Článek
8. června roku 1998 směřovala k letišti v Plané poblíž Českých Budějovic hned dvě stíhací letadla najednou. Stíhačky MiG-21 se zrovna vraceli z leteckého dne pořádaného v Pardubicích. Kousek před cílem ovšem piloti udělali chybný manévr, v jehož důsledku se letadla srazila přímo nad městským sídlištěm. Místo s městskou zástavbou panelových a rodinných domů se po dopadu letadel na zem bezprostředně proměnilo v ohnivé peklo, které ohrožovalo nejen zaparkovaná auta, ale také vše ostatní, co mu přišlo do cesty.
Nucená evakuace místních
Poté, co se piloti po srážce dvou stíhaček MiG-21 úspěšně katapultovali, jejich letecké stroje šly střemhlav k zemi. Zatímco jedno letadlo spadlo u konečné zastávky Vltava českobudějovického mhd, kde nejprve shodilo trolej a poté vybouchlo, takže se jeho trosky rozletěly na všechny strany, druhé spadlo přímo do tamního rybníka Černiš, ale jeho část se dostala až na zahradu rozestavěného rodinného domu v městské části České Vrbné. Následovaly události jako z akčních filmů a románů. Všechno kolem hořelo, oheň zasáhl auta zaparkovaná poblíž paneláku.
Lidé se báli, že je válka
Největším šokem byla letecká nehoda pro místní obyvatele. Ti z vyšších pater hořícího bytového domu museli být evakuováni hasiči, svědci události z okolních domů, kteří vše sledovali z oken, si nejprve pomysleli, že je válka. Všichni propadali panice, plakali a křičeli. „Nejdřív jsem slyšel výrazný hukot. Připomínalo mi to dokumentární filmy z války, kde letadla shazovala bomby. Běžel jsem k oknu a viděl jsem letadla hned po srážce, jak se oddělila, a jedno dopadlo na dům v Otavské ulici… Jako první nás napadlo, že je válka. Všechno hořelo, lidi byli v šoku, já docela taky. Člověka jako první napadne, že je válka,“ svěřil se pro ceskobudejovicky.denik.cz svědek celé události Martin Volný, který bydlel ve vedlejší Krčínově ulici, a všechno tak sledoval v přímém přenosu z okna svého bytu v sedmém patře. Právě Martin Volný byl z celé události otřesen natolik, že se později angažoval v tvorbě petice pro důkladné prošetření celé havárie a vypovídal jako jeden ze svědků u civilního soudu.
Někteří lidé během srážky letadel mohli hovořit o obrovském štěstí v neštěstí, což mohlo mít přímý dopad na jejich psychiku. Otřesný zážitek měl například jeden ze sousedů pana Volného, který se prý chystal ve stejnou dobu, tedy kolem půl desáté ráno vydat s košem, ale na poslední chvíli si to úplnou náhodou rozmyslel, jak údajně později vyprávěl svému sousedovi Martinovi Volnému. Právě toto rozhodnutí mu velmi pravděpodobně zachránilo život, protože právě na popelnici u domu dopadly některé části letadla.
Jako zázrakem všichni přežili
O zázraku lze rozhodně mluvit i vzhledem k faktu, že se naštěstí nikomu z účastníků celého dramatu nic závažnějšího nestalo. Kromě pochopitelných psychických dopadů a 11 zraněných, kdy nejtěžší zranění popáleniny II. a III. stupně utrpěla tehdy 48letá žena, a musela být proto převezena do nemocnice, všichni zúčastnění obyvatelé naštěstí vyvázli z leteckého neštěstí živí. I tak pád a výbuch dvou stíhaček, který pocítili obyvatelé Českých Budějovic, zanechaly neblahé šrámy na duši většiny obyvatel. Polekaní, vyděšení a vystrašení lidé chodili kolem, někteří z nich plakali nebo ze sebe nedokázali vydat kloudného slova, jiní se v zoufalství snažili dostat i přes bezprostřední nebezpečí zpátky do domů pro své věci. Celý souběh všeho dohromady poté vytvářel obraz připomínající apokalypsu.
Před dvaceti lety se se nad Českými Budějovicemi srazily dva MiGy-21. Jejich trosky pak dopadly na českobudějovické sídliště Vltava. Podívejte se, jak o tom tehdy informovala Česká televize.
Posted by Archiv ČT24 on Friday, June 8, 2018
Piloti mohli skončit ve vězení
I když všichni tři piloti, kteří se z letadel úspěšně katapultovali, patrně samotní museli být v šoku, jejich pochybení, o kterém soud následně rozhodl, pro ně mělo patřičné důsledky. Obrovské škody na duševním stavu lidí a jejich věcech nemohly zůstat bez odezvy. Odhad výše zničeného majetku obyvatel městské části Budějovic se vyšplhal celkem přibližně na 25 milionů korun. Poničeno bylo 47 bytů, z nichž 11 bylo poškozeno požárem. Z celkového počtu 22 zasažených aut se 17 stalo zcela nepojízdnými vraky. Během zásahu se poranili také dva hasiči. Piloti nakonec dostali podmíněný dvouletý trest a každý navíc musel vojenské správě zaplatit pokutu ve výši 50 tisíc korun.
Stejně jako v roce 1998, došlo u nás také k dalším nehodám vojenských letounů, z nichž některé měly bohužel i tragické důsledky. V červnu došlo i k nehodě cvičného vojenského letounu L-29 Delfín 9. stíhacího bombardovacího leteckého pluku z 26. června roku 1992, která se odehrála na vojenském letišti v Bechyni na jihu Čech a stála život oba piloty.
K dalšímu pádu vojenského letadla došlo v témže roce a navíc opět v Bechyni, konkrétně pouze o necelý měsíc později, 17. července v roce 1992 se vrtulník Mi-2 z 31. smíšené letky vznítil během nouzového přistávání, ale pilotům se naštěstí podařilo včas z letounu dostat. Nicméně by se dalo říct, že obdobné vojenské neštěstí s tak rozsáhlými škodami, a navíc v obydlené městské zástavbě, ze kterého všichni jako zázrakem vyvázli živí, nemá v novodobé historii našeho státu obdoby.