Hlavní obsah

V obchodě jsem chtěla vrátit tričko. Pokladní mi vysvětlila, proč to prý nejde

Foto: Shutterstock.com-zakoupená licence

Myslela jsem si, že vrácení oblečení je dnes úplná samozřejmost. Nakoupíte, doma si to v klidu vyzkoušíte a když vám nesedí barva nebo střih, prostě to vrátíte.

Článek

Jenže v mém případě se z běžné věci stal malý absurdní příběh, který mě donutil zamyslet se nad tím, jak to u nás vlastně funguje. Bylo to obyčejné tričko. Světle béžové, jednoduché, z příjemného materiálu.

Když jsem ho v obchodě viděla, připadalo mi dokonalé. Jenže světlo v kabince umí divy. Doma jsem si ho oblékla znovu a zjistila, že mi nesedí barva ani střih. Prostě to nebylo ono. Řekla jsem si, že ho půjdu druhý den vrátit, jak jsem to už několikrát udělala i jinde.

Zabalila jsem tričko zpátky do tašky, přiložila účtenku a vyrazila do obchodu. V hlavě jsem už měla připravené, že si za něj vezmu něco jiného nebo si prostě nechám peníze vrátit. Nečekala jsem žádné drama, šlo přece o běžnou věc.

U pokladny stála mladá prodavačka, která se na mě nejdřív mile usmála. Vysvětlila jsem jí, že bych ráda tričko vrátila, protože mi nesedí. Vzala účtenku, podívala se na ni a ztuhla. Po chvíli ticha zvedla oči a řekla klidně, že vrácení bohužel možné není.

Zůstala jsem trochu překvapeně stát. Myslela jsem, že jde o nějaké nedorozumění. Ukázala jsem jí, že tričko má všechny cedulky a není nijak nošené. Jenže ona se znovu podívala do systému a zopakovala, že to nejde, protože jsem prý zaplatila v hotovosti.

V tu chvíli jsem si myslela, že jsem špatně slyšela. Zeptala jsem se jí, jestli to myslí vážně. Odpověděla, že pokud bych zaplatila kartou, mohli by mi peníze vrátit na účet. Ale při platbě v hotovosti se prý peníze zpátky nedávají, pouze vyměňují zboží.

Zůstala jsem beze slov. Nikdy jsem o ničem takovém neslyšela. Ve většině obchodů přece vrátí částku stejným způsobem, jakou byla zaplacena. Navíc tričko nebylo z výprodeje, nemělo žádnou vadu a všechno jsem měla v pořádku. Přesto jsem se dívala na pokladní, která klidně trvala na svém.

Snažila jsem se zeptat, jestli by mi mohla vysvětlit důvod, proč je to tak. Odpověděla mi s úsměvem, že to není na ní, že to tak má obchod nastavené. A že pokud chci, můžu si místo trička vybrat jiné zboží ve stejné hodnotě.

V tu chvíli už jsem cítila spíš bezmoc než zlost. Nešlo o těch pár stovek, ale o princip. Měla jsem pocit, že jsem se ocitla v nějaké zvláštní hře, jejíž pravidla mi nikdo nevysvětlil. Kolem mě už čekali další zákazníci, takže jsem si nechtěla dělat ostudu. Tričko jsem si vzala zpátky a odešla.

Když jsem přišla domů, sedla jsem si k počítači a začala hledat, jestli má obchod opravdu právo odmítnout vrácení. Dozvěděla jsem se, že pokud jde o nákup v kamenné prodejně, zákon skutečně neukládá povinnost zboží přijmout zpět jen proto, že si ho zákazník rozmyslel.

Vrácení bez udání důvodu se vztahuje jen na online nákupy. V kamenném obchodě záleží čistě na ochotě a pravidlech prodejce. Takže z právního hlediska měla pokladní pravdu. Ale lidsky mi to přišlo zvláštní, protože většina obchodů dnes vrácení umožňuje jako vstřícný krok k zákazníkům.

Zajímavé je, že nejvíc mě nemrzely peníze, ale ten přístup. Kdyby mi pokladní alespoň vysvětlila situaci jinak, s pochopením, asi bych to brala lépe. Místo toho působila, jako kdybych se snažila udělat něco zakázaného. Odcházela jsem s pocitem, že jsem udělala chybu, i když jsem vlastně jen chtěla být spokojená se svým nákupem.

Od té doby se do toho obchodu nevracím. Ne proto, že by tam měli špatné zboží, ale proto, že ten pocit nepříjemnosti zůstává. Stačilo málo, pár vět pochopení, trochu empatie a celý příběh by skončil úplně jinak.

Dnes už vím, že než něco koupím, raději si to důkladně promyslím. Když nakupuji v obchodě, nečekám automaticky možnost vrácení. A pokud si nejsem jistá, raději zvolím e-shop, kde je právo na odstoupení ze zákona jasné.

Ale hlavně jsem si uvědomila, že i když má obchod svá pravidla, vždy záleží na lidech. Na tom, jak se k zákazníkovi chovají, jak s ním mluví a jestli mu dají pocit, že je vítaný. Protože někdy nezáleží tolik na tom, co říká zákon, ale jak to zní z úst člověka, který stojí naproti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz