Článek
Ale i to jsem už velmi omezila, protože mi skříň začala doslova přetékat těmito kousky - které jsem prostě „musela mít“ a které jsem neměla šanci vynosit, takže mi vyhazování peněz za oblečení, které se mi z většiny válí ve skříni, přestalo dávat smysl. Podobně to mám s nákupem potravin - nedělá mi dobře prodírat se v supermarketech s košíkem v úzkých uličkách mezi spoustou lidí, takže do nich chodím většinou „přikupovat“ pouze pár nezbytností a větší nákupy dělám přes online supermarkety s dovozem. A když už do obchodů s potravinami jdu, vítám, pokud mají samoobslužné pokladny, díky kterým se - zvlášť ve velkém městě, kde je v supermarketech téměř vždy plno lidí - nemusím tolik zdržovat ve frontách. Navíc mi vyhovuje, že mi nikdo „nedýchá netrpělivě na záda“ a můžu si zboží v klidu namarkovat a zaplatit.
Samozřejmě - je to o zvyku a taky mi jeden, dva nákupy trvalo, naučit se s pokladnou správně zacházet a zpočátku mi s tím musela pomoct prodavačka, která stála opodál. Ale pak už to bylo v pohodě. Chápu, že pokud pokladna/nebo zákazník udělá chybu a stane se to třeba v jeden čas na více pokladnách a vy tak musíte chvíli počkat, než se na vás dostane, může to naštvat, ale chybu přece může udělat i „živá“ prodavačka.
Samoobslužné pokladny se z nějakého důvodu staly celkem démonizovaným tématem a tento „pekelný přístroj“ velkou spoustu lidí pobuřuje. Proč to? Schválně jsem si pročetla několik diskuzí hlavně na sociálních sítích a pod články uvedené ve zdrojích a udělala seznam tří velmi častých „much“, o kterých jsem se dočetla, že je zákazníci obchodů na samoobslužných pokladnách shledávají. Mimochodem - první samoobslužná pokladna byla uvedena do provozu v roce 2008 - v Tescu na Praze 10, takže až tak o úplnou novinku se nejedná.
Argument č. 1: Jako zákazník si zasloužím snad nějaký servis a mám právo být obsloužen
Lidé se na sociálních sítích a v diskuzích kvůli samoobslužným pokladnám často rozčilují a dávají si rady typu - nechat plný nákupní vozík natruc u pokladen a hrdě odkráčet, aby to ty líné zaměstnance prodejen naučilo pracovat a neotravovat slušné lidi s podobnými nesmysly. Nemůžu si pomoct, ale z podobných komentářů mám pocit, že jejich pisatelé mají tak trochu problém s arogancí a myslí si o sobě, že jsou jako zákazníci pupek světa. Pocit nadřazenosti vůči prodavačkám v obchodě a jednání ve stylu: „Já jako zákazník mám vždycky pravdu“ mi přijde mimo. Copak si tímto chováním asi kompenzují? Tento argument za mne spadá do kategorie „věčně nespokojených lidí, kteří budou nadávat a prskat kvůli čemukoli novému“.
Když se zamyslím čistě prakticky - jdu sám do samoobsluhy, sám si vezmu košík, sám si vyberu zboží, které sám uložím do košíku, to zboží musím u pokladny zase na pás vyložit sám, po zaplacení si zboží sám dám do tašky nebo batohu. Ale namarkovat si sám zboží už je nepředstavitelný problém?
Argument č. 2: Samoobslužné pokladny jsou velmi „nepřátelským“ nástrojem pro staré lidi, pro které je složité je obsluhovat
Tomuto argumentu zcela rozumím, přestože jsem v diskuzích na sociálních sítích viděla i příspěvky od důchodců, kteří si samoobslužné pokladny pochvalovali. Starší člověk může hůře vidět, mohou se mu třást ruce a nemusí rozumět, co po něm nějaký přístroj chce. Ale za sebe si myslím, že problém nebude ani tak v samoobslužných pokladnách jako v situacích, kdy jsou zákazníci k této formě placení nuceni - to mi v pořádku určitě nepřijde a myslím, že nejlepší řešení by bylo, nabídnout zákazníkovi obě možnosti - nechat v provozu jednu, dvě pokladny s normální obsluhou a k tomu samoobslužné, a ať si každý vybere, co mu bude lépe vyhovovat. Stejně tak je samozřejmě rozdíl, jestli vám se samostatným placením na samoobslužné pokladně přijde v případě potřeby na pomoc ochotná a milá prodavačka nebo znechucená a nepříjemná paní, která vás sjede za to, že něco neumíte. Ale opět - to není o samoobslužných pokladnách - ale o lidech.
Argument č. 3: Tento způsob placení je neosobní a jen prohlubuje lidské odcizení
Někteří lidé si v komentářích nostalgicky stýskají, že si rádi při nákupu u pokladny popovídají s prodavačkou a že prostě při placení potřebují ten lidský kontakt. Jenže z mých zkušeností pokladní v supermarketu mají jen zřídkakdy prostor na nějaké povídání - zvlášť když mají u kasy frontu jak na banány za socialismu a tím, že na pokladní během markování zboží jako zákazník mluvíte, může snadněji udělat chybu a celý proces placení akorát prodloužit.
Z výše uvedeného mi vyplývá, že problémem nebudou samoobslužné pokladny samotné, jako spíše neochota poradit tápajícím lidem ze strany personálu prodejen, nemožnost volby, jestli chci platit na „normální“ pokladně nebo na té samoobslužné nebo ještě horší level - nucení k tomu, a stejně tak neochota a arogance na straně zákazníků.
ZDROJE:
https://www.lidovky.cz/domov/nakupte-a-zaplatte-si-sami.A080426_000039_ln_noviny_sko
https://medium.seznam.cz/clanek/veronika-jelinkova-ne-mila-pani-prodavacko-nepujdu-na-jinou-pokladnu-a-uz-vubec-ne-na-samoobsluznou-105174
https://medium.seznam.cz/clanek/jakubi-kvuli-samoobsluznym-pokladnam-jsem-tam-prestal-nakupovat-85099
a diskuze pod těmito články
Sociální síť Facebook