Hlavní obsah

Edita Steinová - Terezie Benedikta od Kříže

Foto: Wikimedia Commons, CCo

Dnes si připomínáme narození Edith Steinové (12. října 1891)– ženy, která prožila život mezi světem rozumu a světem víry.

Článek

Filozofka, mystička, konvertitka a nakonec mučednice. Její příběh není jen o náboženské proměně, ale o odvaze jít až na dno lidského utrpení – a tam nalézt smysl.

Dítě silné ženy

Edith se narodila ve Vratislavi, tehdy v pruském Německu, do židovské rodiny. Její matka Augusta byla ženou neobyčejné síly. Po smrti manžela zůstala sama s jedenácti dětmi a firmou na pokraji krachu. Zachránila ji, dokázala uživit dělníky i rodinu a všechny děti poslala na studia.

Byla ortodoxní židovka, hluboce věřící, ale zároveň praktická a spravedlivá. V jejím domě vládla disciplína a řád, ale i něha a zodpovědnost.
Edith matku milovala. Po její smrti napsala: „Jsem si jistá, že se matka přimlouvá u Boha za všechny své děti.“

Přesto se už v raném věku vydala jinou cestou. Ve třinácti letech prohlásila, že v Boha nevěří. Nebyla to vzpoura, ale první krok k poznání. Touha po pravdě byla u ní silnější než tradice.

Zrození filozofky

Na univerzitě ve Vratislavi začala studovat psychologii, ale neuspokojovalo ji to. Začala studovat filozofii v Göttingenu.
V Göttingenu se stala žačkou Edmunda Husserla, zakladatele fenomenologie – filozofie, která učí vidět věci tak, jak se skutečně ukazují, bez předsudků.

Edith byla brilantní studentka. Husserl si ji vybral za asistentku ve Freiburgu. Vynikala jasností myšlení, ale i empatií – její disertace O problému empatie zkoumala, jak můžeme porozumět druhým nejen intelektem, ale i srdcem.

Když vypukla první světová válka, přerušila studia a absolvovala ošetřovatelský kurz. Vojenská nemocnice v Hranicích na Moravě se pro ni stala školou utrpení.

Ošetřovala raněné všech národností – bez rozdílu. Tam poprvé zahlédla, že lidská bolest může být cestou k pochopení.

Foto: Wikimedia Commons, CCo

Edith_Stein-Student_at_Breslau_(1913-1914)

Cesta na Karmel

Po válce se vrátila k filozofii, ale už nebyla stejná. Fenomenologie ji naučila dívat se, ale nestačila k odpovědi, pročsvět bolí.
Setkání s dílem Maxe Schelera a později sv. Terezie z Ávily jí otevřelo novou perspektivu: duchovní rozměr člověka nelze z filozofie vynechat.

V roce 1922 přijala křest. Přijala jméno Terezie – na počest španělské mystičky, která jí ukázala, že duchovní život může být nejen útěkem ze světa, ale hlubokým zápasem o pravdu.

Pro její matku, ortodoxní židovku Augustu, to byla nesmírná rána. Edith však konverzi nikdy nebrala jako zradu svých kořenů. Věřila, že cesta k Bohu má mnoho podob, a že víra není opuštěním, ale naplněním.

Učitelka a žena

Po křtu se Edith vrátila ke své profesi. Učila, přednášela, překládala Tomáše Akvinského, psala filozofické i pedagogické studie.
Byla přesvědčena, že rozum a víra se nevylučují, ale doplňují.

Zajímalo ji také postavení ženy ve společnosti. Sama prožila, jak těžké je prosadit se v akademickém světě ovládaném muži.
Tvrdila, že žena má zvláštní dar – schopnost empatie, cit pro vztah a službu. „Ženy,“ psala, „by neměly napodobovat muže. Mají přinášet do společnosti vlastní světlo – světlo péče, porozumění a odvahy.“

Karmel a Věda kříže

Když Hitler převzal moc, Edith pochopila, že pro Židovku nebude v Německu bezpečné místo.
V roce 1934 vstoupila do karmelitánského kláštera v Kolíně nad Rýnem a přijala jméno Terezie Benedikta od Kříže.
Její každodenní život se proměnil – ticho, modlitba, prostá práce, odříkání. Ale duchovně rostla.

Po Křišťálové noci se s mladší sestrou Rosou uchýlila do nizozemského kláštera v Echtu. Tam napsala své poslední a nejhlubší dílo – Věda kříže.
Tato kniha je její duchovní testament. Vysvětluje v ní, že utrpení není trest, ale prostor proměny.
Kříž podle ní neznamená konec, ale cestu – most mezi zoufalstvím a nadějí.

V roce 1942 ji spolu se sestrou zatklo gestapo. Obě byly deportovány do Osvětimi. Edith zemřela v plynové komoře – klidná, smířená, v tichu modlitby.

Patronka Evropy

O padesát let později, v roce 1998, ji papež Jan Pavel II. svatořečil a prohlásil patronkou Evropy.
Její život se stal symbolem smíření – mezi židovstvím a křesťanstvím, mezi rozumem a vírou, mezi intelektem a srdcem.

Edith Steinová zůstává svědectvím o tom, že pravda se nehledá v hluku, ale v tichu.
A že i v časech temnoty může světlo lidského ducha zůstat nezničitelné.

Seznam zdrojů:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz