energii, kterou vkládají do dětí, často jako by byly jejich vlastní, když se je snaží zdárně dovést k završení povinné školí docházky a kterou jim berou veškeré starosti, které s tím souvisejí. Nebo Vám přijde maximální příplatek 3000 měsíčně adekvátní a fér?

Když to přepočtete na hodinovku (za činnosti, které třídní opravdu dělat musí a dělají, nehledě na věci, které dělají navíc, aby se o nich dalo říct, že jsou dobrými třídními), tak mi to přijde k smíchu (nebo k pláči). Osobně bych možná raději strávil dva dny na brigádě v mekáči. Když jsem celý den vypomáhal při rekonstrukci bytu, vydělal jsem si víc. Pár hodin doučování za měsíc a přivyděláte si několikrát víc a bez stresu. Jako mladý učitel si musím k plnému úvazku stejně přivydělávat. Časem, jako každý, chci mít rodinu a třeba někdy (zbožné přání) bydlet ve svém. Za těchto okolností je pro mě třídnictví jasné ne a vlastně nechápu, že se tomu někdo diví.

Trochu si to pojďme shrnout a budu rád, když to tedy nějak doplníte v komentářích:

Plusy:

+ máte bližší vztah s dětmi

+ dostáváte dárky na konci roku

+ k výplatě vám přijde tučných 1500 – 3000 navíc

+ dobrý pocit?

Mínusy:

- administrace spojená se žáky se SVP (speciální vzdělávací potřeby) a s tím související zvýšená komunikace s dalšími odborníky a rodiči

- plánování třídních výletů a ŠvP. Ano, to může být i radost, ale co si budeme povídat, není to pro každého a v dnešní době je učitel opravdu jednou nohou ve vězení

- třídní schůzky

- zvýšená komunikace s rodiči, často velice náročná (například když jsou rozvedení)

- starost o třídu a různé třídní fondy

- „buzerování“ kolegů, aby byla doplněna třídní kniha

- řešení kázeňských problémů z jiných hodin a komunikace s kolegy ohledně jednotlivých dětí

Nebo je možné, že jsem předpojatý a něco nevidím? Co si o tom myslíte vy? Budu rád za další názory a případné rady pro budoucí třídní učitele.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám