Článek
Úvod autora:
Uplynulé měsíce nabídly mnoho inspirace k tématům a událostem v mezinárodní politice, zejména díky chaotickému vládnutí Donalda Trumpa a jeho egomaniakálnímu působení v čele Spojených států.
Je ale čas více se věnovat dění v české kotlině a květen tak bude zejména měsícem investigativy občas proložené jinými tématy - zejména, bude-li Trump bláznit tak, jako doposud - a první investigativní článek symbolicky publikuji k datu 1. 5., další budou následovat. Psát budu zejména o kauzách, které zatím nebyly novináři odhalené a veřejnost se o nich dosud neměla možnost dozvědět.
Pojďme si nyní položit otázku vskutku klíčovou pro následující text: Zaplatili byste za toto video 300 tisíc korun?
Daňoví poplatníci v případě zakázky pražského magistrátu nefinancovali takové video pouze jedno, ale dokonce pět. Celkem stála ,,produkce“ pěti videospotů 1,5 milionu korun a to zdaleka není vše. Marketingové peklo schválili politici hnutí ANO a firmě, která je odpovědná za takto zpracovanou propagaci, přiklepávají státní instituce i nadále stamilionové kampaně.
Čtenářům i sledujícím tímto děkuji, že vydrželi mé pohledy a postřehy z mezinárodního dění a nyní vás provedu neuvěřitelným příběhem firmy REMMARK a.s., která za vlády Andreje Babiše a působení Adriany Krnáčové v pozici primátorky Prahy povstala jako fénix z popela a dosáhla dominantního postavení v oblasti dodávek marketingových služeb pro státní instituce. K dnešnímu dni od roku 2018 získala zakázky za dvě miliardy korun. Své účetnictví protizákonně zveřejňuje ve zkráceném rozsahu jako takzvaná mikrojednotka, ačkoli pro tento typ výkazů o činnosti neplní podmínky. Od roku 2021 raději nezveřejňuje své účetnictví vůbec. I tak ale firma stále i dnes získává státní zakázky za stovky milionů korun.
V dnešním článku se budu věnovat vzestupu firmy, jejím prvním státním zakázkám od politiků hnutí ANO a dále upřesním, proč je firma problematická a jak se brání zveřejňování dat o svých financích - samozřejmě protiprávně.
Upozorňuji, že veškeré citace a použití tohoto textu musí být schváleny autorem. Informace a podklady k tvrzením níže pochází výhradně z veřejně dostupných zdrojů.
Jak neznámá firma k zakázkám přišla
Do roku 2018 nezískala firma REMMARK a.s. žádnou veřejnou zakázku a neměla tedy referenční plnění či zkušenosti, které by mohla prokázat. Adriana Krnáčová ale dala neznámé firmě šanci a osobně předložila pražské radě k podpisu výběr REMMARK a.s. jako dodavatele projektu ,,Zajištění marketingových služeb pro projekt Pražský voucher na inovační projekty a projekt Specializované vouchery“ a firma tak získala bez předchozích zkušeností zakázku za 27 milionů korun.
Souběžně s Adrianou Krnáčovou vybrala agentura CzechTourism, která patří pod ministerstvo pro místní rozvoj (tehdy pod Klárou Dostálovou za ANO), firmu REMMARK a.s. pro zhotovení propagační kampaně ,,Českého systému kvality služeb“. Zakázka měla hodnotu 7 milionů korun. Na tuto zakázku navazovala další přímo od ministerstva pro místní rozvoj, opět cílená na propagaci české republiky v on-line prostoru, ta měla hodnotu dalších 4,5 milionů korun.
Obě instituce zvolily firmu bez zkušeností a předchozích referencí ze státního sektoru pro zhotovení kampaní za 40 milionů korun. Smlouvy byly navíc podepsány v období 3 měsíců roku 2018, konkrétně mezi červencem až říjnem. Za rok 2017 přitom firma REMMARK a.s. vykázala dle veřejně dostupného výkazu zisků a ztrát obrat pouze na úrovni 15 milionů korun a dle veřejně dostupné rozvahy měla jen tři zaměstnance. Pro firmu byly tři takto významné zakázky od státních institucí přelomové a více než dvojnásobně navýšily její tržby.
Realizace kampaní firmou REMMARK a.s. ale bohužel byla přímo katastrofální a při výčtu účtovaných služeb a realizovaných výstupů nelze pochopit, proč zákazníci z řad státních institucí kvalitu dodaných služeb a produktů akceptovaly.
Videa za 1,5 milionu viděly desítky lidí, webové stránky za 480 tisíc jsou plné hrubek
Prvně má smysl rozebrat zakázku pro pražský magistrát. Obsahem byla ucelená kampaň ,,inovačních voucherů“, o které mohly žádat firmy s inovačním potenciálem - ať už to znamená cokoli. Firma REMMARK a.s. dodávala projektu marketingovou poporu a vytvořila webové stránky, propagační videa a online i offline kampaň.
Předmět plnění mimo jiné obsahoval:
- Tvorbu webových stránek za 395 000 Kč bez DPH
- Dostupnost zástupce reklamní agentury na telefonu. To, že firma uvolnila jednoho pracovníka, který byl dostupný na telefonu a vykonával řízení projektu, stálo pražský 80 tisíc měsíčně a celkově po dobu trvání projektu vynaložila Praha na ,,projektové řízení“ 1 920 000 Kč bez DPH.
- Mediální monitoring a monitoring tištěných médií. Za činnost monitoringu, tedy výstupů se souhrnem, kde se o kampani informovalo, si firma REMMARK a.s. nechala účtovat 15 000 a 17 500 Kč měsíčně, tedy dohromady 32 500 Kč bez DPH. Za celou dobu projektu za tyto služby inkasovala 780 000 Kč bez DPH.
- Tvorba příspěvků na sociální sítě - za vytváření příspěvků inkasovala firma 24 000 Kč měsíčně bez DPH a celkově za dobu projektu získala za tuto činnost 576 000 Kč bez DPH.
- Produkce 5 propagačních videí. Každé video stálo Prahu 245 000 Kč a celková cena za videoobsah se vyšplhala až na 1 225 000 Kč bez DPH.
Jen za projektové řízení, monitoring - uvidíte níže, že opravdu nebylo složité jej vytvořit - a tvorbu příspěvků na sociálních sítích firma inkasovala 138 000 Kč bez DPH každý měsíc nezávisle na kvalitě výstupů.

Ceník zveřejněný v registru smluv je přílohou smlovy pražského magistrátu s firmou REMMARK a.s.
Co Praha za svých 27 milionů korun získala?
Webové stránky www.prazskyvoucher.cz již dnes nejsou dostupné. Existují ale internetové archivy a díky nim je i dnes možné se na veledílo firmy REMMARK a.s. podívat. Hesla jako ,,Inovujte za každou cenu! Za dotovanou ještě víc!“ nebo ,,Za chyby se platí, tak je nedělejte!“ jistě vzbudila zájem mnoha inovátorů a zvedla úroveň pražské komunikace. Stránky jsou také plné hrubek, fonty písma jsou v několika odstavcích rozdílné a některé nadpisy vykazují chyby i v diakritice. Rozhodně nelze mluvit ani o kvalifikované, natož pečlivě provedené práci.
Facebook projektu Pražský voucher je také úplné selhání. Příspěvky často nedosáhly ani jednoho shlédnutí a počet reakci ať už v podobě ,,líbí se mi“ a nebo komentářů se blíží nule. Se stejným výsledkem realizátoři kampaně pochodili také na platformě YouTube - videa vidělo od tří do dvou set diváků. Není se ale zřejmě čemu divit, kvalita zpracování je tristní a kromě očividných nedostatků či nejen odborníci povšimnou absence čistoty zvuku a osvětlení.
Sami posuďte, zda bylo 300 tisíc korun vynaloženo účelně. Videa jsou i dnes nadále veřejně dostupná. Už samotná hrubka v nadpise - koučing - vypovídá o kvalitě textu, korektury a zpracování. Samotný vizuál je ale ještě zajímavější a bez nadsázky lze tvorbu nazvat tím nejtemnějším marketinovým peklem - bohužel jej ale financovali občané.
Doporučuji shlédnout i další videa dostupná na YouTube kanále Pražský voucher, která se nesou v podobném duchu. S vědomím, že každé z nich stálo daňové poplatníky 300 tisíc, zažijete chvíle bizáru s hořkou pachutí.
V případě kampaní pro ministerstvo pro místní rozvoj a agenturu CzechTourism ale bohužel nebyla efektivita ani kvalita zpracování o mnoho lepší.
Český systém kvality služeb - slyšeli jste o něm někdy? Propagace stála 13 milionů
U tendru Ministerstva pro místní rozvoj je pochybný samotný výběr dodavatele zakázky, kterou nakonec získala společnost REMMARK a.s. Firma do tendru přihlásila nabídku za 2,5 milionů Kč, ale finální cena byla vyšší, konkrétně 4,1 milionu Kč bez DPH. Pokud by firma do zakázky vstoupila s touto cenovou nabídkou už ve výběrovém řízení, zakázku by dostala zavedená agentura Knowlimits. Historie se ale neptá, ministerstvo odkleplo peníze pro REMMARK a.s. a dnes můžeme s odstupem zjistit, zda se rozhodlo správně.
Úkolem firmy REMMARK v angažmá pro agenturu CzechTourism a Ministerstvo pro místní rozvoj bylo rozvinout obdobu značky KLASA u potravin, akorát pro hodnocení poskytovatelů služeb. V podání MMR se mělo říkat ocenění pro restaurace a hotely ,,Kvéčko“, tedy Q. Dvě zakázky pak měly zajistit propagační kampaň cílenou na povědomí občanů o systému hodnocení a inspirovat dobrovolné zapojení do referenční služby.
I dnes si můžete přečíst placenou inzerci na serveru Aktuálně.cz, kterou vytvořila samotná firma REMMARK a.s. v rámci zakázky a zjistit, zda vám připadá koncept smysluplný. Opět sdělení obsahuje smělé fráze, například ,,Kvalita s Q je číslem nezměřitelná“ a popisuje projekt jako revoluční změnu ve vnímání služeb, protože ty opravdu skvělé rezorty a gastropodniky budou nově označeny písmenem Q jako kvalita - to přeci dává smysl.
K projektu byly vytvořeny webové stránky www.sluzbyq.cz, které ale dnes nefungují. Opět je tak třeba sáhnout do internetovému archivu a zjistit, jak se markeťáci vyřádili tentokrát. Znovu narazíme na nesedící generické fonty, základní webovou šablonu za několik stovek nebo jednotek tisíců korun a rozhodně nejde o pečlivou a kvalitní práci. Podobně je na tom platforma YouTube, kde má kanál Služby Q neuvěřitelné 4 odběratele a videa z dílny agentury REMMARK a.s. viděly opět stovky lidí a maximální návštěvnost u videa dosáhla tisíce shlédnutí.
Propagační videa byly tenokrát vytvořeny v animovaném formátu,
Facebookový profil kampaně vypadá obdobně jako v případně pražských inovačních voucherů. U příspěvků naleznete reakce v jednotkách a je zajímavé, že Ministerstvo pro místní rozvoj aktivně platilo agenturu REMMARK a.s. za propagaci turistických služeb i v období, kdy byly gastropodniky, hotely a penizony zavřené kvůli pandemii COVID-19.
Je také ke zvážení, zda stát opravdu potřeboval státní systém hodnocení, když dávno existovaly portály jako TripAdvisor, recenze od Google a další podobné služby. Projekt se neprosadil a vynaložené miliony skončily fiaskem. Český systém kvality služeb je mrtvý projekt, vynaložené miliony na propagaci ale firmě REMMARK a.s. zůstaly bez ohledu na výsledek snažení.
Aby toho nebylo málo, v únoru roku 2019 - po realizaci obou výše uvedených kampaní - si firmu REMMARK najalo Ministerstvo pro místní rozvoj i Státní fond životního prostředí (obě ovládané ANO) a přikleply firmě zakázky za dalších 70 milionů korun. Smlouvy za těchto 70 milionů korun byly podepsány v rozpětí dvou dnů - 20. 2. 2019 a 21. 2. 2019 - a budu se jim věnovat v dalších článcích.
Firma REMMARK a.s. nedbá zákona - získala od roku 2018 zakázky za dvě miliardy
Podle české legislativy musí účetní jednotky - firmy - zveřejňovat detailní účetní závěrky podléhající auditu. Kontrole svých financí se vyhnou jen tehdy, jedná-li se o takzvané mikrojednotky s minimálními tržbami a nízkým počtem zaměstnanců.
V roce 2018 ale firma REMMARK již dosáhla obratu 22,5 milionů korun a podle veřejně dostupné rozvahy aktiva firmy v té době přesahovala 35 milionů korun. Pro účetnictví ve formě mikrojednotky tak nejsou zákonné předpoklady - firma si s tím ale hlavu neláme a účtuje jako mikrojednotka dále až do poslední dostupné závěrky z roku 2021.
Účetnictví firmy tak nepodléhá auditu a není možné z veřejně dostupných zdrojů zjistit, kolik je vynakládáno na mzdy zaměstnanců ani kolik jich firma ve skutečnosti zaměstnává. Právě zaměstnanci totiž firmě chybí - v roce 2020 dosáhla obratu 120 milionů korun ročně a v příloze účetní závěrky uvádí pouze 4 zaměstnance. Další rok 2021 byly tržby ještě vyšší - 181 milionů korun - a jelikož firma neplní svou zákonnou povinnost zveřejňovat auditované účetnictví v plném rozsahu, není možné zjistit, zda nekrátí stát na daních a odvodech formou takzvaného švarcsystému. Dosáhnout tržeb přes 180 milionů korun při využití pouhých čtyř zaměstnanců je totiž technicky v oboru marketingu téměř nemožné.
Porušení zákona ale státním institucím, které firmě přihrávají zakázky za stovky milionů jak na běžícím páse, zřejmě nevadí. Jak je možné, že firma vykazuje protizákonně v režimu mikrojednotky stamilionové obraty a finanční úřad stále akceptuje dodané účetnictví ve formě mikrojednotky? Těžko říci… REMMARK a.s. také od roku 2021 další závěrky nezveřejnila - chybí roky 2022, 2023 a 2024. Opět jde o protizákonné jednání podle platné české legislativy.
REMMARK a.s. dále raketově roste - základní kapitál jí dodaly výše uvedené zakázky z resortů hnutí ANO. V roce 2017 měla firma tržby na úrovni 15,8 milionů, o rok později již 22,5 milionů a v roce 2019, kdy naběhlo plnění četných státních zakázek, firma své výdělky téměř zdesetinásobila - pokud se ale podíváte do registru smluv, stalo se tak výhradně na státních zakázkách. Oba výše uvedené projekty firmy REMMARK, ať už se jednalo o propagace Pražského voucheru anebo Služby Q, dopadly fiaskem.
Kvalitu zpracování a účelnost vynaložených prostředků daňových poplatníků při pohledu na dnes již známé výsledky, nechť zhodnotí čtenáři. O firmě REMMARK toho ale lze napsat daleko více a bude předmětem mých dalších investigativních článků.