Hlavní obsah

Diabetes insipidus, neboli česky žíznivka

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay.com

Někdo vyhraje ve Sportce a někdo bohužel začne trpět nemocí, která je celkem vzácná. Samozřejmě, já jsem bohužel ten druhý případ, proto bych se o informace o ní rád podělil.

Článek

Můj život s centrálním diabetes insipidus je neustálý boj s žízní a potřebou častého močení. Když mi byla tato diagnóza poprvé stanovena, netušil jsem, co mě čeká. Věděl jsem, že existuje něco jako diabetes mellitus (cukrovka), ale nikdy bych neřekl, že existuje i jiný typ diabetes, který nesouvisí s cukrem v krvi. Tento typ onemocnění se projevuje úplně jinak a ovlivňuje mě každý den.

Centrální diabetes insipidus, kterým trpím, znamená, že můj mozek, přesněji řečeno hypotalamus, neprodukuje dostatek hormonu zvaného vazopresin. Tento hormon by měl normálně signalizovat mým ledvinám, aby zadržovaly vodu. Protože však vazopresinu nemám dostatek, moje ledviny nechávají příliš mnoho vody odejít z těla močí, což způsobuje, že neustále pociťuji silnou žízeň a musím pít obrovské množství vody, abych zůstal hydratovaný.

Každý den musím vypít několik litrů vody a v nejhorších dnech to bylo i přes deset litrů. Bez vody bych rychle dehydratoval, což může být velmi nebezpečné. Jednou z nejtěžších věcí na životě s touto nemocí je nutnost neustále mít přístup k pitné vodě. Nemohu si dovolit být někde, kde voda není dostupná, což ovlivňuje i to, kam můžu jít a co můžu dělat.

Nadměrné močení je další a velmi obtěžující aspekt mého života s DI. Můj den se točí kolem návštěv toalety, což není zrovna snadné, zvlášť když jsem v práci nebo někde na cestách. Je těžké si naplánovat den, když vím, že budu muset neustále hledat toaletu. Někdy musím vstávat i několikrát v noci, což má vliv na kvalitu mého spánku a celkovou únavu.

Když mi byla diagnóza stanovena, lékař (endokrinolog) mi předepsal desmopresin, syntetický hormon, který nahrazuje chybějící vazopresin. Tento lék mi hodně pomohl. Už nemusím tolik pít ani tak často chodit na toaletu, ale léky nejsou dokonalé řešení. Nikdo asi nechce dobrovolně brát léky do konce života. S nimi se však cítím celkem v pořádku a kolikrát ani nevím, že bych něčím trpěl.

Pokud máte podobné příznaky, které jsem výše popsal, rozhodně nepodceňujte návštěvu lékaře. Já se k němu odhodlal až po třech měsících. Zbytečně jsem tak trpěl déle, i když jsem nemusel.

Anketa

Slyšeli jste někdy už o žíznivce?
Ano, protože jí sám(a) mám
0 %
Ano, znám někoho, kdo jí má.
0 %
Ano, slyšel(a) jsem o ní
0 %
Ne, slyším o ní poprvé.
100 %
Celkem hlasoval 1 čtenář.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Diabetes insipidus (žíznivka)

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz