Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jak nás málem srazili cizinci, jedoucí po chodníku na elektrokoloběžkách

Foto: Ribberlin/Wikimedia Commons/Creative Commons Zero, Public Domain Dedication

Ilustrační foto

Milované i nenáviděné sdílené elektrokoloběžky. Pro někoho fajn prostředek na zdolání kratších úseků po městě, pro jiného otravný vynález, co se pořád někde povaluje a omezuje volný průchod. Pro řadu turistů jedna z pražských atrakcí.

Článek

Před pár dny jsme šli ve skupině několika lidí po divadelní zkoušce do jednoho baru v Karlíně, kam pravidelně chodíváme. Tady se vždy před vchodem rozloučí ti, co dnes na pivo spojeném s popovídáním nejdou a ten zbytek zamíří dovnitř. Přesně takto to probíhalo i tento večer, když jsme byli náhle z našeho loučení vytrženi vytrvalým zvoněním, vycházejícím ze tří koloběžek, které si nekompromisně razily cestu středem chodníku. Dvě z nich kolem nás velkou rychlostí prosvištěly, než jsme vůbec stačili zareagovat, ale ta třetí, na které jela vysoká tmavovlasá slečna, jela pomaleji a nepřestávala otravně zvonit. Mí improvizační přátelé vyklidili chodník a srotili se u zdi, aby mohla volně projet, ale mě to naštvalo a zůstala jsem stát na svém místě.

Jedna kamarádka mne s mírnou obavou v hlase upozornila, abych raději uhnula, a eliminovala tak možnost, že by mohlo dojít ke srážce a já jsem na její hezkou nahrávku zareagovala slovy, že „já nemám co uhýbat, ale oni nemají co dělat s koloběžkami na chodníku“.

V tu chvíli už byla dívka blízko mě a dobře tak musela slyšet, co jsem říkala. A přestože se můj odhad, že se nejednalo o Češku, záhy potvrdil, když krátce poté, co mne minula, zakřičela v angličtině na své kumpány, kteří byli před ní, aby na ni počkali, musela i tak pochopit kontext vyřčeného, protože její pohlednou tváří přeběhl povýšený úsměv. Jinak nijak nezareagovala.

Mimoděk jsem si záhy vzpomněla na video youtuberů „Kluci z Prahy“, které jsem před pár týdny viděla, na němž Janek Rubeš upozornil britské turisty, kteří jeli na elektrokoloběžce v centru naší metropole po chodníku, že na něm nemají co dělat a dočkal se za to od nich nepříjemné reakce:

Jelikož v Praze žiji a pohybuji se tak pravidelně i po centru, dobře vím, že se jedná o velmi častý jev a neuvěřitelně mě to rozčiluje. Turisté, jedoucí na e-koloběžce ve dvojici, kteří neúnavně vyzvánějí a klestí si cestu hustým davem na chodníku.

Jak rizikové je takové chování nejen pro ně, ale možná ještě více pro chodce, které těžká koloběžka nebo pád jezdců na ní může vážně poranit?

Na chování řidičů e-koloběžek a příčiny kolizí v městském prostředí se zaměřili v nedávné studii vědci ve Švédsku. Mimo jiné zjistili, že „jízda s jednou rukou na řídítkách zvyšuje riziko havárie přibližně šestkrát“, jelikož „na elektrokoloběžce není možné řídit a brzdit stejným způsobem jako na kole, takže jízda s jednou rukou na řídítkách je podstatně obtížnější a nebezpečnější“. Jízda na e-koloběžce navíc svádí uživatele k různým „frajeřinkám“ a pokusům, aby zjistili, co vše si na ní můžou dovolit.

A jak se na jízdu na e-koloběžce po chodníku dívá zákon? Řízení tohoto dopravního prostředku podléhá stejným pravidlům jako jízda na kole. Tedy - v pěší zóně (vyjma míst, kde dopravní značka povoluje vjezd cyklistů) - je jízda na e-koloběžce zakázána a jediný povolený způsob, jak se člověk s tímto přepravním prostředkem může v těchto místech pohybovat je, že ji vede vedle sebe. Jezdit na ni může pouze po silnici, ve vyhrazených cyklopruzích nebo na cyklostezkách.

Spousta lidí na to ale nedbá. K celé situaci rozhodně nepřispívá ani skutečnost, že jim za porušování tohoto nařízení hrozí maximálně nízká pokuta do výše 2 000 Kč. V zahraničí jízdu po chodníku trestají daleko přísněji, třeba v Barceloně za ni musí provinilci zaplatit více než šestinásobek.

Naštěstí to podle nedávného prohlášení náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba vypadá, že i zastupitelům našeho hlavního města došla se sdílenými e-koloběžkami (respektive s jejich neukázněnými řidiči) trpělivost. Chtějí zakázat jejich parkování na místech, určených pro parkování sdílených kol a elektrokol a pokud je uživatelé zaparkují jinde, hodlá je Technická správa komunikací odstraňovat.

A pokud se tento krok uskuteční, bude to ve výsledku znamenat, že provozovatelé sdílených e-koloběžek nebudou moci tyto přepravní prostředky v Praze vůbec nabízet.

ZDROJE:

https://policie.gov.cz/clanek/bezpecna-jizda-na-kolobezkach-a-elektrokolobezkach.aspx

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-sdilene-elektrokolobezky-v-praze-skonci-nova-regulace-s-nimi-nepocita-274223

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/e-scooter-e-kolobezka-svedsko-studie-mesta-vypujcky-kolize.A250326_101412_automoto_dohr

https://elektrickevozy.cz/clanky/elektrokolobezky-na-chodnik-nepatri-muzete-dostat-pokutu-az-12-500-korun

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz