Hlavní obsah
Lidé a společnost

Realita českých silnic: Bezpečné přechody pro chodce, které nebezpečně klouzají

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

Přechody pro chodce jsou klíčovou součástí městské infrastruktury, která zajišťuje bezpečnost chodců při přecházení silnic. Přestože jsou navrženy s ohledem na bezpečnost, v praxi se často stávají nebezpečným místem.

Článek

Za běžného provozu se nejedná o velký problém, ale jakmile zaprší nebo mrzne, stávají se přechody nebezpečným místem.

Přechody jsou prý v pořádku

Ať mám jakékoliv boty, přejít přechod po dešti znamená vyhýbat se bílým pruhům. Již několikrát se mi stalo, že jsem na přechodu sbírala ze země děti, které se rozběhly. Ale i sebe, když zapomenu na to, jak „skvělé“ přechody tady v Čechách máme.

Upřímně jsem si nejdříve myslela, že mám špatné boty, ale sociální sítě mě uklidnily, že v tom nejsem sama. Situace se například hodně řeší na pražských Vinohradech, kde klouže opravdu každý přechod.

Server Minutové zprávy se proto obrátil na Technické správy komunikací hlavního města Prahy, aby se k situaci vyjádřili. Přechody jsou dle nich v naprostém pořádku.

„K obnově vodorovného dopravního značení je použito pouze takových barev, které jsou certifikovány a které byly ověřeny nezávislou zkušebnou a schváleny Ministerstvem dopravy,“ prohlásil k jedné ze stížností referent dispečinku Leoš Konečný.

Na vině je materiál a opotřebení

Jedním z hlavních důvodů, proč přechody kloužou, je materiál použitý k jejich vyznačení. Tradičně se pro malování přechodů používají barvy na bázi plastu nebo akrylu, které mají omezenou přilnavost, zejména za mokra. Navíc, když povrch přechodu časem zestárne, ztrácí své protiskluzové vlastnosti, což přispívá k vyššímu riziku uklouznutí.

„Je možné, že na konci životnosti bude vodorovné značení více klouzat. Když je nátěr nový, tak drobné skleněné kuličky, které se přidávají do barvy, ještě drží. Po delší době se ale drsnost nachází těsně nad minimální povolenou hranicí. Pokud tedy prší, je možné, že může také vznikat aquaplanning, kdy voda nestíhá odtékat a vytváří se vodní hladinka, která potom klouže,“ vysvětlil pro DeníkRadek Hanačík, ředitel firmy Osfer Morava.

Povrch přechodů je také náchylný k tvorbě ledu v zimě, což výrazně zvyšuje jeho kluzkost. Vlhkost, sníh a nízké teploty mohou vést k tvorbě tenké vrstvy ledu, která je pro chodce téměř neviditelná, ale velmi nebezpečná.

Náhradu škody nečekejte

Proč se tedy z přechodů staly doslova stezky odvahy, to už je zřejmé. Není asi třeba zmiňovat, že existují jiné technologie, které toto nezpůsobují, ale jsou dražší, takže se jich chodci jen tak nedočkají. Dá se ale něco dělat s tím, když se na takovém přechodu zraníte?

Advokát Petr Juráň pro server iRozhlasuvedl, že náhradu škody nejspíše nevysoudíte. Jako chodec se totiž musíte přizpůsobit počasí.

Takže závěr je vlastně takový, že v zimě a po dešti raději choďte mimo přechod, protože to je aktuálně jediná ochrana před tím, abyste se zranili.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz