Článek
Téma rychlosti na dálnicích se v posledních týdnech řeší díky zavedení proměnlivých značek na D3 a také díky dětinské jízdě jednoho politika s tělem chlapa, ale rozumem dvanáctiletýho kluka. Sám mám auto s výkonem 150 kW, jezdím denně desítky kilometrů po dálnicích, mám velmi nadprůměrný roční nájezd a zároveň nejezdím jako brzda provozu, ale jedu tak nějak na limitech.
Všímám si samozřejmě, že mě na těch limitech auta předjíždí, jsou to především služebáky, sporťáky anebo auta u kterých se divím, že mají vůbec STK. Sám nejsem ten, kdo by je vychovával anebo blokoval levý pruh a zároveň omezoval auta, co tam jedou. To není bezpečný, není to slušný a zákon to zakazuje.
Problém podle mě je ten a dokazují to i fotky z nějaké dětinské challenge, že často za ty řidiče, řídí spíš jejich ego, než jejich zkušenosti. Často to jsou řidiči, co mají auto v né úplně dobrém stavu, mají najeto pár desítek tisíc kilometrů a jde jim spíš o machrování. A to si přiznejme, že fakt není dobře a může to skončit tragédií a bohužel občas i takovou, kterou odnesou nevinní. Nedodržení rychlosti a nepřizpůsobení se stavu vozovky je častým důvodem nehod.
Totiž i když je prázdná dálnice a třeba tam solidně vidíte aktuálně před sebe, tak ve 200 km/h je ta reakční doba a brzdná dráha delší, než u auta co jede 130 km/h. A i na prázdné dálnici se může objevit problém - může vedle jedoucí Fabii prásknout kolo, může být najednou kolona, může se objevit nějaký kus bordelu v levém pruhu anebo tam může být třeba místo, kde je voda a třeba i mírná zatáčka víc vynáší. Těch věcí je moc a holt ve většině Evropy se shodli odborníci, že přiměřená míra rizika je dobrá v těch 130 km/h. A bohužel na dálnici se tyhle nepředpokládaný věci objevují, sám je potkávám často, i když něco z toho předpokládám díky hlášení Waze. Dávám tedy blikačky a zpomaluju dřív, než ostatní tak, aby ti za mnou měli víc času na řízení.
Chápu tu potřebu, vyzkoušet si rychlost a ten pocit, že auta jsou dneska lepší, než dřív. Jasně, máme spoustu asistentů, které jste si třeba nevypnuli nebo čipováním nezrušili, ale pořád ještě je ten hlavní ten, kdo je na spojnici sedačky a volantu. A ten se prokazatelně nezlepšuje.
Nemám však problém s tím, že na vybraných úsecích s dobrými rozhledovými parametry se pomocí proměnlivých značek zvýší rychlost podle podmínek. To je super. Funguje to i opačně u Brna tak, aby se eliminovaly kolony, no a celkem to funguje.
A nemám problém s tím, aby se rychlost zvýšila časem i víc, ale k tomu je potřeba, aby se povolilo autonomní řízení vyšší úrovně. Tesla mu říká Full Self Driving a mělo by být dovoleno od roku 2026 v ČR. Tesla to řeší kamerami, ale jak je vidět na fantomovém brzdění, ne vždy to funguje dokonale. Volvo a další čínské automobilky nasazují LIDAR, který podle mě zaručí bezpečnost ve vyšší rychlosti nejlépe. Pokud tedy na spojnici volantu a sedačky nebude už sedět jen člověk, ale výrazně bude pomáhat i vysoce výkonný počítač s tolika čidly, které ani člověk nedokáže postihnout, tak potom bychom rychlost zvyšovat mohli.
Tenhle článek a názor by měl mít jedno poselství. Jezděme podle svých zkušeností a s ohledem na to, co vidíme. Nenechejme řídit svoje ego, dopadne to zle.