Článek
Seděla jsem jednou se známou a bavila jsem se s ní o aktovkách pro dceru. Měla jsem již vybranou značku a po jiných jsem ani nekoukala, když známá vyslovila pro mě neznámou značku aktovek a chvíli jsme se o nich bavily.
Večer jsem si doma sedla k facebooku a najednou se mi začaly ukazovat reklamy právě na tu značku, o které mi vyprávěla známá. Tehdy poprvé mi prolétla hlavou myšlenka, jestli na těch konspiračních teoriích o odposlouchávání mobilů něco nebude.
Nemožné to není
Diskuze o tom, zda Facebook odposlouchává konverzace uživatelů prostřednictvím mikrofonů jejich mobilních zařízení a na základě toho cíleně zobrazuje reklamy, je jedním z nejrozšířenějších mýtů v oblasti digitálního soukromí.
Technicky vzato, moderní chytré telefony mají schopnost neustále naslouchat prostřednictvím mikrofonů, jak to dělají například hlasoví asistenti jako Siri nebo Google Assistant.
Tyto asistenty aktivuje specifický hlasový příkaz, ale k tomu, aby mohli okamžitě reagovat, musí zařízení neustále poslouchat své okolí. To vyvolává otázky, zda tato technologie nemůže být zneužita k jiným účelům, například ke sběru dat pro cílení reklam.
Facebook dlouhodobě popírá, že by využíval mikrofony na mobilních zařízeních ke sběru dat pro cílení reklam. V roce 2016 bývalý viceprezident pro reklamu na Facebooku, Rob Goldman, veřejně uvedl, že společnost nepoužívá mikrofony ke sledování konverzací a cílení reklam.
Vaše telefony se propojí
Jak tedy ale ten Facebook ví, že moje kamarádka sháněla právě tu značku aktovek a proč mi tyto aktovky také nabízí?
„Když se dva lidi potkají, mobilní aplikace poznají, že vybraní uživatelé jsou zrovna spolu na jednom místě. V tu chvíli vezme telefon například deset posledních vyhledávání nebo navštívených stránek jednoho uživatele a nabídne je pomocí reklam druhém. Poté, co odejdete od druhého uživatele, tak vám je začne servírovat,“ vysvětlil pro server PrahaIN technologický influencer a certifikovaný odborník společnosti Apple Petr Mára.
Tento algoritmus je sestaven na předpokladu, že věci, o které se zajímáte a vyhledáváte si je, jsou také věci, o kterých následně mluvíte s přáteli.
Petr Mára také ve svém videu na YouTube dále vysvětluje, že v případě nahrávání se na mobilech ukazují ikonky nebo svítí dioda, a tedy vás mobil na tuto skutečnost upozorní.
Ve videu také dodává, že je logisticky naprosto nemožné, aby facebook zpracoval takové množství dat. Nahrávku by totiž musel poslat dle příslušného jazyka na specifická místa, kde by si ji někdo musel poslechnout a dle toho každému individuálně nastavil reklamy.
Ale stejně vás odposlouchávají
Na druhou stranu, jak uvádí server Finance, při registraci na Facebooku souhlasíte s tím, že vaše komunikace bude využívána pro technické zdokonalování služeb.
Dle zmíněného serveru ale spoluzakladatel Facebooku Zuckerberg popřel, že by tato data sloužila pro cílení reklam. Mají jen vylepšovat službu tím, že se záznamy používají za účelem kontroly správnosti přepisu mluveného slova počítačem.
Protože toto samozřejmě lidem nebylo příjemné, facebook přišel s řešením - koncové šifrování. Koncové šifrování v Messengeru zvyšuje úroveň zabezpečení a ochrany zpráv a hovorů. Zprávy a hovory tak vidíte, slyšíte a můžete číst jen vy a druhá strana.
V konverzaci se vám proto nabízí speciální klíč a pomocí něj si konverzaci zašifrujete tak, že se k ní nedostane žádná třetí strana.
Závěrem tedy lze napsat, že nás sociální sítě opravdu sledují a poslouchají, ale jiným způsobem, než si mnoho lidí myslí.