Článek
PRAHA – Není nad to, když čeští politici konečně ukážou, v čem opravdu vynikají. Nejde o transparentnost, inovace ani řízení veřejných firem, kdepak! V Praze už od revoluce platí, že kdo nešmelí, není Čech. A pokud má někdo slabost pro ptačí přezdívky a kufříky s hotovostí, stačí si vzpomenout na stínového „Slepičáka“, éterického „Generála“ a jejich kumpány z dopravního podniku.
Díky policejním odposlechům a úctyhodné 275stránkové obžalobě víme, že pražské veřejné zakázky neslouží občanům, ale hlavně těm nejšikovnějším a nejvynalézavějším „manažerům“ stranických trafik. Desítky milionů z veřejných peněz prý vesele kolovaly mezi pány z DPP, vždy v přísně demokratickém duchu: když má někdo moc, má taky právo na slušný bakšiš. Nevadí, že Hlubuček z hnutí STAN moralizoval každé pondělní ráno v rozhlase – nakonec za to asi může málo kvalitní veřejná doprava, která politici nutí jezdit taxíkem. A ten taxík, jak známo, stojí hodně peněz, takže si museli nějak přilepšit.
Známe to všichni: chcete post na magistrátu nebo ve státním podniku? Stačí napsat vlivnému advokátovi, nebo rovnou někomu od Slováků, a obsazení ministerstva spravedlnosti bude hračka. Pan Benda z ODS si určitě vydechl, když se dozvěděl, jaké má možnosti vrátit všechno do „starých kolejí“. Transparentnost? To je přece sprosté slovo! Hlavní je, že kámoši zůstávají kámoši, a kdo se nehodí, toho „přestelíme“ stejně rychle jako žárovku na chodbě v DPP.
Největší jízda nastane ve chvíli, kdy se skupina opře do ovládnutí Českých drah, Správy železnic a ministerstva dopravy. Zatímco občanům zdražují jízdenky a vlaky odjíždějí, kdy se jim zachce, oni mají o starosti méně: když to dobře půjde, za pár let je čeká teplé místo ve vězení. Možná. Nebo na jihu Itálie. Záleží na tom, kde budou zrovna běžet nejnovější odposlechy.
Takže shrnuto: Dozimetr ukazuje, že v Česku se stále hraje podle hesla „kdo nekrade, okrádá rodinu“. Pokud padne rozsudek a někdo skutečně půjde sedět, nezoufejme – ti samí lidé budou brzy zpět, třeba na jiné adrese, s novými přezdívkami. A my ostatní? Můžeme si koupit sedmičku tramvají a těšit se, co dalšího se vůbec ještě může stát.