Článek
Z chudého dánského emigranta policejním reportérem
Jacob Augustus Riis přišel na svět 3. května 1849 v malém dánském městečku Ribe. Měl 14 sourozenců a odmalička dobře věděl, jaké to je vyrůstat v nuzné rodině. V Dánsku se vyučil truhlářem, ale věděl, že na malém městě ho žádná závratná kariéra nečeká a k tomu se okolo dvaceti let vášnivě - leč neopětovaně - zamiloval. To všechno ho nakonec dovedlo k rozhodnutí emigrovat do New Yorku, kde - jak doufal, ho bude čekat lepší osud než v Dánsku.
První tři roky si vydělával, kde se dalo, ale v roce 1873 se na něj usmálo štěstí, protože dostal příležitost doprovázet strážce zákona ve čtvrti Lower East Side při jejich službě a fotografovat místa činu. Díky této profesi se dostal k informacím, které ho šokovaly - že zde v obytných domech ve strašných podmínkách živoří desetitisíce imigrantů a že úmrtnost kojenců v těchto „přistěhovaleckých činžácích“ je jedna ku deseti. V lednu roku 1888 si pořídil lepší fotoaparát a rozhodl se toto newyorské chudinské „podsvětí“ , o kterém ta šťastnější část obyvatel města dělala, že neexistuje, začít dokumentovat.
Proměna Ameriky po skončení občanské války
Když v roce 1865 skončila občanská válka, šířila se napříč Amerikou průmyslová revoluce a země se v průběhu několika let stala průmyslovou velmocí. Tím získala na ještě větší atraktivitě pro chudé lidi, žijící na druhé straně oceánu nebo ještě dále, a ti se do Ameriky začali stěhovat jako do „země zaslíbené“. Oproti předchozím přistěhovaleckým vlnám, které pocházely zejména ze západní Evropy, se tato lišila, protože na americkou půdu proudily davy nekvalifikovaných imigrantů nejen z jižní a východní Evropy, ale i z Asie. Dle statistických údajů přišlo v 80. letech 19. století do USA více jak 5,2 milionu přistěhovalců, z nichž převážná většina toužila po životě ve velkém a moderním městě jako byl New York. Počet obyvatel města vzrostl o 25 %, a New York rozhodně nedisponoval dostatečnými ubytovacími kapacitami, kde by mohli složit hlavu - majitelé činžovních domů proto nemajetné nešťastníky nechávali přespat v ponurých miniaturních místnostech bez oken, kde se jich ve vydýchaném vzduchu tísnily až desítky.
Fotografie s názvem: Lodgers in a Crowded Bayard Street Tenement (Nájemníci v přeplněném činžáku na Bayard Street), kterou jako jednu z mnoha zachytil fotoaparát v rukou J. Riise, na které jsou špinaví lidé, namačkaní vedle sebe v maličké místnůstce v otřesných hygienických podmínkách, přiměla policii, aby si „došlápla“ na pronajímatele, kteří zde nabízeli místo k přespání za 5 centů, což bylo o dva centy méně, než bylo zákonem povolené minimum.
V místnosti, která neměla ani třináct stop na obě strany, spalo dvanáct mužů a žen, dva nebo tři na lůžkách postavených v jakémsi výklenku, zbytek na podlaze. V děsivé atmosféře slabě hořela petrolejová lampa, pravděpodobně proto, aby navedla další a další příchozí na jejich lůžka, protože bylo teprve krátce po půlnoci. Z vedlejšího pokoje, kde bylo v polotmě možné rozeznat tři ležící postavy, se ozýval dětský vzteklý pláč. Byl to jeden ze tří bytů ve dvou sousedních budovách, které jsme během půl hodiny našli podobně přeplněné.
Italský gang na nechvalně známé Mulberry Street
Fotografie „městských banditů“ (Bandits Roost) byla pořízena v lokalitě, které se tenkrát říkalo The Bend, oblasti na Dolním Manhattanu, jenž obklopovala ulici Mulberry, kde kvetla kriminalita a obchod s chudobou.
Dva muži, stojící na fotografii napravo, s kamennými tvářemi zírají bez hnutí brvy na fotografa a jejich výraz vyjadřuje i beze slov výstrahu, aby se nikdo nezvaný neodvažoval popojít dál do uličky, kterou oni stráží. Jeden z nich svírá v ruce kus dřeva, pravděpodobně kyj. Na zábradlí za nimi posedává další muž v klobouku, jehož nenucenost pravděpodobně svědčí o jeho vysokém postavení v místním gangu. Z oken se vyklání několik nájemníků s nedůvěřivým pohledem a nad celou scénou visí jako koruna schnoucí prádlo na prověšených šňůrách. Tuto scénu téměř identicky okopíroval ve svém filmu Gangy New Yorku z roku 2002 americký režisér Martin Scorsese.
Fotografie se spolu s dalšími sedmnácti, které Jacob Riis v chudinských čtvrtích New Yorku nafotil, objevila v roce 1889 ve vánočním vydání časopisu Scribner Magazine . O rok později se fotky „dostaly do oběhu“ znovu, protože spolu s mnoha podobnými vyšly ve fotografické knize pod názvem How the Other Half Lives: Studies among the Tenements of New York (Jak žije ta druhá polovina: Studie newyorských činžáků), ve které je doprovázel text, popisující Riisovy zkušenosti a názory včetně jeho doporučení, jak kritickou situaci s imigranty řešit.
Fotografie, které vyvolaly revoluci
Název knihy How the Other Half Lives odkazuje na postesknutí francouzského spisovatele Françoise Rabelaise, který žil v 16. století, že „jedna polovina světa neví, jak žije ta druhá“. Riis v knize nejen fotograficky zdokumentoval život v chudinských čtvrtích, ale popsal i životní podmínky, s nimiž se lidé, co zde žili, museli potýkat. Neobsahovala pouze popis příšerných ubytovacích podmínek v newyorských činžácích, ale poskytovala čtenářům i informace o směšné mzdě dělníků v továrnách, nevyhovujících hygienických podmínkách, nedostatečném zásobování pitnou vodou nebo těžkém údělu pracujících dětí. Riis ve své knize neváhal kritizovat bohatší vrstvy obyvatel, kteří ke kritické situaci dle něj přispívali svou chamtivostí a nezájmem. Zároveň se nebál vyslovit v té době revoluční myšlenku - že mezi vysokou kriminalitou, alkoholismem a „buranským“ chováním přistěhovalců existuje souvislost.
Nemůžete očekávat, že v nejhorším prostředí činžovního domu najdete vyrovnaného člověka, kterého byste se nemuseli bát oslovit. Nejprve musíte člověka umístit někam, kde si může sám sebe vážit.
Riisovy fotografie, doplněné úderným textem, konečně přiměly širší veřejnost, aby si narůstající problém začala uvědomovat a změnila způsob, jak na chudé přistěhovalce dosud pohlížela. Čtenáři knihy si začali připouštět, že ti „otrhaní vandráci“, které by nejraději neviděli, takoví nejsou z vlastní vůle, ale z velké míry k tomu přispívají podmínky, za kterých jsou nuceni žít. Krátce po vydání se Riisově knize dostalo pochvalné recenze v deníku The New York Times, ve kterém ji redaktor označil za „silnou knihu“. A nezůstalo zdaleka u jediné pochvaly, kniha se postupně dostala do oběhu i mimo americký trh a doslova otřásla vyššími vrstvami společnosti, které před chudobou dosud zavíraly oči. Riisův velký podporovatel a celoživotní přítel - budoucí prezident USA Theodor Roosevelt o něm prohlásil, že fotograf a reportér disponoval „velkým darem přimět ostatní, aby viděli, co viděl on, a cítili to, co cítil on“.
Zákonodárci se konečně začali zamýšlet nad možnými řešeními přistěhovalecké krize a na světlo světa postupně přicházely nové reformy. V roce 1894 byl v hlavním městě Ameriky založen tzv. Výbor pro nájemní domy (Tenement House Committee), a ten ve spolupráci s americkou vládou vydal o rok později Zákon o newyorských nájemních domech (New York Tenement House Act), ve kterém byly jasně vymezeny pravidla pro ubytovávání v nájemních domech. Dalším krokem správným směrem byl i další zákon o nájemním bydlení, vydaný v roce 1901, který ještě zvýšil minimální požadavky na nájemní domy, včetně nařízení, týkajících se nezbytného množství světla v obytných prostorách, jejich velikosti, požární bezpečnosti či způsobů odvětrávání.
V roce 1897 byla oblast Mulberry Bend srovnána se zemí a na jejím místě byl vybudován park Mulberry Bend Park, který stojí dodnes (jeho současný název je Columbus Park).
ZDROJE:
https://www.theguardian.com/artanddesign/picture/2014/jan/22/bandits-roost-1888-photography
https://en.wikipedia.org/wiki/Bandits%27_Roost,_59_1/2_Mulberry_Street
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Rabelais
https://www.theartstory.org/artist/riis-jacob/
https://en.wikipedia.org/wiki/Mulberry_Bend
https://www.businessesbjerg.com/en/inspiration/denmarks-most-influential-emigrant/
https://www.britannica.com/biography/Jacob-Riis
https://en.wikipedia.org/wiki/How_the_Other_Half_Lives
https://en.wikipedia.org/wiki/Lodgers_in_Bayard_Street_Tenement,_Five_Cents_a_Spot