Článek
A pachatel nemusí být nutně sériový psychopatický vrah, stačí jedna mrtvola a vražda motivovaná běžnými pohnutkami jako závist, nenávist nebo pomsta. Co dělá tento žánr žánrem, je napětí, skrytí kostlivci ve skříních, úvahy o profilu pachatele a podobně. Za mě ani ta mrtvola být nemusí. Četla jsem dva thrillery bez vraždy. První byla o ukradeném obraze, druhá o uneseném dítěti. A opravdu jsem nebyla ochuzena. I bez mrtvol to bylo super čtení.
Přesto jsem přečetla dvě knihy od Patrika Hartla, který je neoficiální král ženských románů, kteréžto neoficiální kralování převzal po Michaelu Vieweghovi. A ne proto, že by mi byl blízký žánr, ale protože mě prostě zajímalo, jak píše ten pán, který se tak strašně srandovně směje. Čtení vůbec neurazilo, ale výrazně nenadchlo, už to, že si nepamatuji názvy, svědčí o tom, že bych na Databázi knih nedala víc než 70 %, ale já si často nepamatuji tituly, takže problém je v mé paměti, ne kvalitě knih.
Pak jsem navštívila filmovou adaptaci Patrikovy prvotiny Prvok, Šampón, Tečka a Karel. Ta se mi velice líbila i díky skvělým hereckým výkonům. Jen nesnáším v komediích tragické konce. Chápu, že život takový je, že pohodové bytí přetne nějaká životní katastrofa, ale u komedií to vždy vnímám trochu jako ránu na solar.
Gazely jsou spolužačky Prvoka, Šampóna, Tečky a Karla
Když Patrik vydal ženský román Gazely, což jsou spolužačky z gymplu Prvoka, Šampóna, Tečky a Karla, věděla jsem, že si knihu musím přečíst. Nicméně dostala jsem se k tomu až minulý týden, v době, kdy již vyšla další Patrikova kniha Manželství.
Gazely jsou román, který se zaměřuje na ženské přátelství, partnerské vztahy a životní zvraty ve středním věku. Sleduje tři blízké kamarádky, Šárku, Karolínu a Helenu, během jednoho intenzivního týdne. V jejich životech se nahromadí události, které je nutí přehodnotit jejich partnerské vztahy, rodinné i profesní vazby a vlastní představy o štěstí a smyslu života. Každá z žen má vlastní samostatnou dějovou linku a dostatečný vypravěčský prostor, přičemž jejich příběhy se postupně protnou.
Helena je spolumajitelka Centra pro ženy a trenérka. Karolína se snaží udržet při chodu stavební firmu svého manžela, který si odpykává výkon trestu. Šárka bojuje se syndromem vyhoření jako lékařka. Každá z postav řeší velmi realistické situace, které jsou uvěřitelné a zároveň poutavé pro čtenáře. Gazely jsou příběhy, které kombinují osobní a profesní peripetie s notnou dávkou humoru i překvapivou empatií.
Gazely mě nadchly, i když na Databázi knih mají spíše mírně nadprůměrné hodnocení. Baví jednak proto, že Hartl se nevyhýbá expresivním výrazům, ale v míře přijatelné, což přispívá k celkové atmosféře a především díky humoru, který opravdu baví. Jen v jednom případě to bylo za hranou, když dcera jedné z hlavních hrdinek chladnokrevně připravila o život domácího mazlíčka králíčka Tondu, což bylo docela drsné, ale naštěstí to bylo to nejtragičtější, co se v knize přihodilo.
Hlavní hrdinky jsou ženy velmi schopné, pracovité a úspěšné a Patrik Hartl v knize skládá ženskému pokolení laskavý kompliment. Možná bych příště ocenila příběh o ženách hůře finančně situovaných, profesně frustrovanějších a emočně zoufalejších, které sice dělají maximum, ale přesto jde všechno do kytek.
Co mě velmi potěšilo, je, že se v knize setkáváme, byť spíše epizodicky, také s Prvokem, Tečkou a Karlem, a byť okrajově, jejich přítomnost do příběhu sedla jako prdel na hrnec. Příběh Gazel zároveň naznačuje pokračování životních rolí starých známých hrdinů, nyní již bez Šampóna.
Proč si knihu přečíst
Proč si knihu přečíst, i když nejste milovník ženských románů? Protože je to čtivá a zábavná kniha, která přináší humor, autentické postavy, realistické problémy a jemně laskavou reflexi ženského přátelství a života ve středním věku. Skutečnost, že knihu napsal muž, dodává originální perspektivu a je to díky tomu o level až dva zábavnější.






