Článek
Evropskému leteckému průmyslu se v posledních letech neobyčejně daří. Ještě před nástupem Donalda Trumpa podepsal francouzský Airbus strategické kontrakty, díky nimž má na příštích deset let vyprodáno. V odvěké rivalitě amerického Boeingu a francouzského Airbusu tak existuje jediný vítěz - Francouzi.
Po nástupu Donalda Trumpa problém Airbusu uspokojit rostoucí poptávku ještě dále eskaloval, firma vyrábí 770 letounů ročně a s obtížemi se jí daří navyšovat kapacity. Američané mezitím nedodali ani polovinu toho, co Francouzi - od Boeingu si zákazníci v roce 2024 převzali nejméně letounů za posledních 5 let, pouhých 348. Donald Trump pak americkému výrobci svými cly nepomohl, Číňané už z tak historicky nízkého počtu dodaných letadel 50 strojů vrátili, čímž potvrdili nastupující hegemonii dominantního Airbusu. Boeing ale není čistě americkým strojem. Některé typy letounů pohání motory od firmy Rolls-Royce a vnitřek strojů včetně systémů varování, navigace, sedaček a infotainmentu má na starost firma Safran, také z Francie. Evropští výrobci v sektoru civilního letectví oboru zcela dominují, poslední dobou ale roste i vliv a tržní podíl firem, které se zabývají dodávkami vojenských letounů a testovacích platforem.
A zas ti Francouzi - Stíhačky Dassault koupila Indonésie, Srbsko, Indie i Spojené arabské emiráty
Další francouzské firmě - výrobci stíhaček Dassault - se v posledních letech také nebývale daří nejen na evropském, ale také na mezinárodních trzích. Stíhačky Rafale pořídila Indonésie, Spojené arabské emiráty, Srbsko i Indie, čímž potvrdili poměr výkonu a ceny. Letouny Rafale jsou levnější variantou generace 4,5, která zejména cenou a rychlostí dodání konkuruje americkým F-35.
Úspěchy na mezinárodních trzích slaví i Švédi a Češi. Letouny L-410 české výroby nově využívá Chile, Uzbekistán i africký Senegal. Výrobci letadel přitom hrozil po vypuknutí války na Ukrajině krach, firmu vlastnili Rusové a kvůli sankcím hrozilo, že nebude schopná navázat dostatečnou rychlostí spolupráce mimo dosud hlavní trh v Rusku. Po výkupu firmy českou společností Omnipol ale majitelé bezprecedentní rychlostí zajistili zakázky v četných státech Jižní Ameriky a Afriky, které ruský trh plně nahradily a firmě se daří nejlépe v její historii.
Švédský SAAB a nejen jeho Gripeny také nalezly zákazníky i mimo evropský kontinent. Firma dodává stíhačky Brazílii a Kolumbii, které v obavách z americké špionáže zvolily právě evropského výrobce. SAAB má ale jeden excelentní a ceněný produkt, který firmě vydělává daleko více než stíhačky Gripen.
Systém včasného varování - Švédi dominují cenou i výrobní kapacitou
Letouny AWACS - v překladu systém včasného varování, nebo také systém vzdušné kontroly - jsou v dnešní době naprosto nezbytnou výbavou pro identifikaci vzdušných hrozeb a monitoring letounů, dronů a řízených střel protivníka. Existují ale jen čtyři státy, které tyto komplikované stroje náročně na výrobu umí skutečně postavit.
Američané využívají Boeing E-7, ale samotný výrobce čelí množství komplikací, úpadku zisku i tržního podílu, a proto v posledních dvou letech nevyrobil ani jeden jediný letoun, čímž firma není schopna uspokojit zasmluvněné dodávky. Rusové mají Beriev A-100, ten ale kvůli sankcím na západní technologie nejsou schopní vyrábět vůbec. Čína svůj projekt KJ-500 vyrábět zvládá bez problémů, uspokojuje ale pouze svou vlastní poptávku.
Jediným světovým exportérem s přijatelnou výrobní kapacitou je tak švédský SAAB a jeho model GlobalEye je v posledních letech nejprodávanějším letounem typu AWACS. Jen za roky 2023 a 2024 objednali zahraniční partneři 14 těchto strojů - 2 míří do Polska, 2 na Ukrajinu, 5 do Dánska a 5 do Spojených arabských emirátů. Zájem mají i další kupci, smlouvy ale doposud nepotvrdili.
Lze tak hovořit o jasném trendu mezi kupci v Evropě i zámoří, kteří se odklánějí od amerických strojů ve prospěch evropské výroby a to nejen na poli civilních letounů a stíhaček, ale také při nákupech nezbytných strojů typu AWACS.
Nejmodernější dron 6. generace testují Francouzi
A nyní po výčtu obchodních i výrobních úspěchů v sektorech civilního i vojenského letectví přichází na řadu vývoj nové generace vojenských letounů s posádkami i bitevních dronů 6. generace bez posádky - ty mají být řízeny společně stíhačkami a operátory na základnách v kombinaci s užitím umělé inteligence i automatizace.
Na začátku nového milénia stáli Evropané před klíčovým rozhodnutím. Volili mezi vývojem vlastní stíhačky 5. generace a vývojem generace následující, která sestává z kombinace neviditelných stíhaček a doprovodných bitevních dronů bez lidské posádky, které v symbióze s pilotovanými letouny tvoří efektivní letku schopnou čelit nejmodernějším hrozbám protiletadlové obrany i letounům nepřítele.
V roce 2003 započal francouzský Dassault vývoj platformy nEUROn, jejíž prototyp absolvoval první testovací let před 13 lety, v roce 2012. Evropané postupně předehnali americký dron X-45 od Boeingu nejen cenovou efektivitou programu, ale také počtem úspěšných letů a integrací platformy do evropských letek stíhaček Rafale a Eurofighter Typhoon.
Platforma nEUROn je unikátní tím, že nejde o model určený k produkci, ale trenažer a testovací platformu, ze které technici derivují několik dalších funkčních typů dronů určených k sériové výrobě. Mezi lety 2013 až 2022 došlo k více než 170 testovacím letům, čímž Evropané zastínili Rusy, Číňany, Američany i Brity a prokázali efektivní ochranu proti radary protivníka, autonomii a schopnost reagovat na pokyny řídícího stroje letky.
Nový francouzský letoun Dassault F-5, který má zajistit přechod mezi pátou a šestou generací stíhaček, již obsahuje řídící jednotku pro deriváty odvozené z nEUROnu a výrobce plánuje uvést na trh oba modely - bezposádkový polo/autonomní dron i letoun F-5 v roce 2033. Pokud firma harmonogram dodrží, bude evropský výrobce opět v čele vývoje bezposádkových bitevních dronů, protože Číňané počítají s roky 2037 až 2040 a americký program X-45 byl zrušen. Američané sice pracují i na programu autonomních dronů Skyborg, zatím ale neprokázali operační schopnosti prototypů a tvrzení výrobců, že uvedou sériově vyráběné modely v roce 2030 je zřejmě vzhledem k neustálým zpožděním programu přehnané.
Čínské letouny J-50 a J-36, které získaly v posledních měsících pozornost celého světa, jsou očekávané v sériové výrobě kolem roku 2035. Tím by Číňané dominovali na poli výroby pilotovaných letounů a evropské konsorcium vedené Francií by dominovalo na poli bezpilotních strojů nové generace. Francouzi razí přístup méně pokročilých stíhaček doprovázených nejmodernějšími drony a Číňané to vidí přesně opačně - obě země tak dominují ve vývoji těch platforem, které jejich armády preferují.
Americký program letounu šesté generace byl po neúnosných nákladech a nízké efektivitě zrušen. Nově uvedená platforma Skyborg na rozdíl od čínských a francouzských prototypů zatím nedisponuje funkční řídící jednotkou, přitom do programu putovalo v roce 2024 více prostředků, než do platformy nEUROn za celých 22 let vývoje. V minulosti ale existovaly již dva pokusy, Boeing a jeho X-45 i Northrop Grumann a platforma X-47, které i přes miliardové rozpočty nedosáhly kýženého výsledku.
Výše jsou shrnuty pouze vývojové aktivity předních světových mocností, kterým evropské konsorcium vedené Francouzi dominuje. V současnosti jsou ale dodavateli nejefektivnějších dronů v poměru cena/výkon Turci, kde dominuje firma Baykar se známými drony Bayraktar rozličných typů. Tyto letouny se již prokázaly jako nevídaně efektivní i na ukrajinském bojišti, zejména během prvních dnů ruské invaze. Turci jsou ve výrobě i vývoji neuvěřitelně cenově efektivní a tam, kde Američané vyrobí dron za 60 milionů dolarů, Turecko nabídne funkční alternativu za desetinu ceny. I proto dnes Turci vévodí žebříčku zahraničních exportérů a jejich drony nakupuje celý svět.
Čas tak ukáže, zda si evropské konsorcium náskok ve vývoji udrží a uvede stroje na trh včas. Lze předpokládat, že Číňané zpoždění ve vývoji dronů na své straně nebudou tolerovat a Američané se pokusí přebít zpoždění penězi, což se jim ale v minulosti několikrát vymstilo.
Snahy Číny, USA i Evropy ale blednou před úspěchy Ruské federace. Rusové nejen že oznámili produkci neviditelného dronu, ale také stíhačky schopné operovat ve vesmíru. Problém je, že stroje nikdo dosud nespatřil.
S Rusy se soupeřit nedá - ti vyvinuli zbraně šesté generace, které nikdo neviděl
Skoro bych zapomněl, že Rusové dávno - nepřekvapivě - stíhačku šesté generace i autonomní bitevní dron mají. Jedná se o dron S-70 Ochotnik a stíhačku Mig-41. Rusové oznámili, že pilotovaný letoun dosáhne rychlosti Mach-4 a vyšší, vybaven bude laserovými zbraněmi schopnými zasáhnout satelity a operovat zvládne ve výškách na hranici vesmíru. Nikoho nepřekvapí, že stroj měl absolvovat testovací let v roce 2025, který zatím nebyl oznámen a nikdo dosud funkční prototyp stroje Mig-41 neviděl. Jediný dron Ochotnik, který spatřil ruské bojiště, si Rusové sestřelili sami.
Produkci dronu šesté generace S-70 Ochotnik Rusové oznámili také s velkou pompou. Stroj přitom obsahuje motor ze stíhačky Su-27 - ta se vyrábí od roku 1977 a rozhodně neumožňuje neviditelnost radary a dosáhnutí operační výšky hraničící s vesmírem. Rusové jsou tak opět dle vlastních slov ve vývoji i výrobě první, nikdo ale kvalitu produktů neocenil a ruské stroje dosud nekoupil.
Evropa má schopné firmy, je třeba do nich investovat
Závěrem lze tedy konstatovat, že evropští producenti drží prvenství v oblasti civilního letectví a produkce pokročilých leteckých radarů i strojů určených k monitoringu vzdušného prostorů. Ve vývoji nejmodernějších dronů je evropské konsorcium vedené francouzským Dassaultem nejzkušenější a předehnalo tak dosud neúspěšné a nákladné pokusy USA s několikanásobně nižšími náklady a úspěšně demonstrovalo schopnosti platformy. V oblasti vojenských stíhaček zatím hrají prim Číňané, ani jejich stroje ale nebudou v sériové výrobě dříve než za přibližně 10 let.
Evropa by tak při navýšení investic do obrany společenství měla myslet především na domácí producenty a posilovat vývojové i produkční kapacity, protože špičkové technologie a firmy schopné je vyrábět dávno na území Evropy jsou a jsou úspěšné.