Článek
Osek je malé městečko tak trochu na konci světa. Díky spolehlivému dopravnímu spojení se do Oseku dostanete z Teplic i z Litvínova a místní dopravou dobře dojedete dokonce i do blízkosti zámku Jezeří, barokní perly stojící nad vytěženou hnědouhelnou pánví. Klášter v Oseku patří k památkám z dob Přemyslovců, jeho počátky sahají do prvních let 13. století. Dodnes na tomto místě zůstaly celistvé architektonické a umělecké doklady epoch štědrých, rovněž však stopy dob málo příznivých. Od roku 1995 je klášter v Oseku chráněn jako Národní kulturní památka. Návštěvníci provázeni přízní štěstěny mohou v klášteře stále spatřit kapitulní síň a celou její výzdobu - mohou tak dobře porozumět, proč jde o místo výjimečné nejenom v evropském uměleckohistorickém kontextu.
Na našem území je dochováno a různou měrou přístupno několik cisterciáckých klášterních areálů. Připomeňme si alespoň ty nejvýznamnější: Klášter Plasy s Mariánskou Týnicí - místa se silným geniem loci a doklady Santiniho stavitelského mistrovství (navštívíte-li Plasy uprostřed horkého letního dne, vaše smysly se zamilují do architektury postavené na vodě), dále Cisterciácké opatství ve Vyšším Brodě s rozsáhlou knihovnou a s vystaveným Závišovým křížem, Klášter Zlatá koruna s gotickou kapitulní síní a kaplí Andělů strážných a na Moravě především klášter Porta Coeli v Předklášteří u Tišnova s významnou architekturou gotického portálu a příběhem královny Konstancie. V Předklášteří u Tišnova je sice zachována raně gotická kapitulní síň, ale v posledních letech již není dovoleno do ní nahlédnout.
Na prohlídku kláštera v Oseku je potřeba se objednat, protože časy prohlídek jsou pevně stanoveny a prohlídky mají omezenou kapacitu. Informace k obsahu prohlídky slibuje návštěvu kostela Nanebevzetí Panny Marie a křížové chodby. Při nákupu vstupenky v Infocentru jen pár kroků od klášterního areálu tedy vůbec nedoufáte, že spatříte všechny osecké poklady. Neslibují je, nedoufáte v ně. Snad i v tom tkví ten moment okouzlení a překvapení, když vedeni průvodkyňkou po prohlídce kostela vstupujete z křížové chodby do okny prosvětlené kapitulní síně - vstupujete zde do času, v němž se románský sloh potkával s raně gotickými uměleckými projevy. Zde pracovali kameníci, kteří sem byli povoláni snad z Německa, poučeni však byli severofrancouzským katedrálním stavitelstvím. Podoba detailního zdobení oken, hlavic sloupů, klenebních žeber, přípor a konzol odkazuje na katedrálu Panny Marie v Laonu. Kamenická výzdoba v kapitulní síni cisterciáckého kláštera v Oseku je však propracovanější v detailu a není k nedohlédnutí vysokánsko nad vaší hlavou. Naopak, máte ji před očima, máte ji na dotek - ale v posvátné úctě k dávnému dědictví jen očima hltáte a ukládáte do paměti. Jako perličku výklad v kapitulní síni připomíná, že v devadesátých letech 20. století američtí obchodníci chtěli koupit ten opracovaný kámen, který stojí uprostřed kapitulní síně a říkáme mu pulpit, stojánek na čtení Písma a legend. Prý jej chtěli vyvážit zlatem, ten „zauzlovaný“ kus kamene. Jak by ne? Vždyť takový druhý a tak krásný není nikde jinde na světě.
Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie procházel dlouhým obdobím oprav a restaurování, dnes na návštěvníka působí iluzí nekonečna, harmonií barev a jemností plastické výzdoby. Mohutnou a působivou barokní chrámovou architekturu tvořil na místě původní románské trojlodní baziliky zkušený stavitel Octavio Broggio na přelomu 17. a 18. století. Kostel podle cisterciácké řádové tradice nemá věže, má však nádherné zvlněné průčelí a pravidelný rytmus vnějšího zdobení bočních lodí. Vnitřní výbava zůstala z velké míry barokní - štuková výzdoba kostela a sochy hlavního oltáře jsou prací italského mistra Corbelliniho, hlavní oltářní obraz namaloval Jan Kryštof Liška, chórové lavice v presbytáři jsou nádherným dílem Františka Antonína Kuena. A právě chórové lavice vybízejí k otázce pro všechny čtenáře, znalce, obdivovatele tohoto místa. Výklad se u lavic zaměřil především na iluzívní intarzii ozdobných dřevěných panelů, ale lavice zdobí v přední části také mnoho sloupků. Většina sloupků je barokně kroucených, tordovaných - to jsou na následujícím obrázku ty tmavé sloupky. Některé z ozdobných sloupků jsou provedeny v klasické formě, rovné štíhlé - na obrázku ve stejné barvě jako většina částí lavic. Ale jsou tam také sloupky pravidelně zalamované. Opakují se, pokud si pamatuji, pouze na prvních a posledních lavicích v řadě. Ostře zalamované sloupky jako by sjel blesk. Vidíte je v přední části na následujícím obrázku. Co to znamená?

Chórové lavice Osek
Je to opravdu ohromná barokní hříčka tak, jak ji umělci tohoto období uměli udělat ? Překvapit, šokovat, zmást ? Pokud ano, pak má Osek svůj neopakovatelný románský pulpit, ale také velmi zábavné velkolepé a neopakovatelné barokní chórové lavice. Umění je nejenom drama, ale i veliká zábava, překvapení, potěšení, šprým, nápad. Nejsou to jenom přesně definované škatulky uměleckých slohů - je to především rozmanitost. Pokud ty ostře zalamované sloupky na lavicích v Oseku jsou autentické, je to právě ta výjimka, která potvrzuje pravidlo. Kubistické sloupky v barokním interiéru.
Vzpamatováváte se ze skvělých zážitků a spěcháte na vlak. Kafe? Ale kde? Kde tady? Vedle informačního centra jsme přece zahlédli kavárnu. Moc času na rozmýšlení nebylo. Zkusili jsme to. Budeme na to vzpomínat jako na kafe Osek, protože to kafe bylo náramný. Voňavý a dobrý. Podobně překvapivě výborné kafe jsme pili u cisterciáků ve Vyšším Brodě.
Ilustrační foto