Článek
Je léto a řada z nás nasedá do aut a míří do končin, kde v životě nebyli a přesto tam jedou. Je jedno, jestli jedete „někam na Šumavu“, do malého alpského městečka kdesi v Rakousku nebo snad jedete na dálnici mezi Washingtonem a New Yorkem. V dnešní době nepotřebujete papírovou mapu, jako to dělaly generace řidičů před vámi (a přiznejme si, i řada z nás ještě tak asi před dvaceti pěti lety), stačí vám jen navigace.
Co je to?
Řada výrobců nabízí navigaci ve svých systémech auta už poměrně dlouho. A je cítit, že tam funguje jistá strategie. Obvykle navigaci v autě máte, ale musíte výrobci platit nemalé peníze za pravidelné aktualizace dostupné třeba několikrát do roka. Někteří výrobci vás přinutí upsat se na několik let, jiný vám nabídnou navigaci placenou s aktualizacemi zdarma. Každopádně není to úplně levné.
Tedy v porovnání s tím, že každý si nosíme takovou navigaci s sebou a zdarma vlastně i teď. Nevěříte? Pokud máte v kapse mobil s operačním systémem Android, máte v systému předinstalován produkt s názvem Google Maps, telefony s nakousnutým jablkem disponují produktem Apple Maps. Oba produkty jsou zdarma a svůj účel plní. Občas to má své mouchy, ale použít se to dá.
Poučení uživatelé si do auta pořídí držák na mobilní telefon, který nainstalují někam na palubní desku, nebo pomocí přísavky přisají na přední sklo. Účel to plní, ale objevuje se zde řada nových problémů. Zvuk z navigace jde v telefonu přes reproduktor v telefonu a pokud při jízdě posloucháte například rádio, zvukové zdroje se mezi sebou tlučou o místo.
Leckoho z nás napadlo, že by asi nemusel být problém mít tu navigaci z mobilu nějak propojenou do systému auta. Moderní auta už mají spoustu displejů, které přímo vyzývají k tom tam mapu zobrazit. A v podstatě máte dvě možnosti, jak to udělat. Liší se podle toho, jestli používáte telefon značky Apple nebo telefon s operačním systémem Android.
Apple vyvinul projekt s názvem Apple CarPlay, Android má svůj systém nazvaný Android Auto. Už to slyším za klávesnicemi - no jo, to je jakýsi systém pro ajťáky, kdo se v tom má vyznat a vůbec, proč to používat, když je držák na telefon v pohodě?
Oba systémy totiž fungují trochu jinak, než byste na první pohled čekali. Po připojení, které je buď bezdrátové nebo pomocí kabelu, totiž váš telefon získá přístup k mnoha údajům z vašeho auta - třeba informace o rychlosti, o stavu různých čidel v autě a také čte signál GPS z antény vašeho vozu (GPS je signál ze satelitů, ze kterých se pak počítá poloha vašeho auta), která je mnohem kvalitnější než ta, ve vašem telefonu.
A jak tedy něco takového vlastně spustím? A i na mém autě? Ačkoliv se to může zdát, jako něco luxusního, podporu Apple CarPlay nebo AndoridAuto už najdete poměrně běžně. Pokud chcete vědět, kterých aut se to týká, na této stránce je seznam podporovaných aut v Apple CarPlay, stejný seznam, podporovaných aut pro Android Auto existuje také. Pohledem do seznamu zjistíte, že jsou k dispozici auta už poměrně běžně dostupná, třeba u naší tradiční značky je podpora někdy od roku 2016.
Jak na to?
V podstatě vám stačí chytrý mobilní telefon s operačním systémem iOS nebo Google Android a jeho připojení k autu. Nejobvyklejší je připojení pomocí kabelu, novější auta to umí i bezdrátově. Důležitá poznámka - to jak se budete k autu připojovat není záležitost vašeho telefonu, ale pouze a jenom rozhodnutí výrobce automobilu. To on musí tuto podporu do svého palubního systému přidat. A zaplatit příslušné licenční poplatky. Mám tedy tak vyzkoušeno, že např. Toyota v mnou používaném autě a na mém telefonu podporuje jen „drátovou“ variantu, zatímco v zapůjčeném voze značky Ford fungovalo vše ze stejného telefonu bezdrátově a to hned napoprvé bez nějakého složitého nastavování.
Často se setkávám s tím, že lidé nechtějí příliš experimentovat, mají svůj zažitý postup a nechtějí ho měnit, protože funguje. Ale je to trochu nesmysl. Apple CarPlay a Android Auto jsou už dnes natolik odladěné kusy software, že se jejich použití přímo nabízí.
Po připojení vašeho telefonu k autu se na obrazovce vašeho palubního systému (v IT používáme výraz infotainment) objeví nová obrazovka, které trochu připomíná obrazovku mobilního telefonu. Je na ní několik (a to zdůrazňuji) aplikací a zdaleka ne všechny v mobilu nainstalované a to rozebereme hned vzápětí. Typicky jsou to navigace, multimediální přehrávače a různé programy na posílání zpráv.
Je jasné, že připojený mobilní telefon se stává v rukou řidiče hračkou. Proto oba výrobci na základě různých zákonných regulací hodně filtrují to, co může řidič prostřednictvím připojeného telefonu dělat. Předně zapomeňte na jakýkoliv obrazový obsah - video, či obrázky. Žádné sociální sítě. Přijaté zprávy nelze na obrazovce zobrazit, pouze si je nechat přečíst hlasovými asistenty. Rozptylování pozornosti řidiče za jízdy prostě není možné. Takže smysl opravdu mají jen aplikace na přehrávání streamovaného zvukového obsahu (Spotify, Apple Music, YouTube Music apod.), přehrávače MP3 (hudba a audioknihy) a mapové navigace.
Dá se podle toho jezdit?
Určitě ano, klíčová ja aplikace, kterou k navigování použijete. Existují dva druhy navigací - tzv. offline a online. Liší se tím, že ta první má mapové podklady stažené u vás v mobilu a pro svou práci nevyžaduje datové připojení. Online si nahrává podklady přímo z internetu. Výhodou prvního způsobu je, že nejste závislí na kvalitě signálu a je pro vás klíčové to, jak „staré“ mapové podklady máte stažené. V dnešní době mohou tato aplikace fungovat v jakémsi hybridním módu tj. mapové podklady z telefonu a informace o dopravní situaci z internetu.
Příkladem těch prověřených navigací typu offline jsou TomTom GO, Sygic GPS (placené) nebo MapFactor Navigator (zdarma i placená s mapovými podklady od TomTom), online jsou mapové navigace od výrobců systémů tj. Apple Mapy a Google Mapy. Mezi nimi rozkročená je aplikace od Mapy.cz.
Z tohoto přehledu je jednoznačným vítězem (i pro oba operační systémy) aplikace od Mapy.cz. Pro navigování v Česku nemůžete nic lepšího dostat. Po připojení telefonu se vám na obrazovce vašeho palubního systému v podporovaných autech objeví navigační aplikace. Stačí zadat cíl a máte k dispozici plnou hlasovou navigaci, jejíž povely zní z reprobeden vašeho auta. Pokud používáte rádio či přehráváte hudbu, je zvuk ztlumen, aby bylo slyšet příslušný povel navigace. Tím, že je aplikace napojena na systémy vašeho auta, není ztracená ani v tunelu, kde GPS signál obvykle nebývá. Ale navigace má přehled o vaší rychlosti a dokáže spočítat, kolik jste toho v tunelu už ujeli. Krátký tunel je určitě bezproblémový, ale jízda tunelem o délce několika kilometrů vám takto může proběhnout také velmi dobře.
A hlavně aplikace umí do trasy započítávat případná zdržení na aktuální trase v podobě kolon či dopravnách nehod apod. proto se vyplatí ji zapnout i na trasu, kterou znáte a využít ji vlastně jen pro to, aby vám případně pomohla s objížďkou nebo abyste měli jasný přehledem kdy na místo dorazíte i přes riziko dopravnách komplikací.
V podstatě pak není rozdíl v tom, jestli používáte aplikaci Mapy.cz na zařízeních od Apple nebo na telefonech s Androidem.
Závěr
Protože vás používání Apple CarPlay nebo Android Auto nic nestojí, vyzkoušejte si to i ve vašem autě. A dokonce i placené aplikace mají zkušební lhůtu třeba týden, takže když uvažujete o placené aplikaci, máte možnost ji vyzkoušet. Určitě se to vyplatí. Jinak roční poplatek za používání se pohybuje v řádu nižších stokorun ročně. Podklady pak zpracovávají profesionálové a obsahují trochu méně chyb (např. v rychlostních limitech) než na Mapy.cz. Na druhou stranu, pokud nějakou chybu najdete, můžete ji snadno nahlásit a oprava přijde v řádu dnů. Mám s tím osobní zkušenost.
Myslím si, že byste se mohli do Apple CarPlay nebo Android Auto zamilovat. Ostatně je to software, který již funguje několik let a dnes už je poměrně dost dobře vyzkoušený.