Článek
Modelový příklad za všechny. Sedíte doma, jste unavení po celodenním maratonu kolem rodiny a chcete si odpočinout. Vezmete do ruky mobil a objeví se stories vašich přátel. Jeden je právě na dovolené, o které vy jen sníte. Další si užívá skvělou party nebo je na super romantické večeři s partnerem či partnerkou.
A vy sedíte jen doma na gauči a nic neděláte. Jak je to možné, že jste promeškali váš život a nic nezažíváte? Vítejte ve fenoménu FOMO.
Fenomén přišel s Facebookem
Průměrný člověk stráví podle serveru Statista na sociálních sítích 147 minut denně. Díky tomu si více než kdy jindy uvědomujeme, jak ostatní tráví čas. Zdá se, že každý večírek, dovolená, a dokonce i jídlo venku jsou zdokumentovány, aby je svět viděl a mohl závidět.
U některých může tento neustálý proud dokumentace vést k tomu, že zažijí FOMO neboli strach z promeškání.
Není to jen pocit, že by mohly být lepší věci, které byste v tuto chvíli mohli dělat, ale je to pocit, že přicházíte o něco zásadně důležitého, co jiní právě teď zažívají.
Zatím tento jev není diagnostikovatelný psychologický stav, ale vliv na duševní a fyzické zdraví mít může.
World Journal of Clinical Cases uvádí, se termín FOMO objevil poprvé v roce 2004. Tedy v době, kdy byl spuštěný Facebook. Náhoda? Asi těžko.
Jak s FOMO bojovat?
Fenomén FOMO může postihnout téměř každého, ale někteří lidé jsou vystaveni většímu riziku. Samozřejmě jsou nejvíce zranitelnou skupinou lidé, kteří jsou nešťastní se svým životem nebo ti, kdo věří všemu, co vidí na sociálních sítích. Ale pocity spojené s tímto fenoménem může pocítit každý z nás.
Zatímco sociální média mohou být velkou příčinou FOMO, rozhodně to není jediný viník. Pocit, že chcete zapadnout a někam patřit, značně převyšuje internet. Pokud zažíváte FOMO pravidelně, existují způsoby, jak to překonat.
Zaměřte se na to, co máte a ne na to, co vám schází nebo co mají druzí. To se snadněji řekne, než udělá, když jsme na sociálních sítích bombardováni obrázky věcí, které nemáme a chtěli bychom. Ale lze to udělat. Jak? Tím, že si vytvoříte sociální skupinu pozitivních lidí a ty, kteří mají potřebu se pořád chlubit, skryjete nebo omezíte.
Pokud vás FOMO doslova sžírá, nejlepší bude digitální detox. Odinstalujte sociální sítě a žijte jen skutečností kolem vás. Brzy vám dojde, že ten svět není tak růžový jako stories vašich přátel.
Jedním z hezkých zvyků, o kterém jsem slyšela, je psaní hezkých zážitků na papírek. Papírky poté házejte do skleněné nádoby a uvidíte, že aniž byste si to uvědomovali, žijete krásný a spokojený život.
Doba plná fenoménů
Pro úplnost je třeba uvést, že FOMO v tom není sám. Server VeryWellMind dodává, že existují ještě:
- FOBO (Fear of Better Options): Strach, že přicházíte o potenciálně lepší alternativy.
- MOMO (Mystery of Missing Out): Strachu, že o něco přicházíte, ale nemáte žádné ponětí o tom, o co vlastně.
- ROMO: (Reality of Missing Out): Nejlepší fenomén, kdy víte, že o nic nepřicházíte.
- FOJI (Fear of Joining In): Strach ze sdílení věcí na sociálních sítích, ale bez odezvy.
- JOMO (Joy of Missing Out): Toto je opak FOMO a vztahuje se k pozitivním pocitům z promeškání nebo odpojení od sociálních médií.
Tak který z fenoménů prožíváte vy? Jste FOMO nebo ROMO? Nebo jste ideálně NORMÁL?