Hlavní obsah

Číšník se divil, proč si nedávám dezert. Když zjistil důvod, omluvil se a přinesl mi čaj zadarmo

Foto: Shutterstock.com-zakoupená licence

Jít si občas sednout do restaurace považuju za malý svátek. Není to pro mě rutina, spíš odměna po náročném týdnu nebo způsob, jak si udělat hezký večer, když chci vypnout od starostí a povinností.

Článek

Tentokrát jsme s partnerem vyrazili do podniku, který jsme ještě neznali. Doporučila mi ho kamarádka, která tam byla nadšená z obsluhy i z jídla, takže jsem měla očekávání nastavená vysoko. Ve dveřích nás přivítala příjemná atmosféra: vonělo to po čerstvě upečeném chlebu, mezi stoly bylo dost prostoru a osvětlení nebylo přehnaně ostré, takže už první dojem byl pozitivní. Posadili nás k menšímu stolu u okna a brzy přišel číšník s jídelním lístkem.

Na jídlo jsme nečekali dlouho a musím říct, že kuchař se opravdu předvedl. Polévka byla výborná, hlavní chod také, všechno čerstvé a dobře dochucené. Bylo vidět, že si na tom dávají záležet. Příjemně jsme si povídali a pomalu už přemýšleli, jestli si objednáme i něco sladkého. V tu chvíli k nám ale číšník přistoupil s typickou otázkou, jestli bychom chtěli dezert. Partner bez váhání kývl, že ano, ale já jsem odmítla. A právě tehdy začala zvláštní scéna, kterou jsem nečekala.

„A co vy, nedáte si nic sladkého?“ zeptal se číšník s úsměvem. Odpověděla jsem, že ne, že si dezert tentokrát nedám. On se na mě udiveně podíval, jako kdybych právě odmítla něco úplně samozřejmého. „Ale máme tady skvělý domácí cheesecake, určitě by vám chutnal,“ zkoušel mě přemluvit. Připadala jsem si trochu jako v obchodě, kde vám chtějí vnutit zboží, i když jste si přišli jen pro jednu věc. Když jsem znovu zopakovala, že ne, začal se vyptávat, jestli snad nejím sladké, nebo jestli držím dietu. V první chvíli mi to přišlo nevinné, ale jak pokračoval, bylo mi to čím dál méně příjemné.

Nakonec jsem mu upřímně řekla důvod. Vysvětlila jsem, že mám intoleranci na laktózu a většina dezertů v restauracích je pro mě prostě tabu. Nejde o žádnou rozmar ani módní trend, je to zdravotní omezení, se kterým musím žít. Zatímco můj partner už si vybíral dortík z lístku, já jsem se snažila číšníkovi krátce objasnit, že sladké bych si dala ráda, ale nemůžu. V tu chvíli se jeho tvář změnila. Úsměv mu trochu ztuhl a bylo vidět, že mu došlo, že jeho neodbytné pobízení nebylo na místě. Okamžitě se omluvil, a to upřímně. Nebylo to žádné strojené „pardon“, opravdu vypadal, že ho to mrzí.

Odešel a já jsem byla ráda, že mám klid. Po chvíli se ale vrátil s konvičkou horkého čaje, kterou přede mě položil se slovy: „Tohle je od nás, abyste tady taky měla něco na závěr.“ Překvapilo mě to. Většinou se v restauracích podobné věci nestávají, a pokud už, tak jen výjimečně. Ten čaj byl obyčejný zelený, ale v té chvíli pro mě měl větší hodnotu než jakýkoli dezert. Bylo to gesto, které ukázalo, že obsluha dokáže uznat chybu a zároveň najít způsob, jak hostovi udělat radost.

Musím přiznat, že mi tím úplně změnil dojem z celé situace. Ještě před chvílí jsem měla pocit, že jsem v roli člověka, který musí vysvětlovat něco, co by neměl být problém. Jenže jeho omluva a snaha vynahradit mi to malou pozorností mi ukázaly, že ne každý se k hostům chová jen jako k číslu na účtence. Ačkoli to byla drobnost, měla velký dopad. Už jen proto, že jsem měla možnost si vychutnat závěr večeře společně s partnerem, který si na dezertu pochutnával, a necítila jsem se odstrčená.

Na cestě domů jsme si o tom povídali a shodli se, že právě tyhle detaily dělají restauraci místem, kam se člověk rád vrací. Jídlo může být skvělé, prostředí příjemné, ale když obsluha selže v přístupu, zážitek je pokažený. Stejně tak ale i malé gesto, třeba hrnek čaje zadarmo, dokáže atmosféru pozvednout a hosta potěšit víc, než by čekal. Přemýšlela jsem nad tím, kolik lidí má podobná omezení, ať už jde o alergie, nebo třeba celiakii. Všichni ti lidé jsou běžnými hosty, kteří by si rádi dopřáli to, co ostatní. Jenže často narážejí na to, že se s jejich situací moc nepočítá.

Samozřejmě nečekám, že každá restaurace bude mít deset druhů bezlaktózových nebo bezlepkových dortíků. Ale očekávám trochu empatie. Když se host rozhodne něco neobjednat, nemusí se hned vyslýchat jako u výslechu. Je to jeho volba a jeho důvod. V mém případě to nebyla póza, jen realita, se kterou se potýkám. A přestože se číšník nejdřív choval trochu nešikovně, nakonec se ukázalo, že to je člověk, který dokáže reagovat správně.

Doma jsem si uvědomila, že ten večer mi paradoxně zůstane v paměti ne kvůli skvělému hlavnímu chodu, ale kvůli obyčejnému hrnku čaje. Ať už to byla upřímná omluva, nebo promyšlený tah, aby si udrželi zákazníka, splnilo to svůj účel. Cítila jsem se respektovaná a oceněná. A to je něco, co se nedá zaplatit ani nejlepším dezertem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz