Článek
Na tachometru našeho jediného rodinného auta, elektromobilu, právě padla číslovka 100 000 km. Jaké jsou tedy naše zkušenosti? Co bylo pozitivního? Co bylo negativního? A vydrží to auto ještě tu samou porci kilometrů anebo i dvojnásobek?
Náš druhý elektromobil jsme kupovali před více než rokem po tom, co jsme měli 2,5 roku zkušeností s malým Fiátkem 500e, jako doplňkem k velké benzínové Octavii. Věděli jsme, že jízdní vlastnosti těch aut jsou perfektní a když nemáme zájem o šestiválec, tak to ticho z motoru je i celkem uklidňující.
Auto byl ročník 2021 a mělo 60 000 km najeto, takže teď jedeme pátý rok života. Zároveň baterka podle Aviloo měla 91 % SoH (zdraví baterie = zásadní informace). To byla akceptovatelná hodnota, protože degradace není liniární ani progresivní, ale největší propad je na začátku. Jiná auta mají lepší hodnoty, ale u ID.3 58 kWh je to běžná hodnota. Dojezd byl na začátku 300-350 km při našich běžných jízdách. Nemám pocit, že by se ta hodnota nějak změnila. Degradace tam určitě nějaká je, ale při běžné jízdě, pokud nemáte Nissan Leaf, tak si toho nevšimnete.
Jako bazarová klasika, mělo auto skoro sjeté letní gumy. Takže hned po prvních tisících kilometrech jsme se začali blížit zákonné hodnotě, tak šly pryč a první náklad byl nový letní gumy (215/55 R18). Vzal jsem oblíbené Nokiany a ty vycházely v téhle verzi na 9 800 Kč.
Zároveň auto už mělo v plánu servis. Ten je u MEB platformy (VW, Škoda…) nastavený na 2 roky bez omezení počtu kilometrů. Tam dealer udělal celkovou kontrolu a vyměnila se brzdová kapalina. Jinak bylo vše v pořádku. To nás vyšlo lehce přes 5 000 Kč.
S autem jsme bez problémů jezdili jak tady po okolí (350 km dojezdu není na jízdy kolem komína), ale jeli jsme s ním i na velkou zahraniční dovolenou. Potvrdilo se, že infrastruktura jde hodně dopředu, není problém nabíjet na 150 kW+ stojanech a tím pádem se zdržet tak maximálně na 15-20 minut s tím, že přestávky se stejně klvůli dětem dělaly už po 200-250 km. Kdo má malé děti, tak to zná. Potvrzuje se to, že auto má sloužit mě a ne já autu. Takže ono si zastávky naplánuje, ale já si stejně zastavím bez většího plánování tam, kde chci. No a dneska třeba v Rakousku je 150 kW nabíječek na benzínkách jako máku. Cenu jsem neřešil, protože v zahraničí jezdím na jednu kartu Elli, kde si spustím tarif, který má pevnou cenu za kWh na rychlonabíječkách (HPC) bez ohledu na to, kde jsou.
Tarif spuštěný v létě takhle na měsíc vyjde na 429 Kč a pak platím 12 Kč za Ionity (největší síť po Tesle) a 16 Kč za ostatní rychlonabíječky. Reálně se tak potom dostanu při zahraniční cestě na úroveň o něco žravějšího spalováku, což nemá smysl řešit na dovolené. Při cestě se pravda také nijak neomezuju, nejsem žádná brzda provozu, co jede na spotřebu a jedu na limitech. Zvlášť v Rakousku bych doporučil se jich striktně držet.
Po dovolené nastal první problém. Autu se objevila žlutá kontrolka s tím, že mám v servisu nechat zkontrolovat elektrický okruh. Reálně se na jízdě nic nezměnilo a auto jezdilo v pohodě dál. Domluvil jsem si tedy termín na prohlídku. No, nakonec celá akce trvala asi 4 týdny, kdy jsem byl bez auta, ale dost za to mohly i povodně a to, že servis byl na břehu řeky. No ta závada značila, že v jednom segmentu baterky poklesla hodnota napětí pod stanovenou hodnotu a tak byl na výměnu. U prvních VW ID se to občas stávalo, kvůli horšímu dodavatelskému řetězci na začátku, nyní už je to prý bez problémů. Auto bylo v záruce (8 let a 160 000 km), takže servis se domluvil s VW a segment baterky mi bezplatně vyměnili. Jasně, tohle je u EV riziko, ale zkušenosti i ze zahraničí říkají, že se to děje skoro vždy v prvních letech, kdy je auto v záruce. Takže těch asi 85 000 Kč si uhradil VW sám. Kdyby auto nebylo v záruce, tak dneska už jsou servisy specializující se na EV, kde Vám ten modul, který stojí 25 000 Kč vymění podstatně levněji. Od té doby baterka šlape jako hodinky.
Na podzim se zase přezouvalo a zase Nokiany vyšly na 14 000 Kč. S ohledem na to, že s autem jezdím s celou rodinou a stále po dálnici, tak nemá smysl na pneu úplně šetřit.
Od té doby už to byla celkem nuda, kilometry vesele naskakovaly a naštěstí se nic závažného nestalo.
Výsledkem je, že po 100 000 km jsou destičky podle kontroly stále v pohodě a kotouče se taky nebudou muset měnit. Servis budu mít až za rok, ale jak jsem se podíval, tak kabinový filtr si vyměním sám už teď. Pneumatiky také v pohodě drží a neojíždějí se víc, než se ojížděly předtím u spalováků, které jsem měl.
Auta měním relativně brzo, nechávám si je 3-5 let i s ohledem na to, že najedu skoro 40 000 km ročně. Reálně proti spalováku u mě nebyl přechod na EV nějakým omezením komfortu. Výhodou je, že nemusím každých 10 dní jezdit na benzínku, neřeším aktuální rozmary OPECu, ale mám na dva roky fixovanou elektřinu na 5 Kč za kWh, což při dlouhodobé (převážně dálniční) spotřebě 17,9 Kwh/100 km dělá nějakých 0,9 Kč na km. Auto mě stálo tolik, kolik by mě stálo ojeté benzínové auto v automatu s podobnou výbavou, takže není moc o čem přemýšlet. Na každém kilometru šetřím zhruba korunu, takže jsem skoro na 40 000 Kč ušetřených na palivu.
Také jsem nemusel jet na 3 výměny oleje a filtrů po 15 000 km a neměnil jsem svíčky ani destičky s kotouči. Chápu, kdo si rád o víkendu lehne pod auto, tak to má vyměněno za pakatel, ale každý takový nejsme a i s ohledem na bezpečí rodiny raději svěřím auto někomu, kdo mi za to ručí. Moc se neodvažuju tipovat, kolik se tím ušetřilo. Mohlo to být třeba dalších 15-20 000 Kč v autorizáku.
Jaký je výsledek? Mám auto, kterému věřím a který slouží mě a ne já jemu. U spalováku jsem měl nějaký osobní blok s tankováním v zahraničí, ale teď vlastně nemám problém a zajel bych bez nějakého plánování klidně na dovolenou někam do Normandie. Věděl bych, že nabiju, když budu potřebovat a že tím neztratím týden dovolené, jak se povídá. Zároveň počítám s tím, že na tom autě natočím já sám pravděpodobně i 200 000 km a bude fungovat bez problémů. A když si ho po mě koupí někdo další, tak i když už mu v 160 000 km skončila záruka, tak to auto bude držet a jezdit. A když by čirou náhodou odešla baterka anebo jiná součástka, tak dneska se v aftermarketu či jinak jak je bežný u spalováků, dají sehnat použité díly a opraví to servis, co s tím má zkušenosti. V ČR jich už pár máme a jsou celkem vyhlášené.
V ČR koluje spousta mýtů a legend o elektromobilech, které způsobují, že i jinak normálně kriticky smýšlející lidi povídají věci, které reálně nejsou pravda. A i když se to naštěstí posouvá a bez dotací se už prodává v ČR v podílu skoro 6 % nových elektromobilů za měsíc, tak je asi třeba si některé věci opakovat. Elektromobily jsou normální auta.