Článek
Ohnivá česká stopa v Německu
Přibližně před dvěma lety obletěla svět zpráva, že českému řidiči byla při testování vozu Bugatti Chiron na německé dálnici A2 mezi Berlínem a Hannoverem naměřena rychlost 417 km/h. Pomineme-li skutečnost, že na českých dálnicích obvykle nedosáhnete ani poloviční rychlosti, a to i pokud by to konstrukce vašeho vozu umožňovala, v některých zemích můžete skončit ve vězení. Dokonce i za mnohem nižší překročení povolené rychlosti.
Zmíněný český řidič, kterým byl miliardář Radim Passer, vyvázl z vyšetřování německými úřady bez trestu. Na úseku, kde danou rychlostí jel, totiž neplatí žádný rychlostní limit. Byl podezříván z nelegálního závodu, navíc realizovaného za plného provozu, to se však nepodařilo prokázat. Faktem nicméně zůstává, že i tato česká stopa přispěla k větší aktivaci diskuze o tom, zda ještě více neomezit úseky německých dálnic bez rychlostního limitu, nebo zda na nich dokonce plošně nezavést omezení na 130 km/h. Ukazuje se totiž, že právě na těchto úsecích dochází k nejzávažnějším dopravním nehodám.
Kde v Evropě se rychlost překračuje nejčastěji?
Asi byste to neuhodli, ale země, kde se řidiči nejčastěji přiznávají k porušení maximální povolené rychlosti, je Švédsko. Podle vlastních slov se tam tohoto přestupku dopouští pravidelně více než 92 % řidičů. Drtivá většina řidičů se k tomu přiznává i ve Francii, v kombinaci s agresivní jízdou jsou tím nechvalně známí i Poláci a Řekové.
Právě v těchto zemích byly zaznamenány překročení povolené rychlosti, nad kterými zůstává rozum stát. Nejvýraznější je případ ze Švédska, kde se motocyklista v okolí Malmö na úseku s omezením na 70 km/h řítil rychlosti 276 km/h. Poláci o moc nezaostávají, poblíž Vratislavi nedávno jednomu řidiči osobního vozu naměřili na silnici s maximální povolenou rychlostí 90 km/h neuvěřitelných 243 km/h.
Nejpřísnější tresty
Ačkoli v České republice vyváznete zpravidla jen s pokáráním nebo s pokutou, ovšem i zde vám může policie vůz zabavit, zejména v případě, že vaši jízdu vyhodnotí jako vysoce nebezpečnou. Můžete také přijít o řidičský průkaz, tím ale výčet možných postihů v zásadě končí. Nejvyšší pokutu obvykle dostanete za překročení povolené rychlosti v obci, mimo ni to většině řidičů projde. Jistě to souvisí i s rozmístěním dopravních kontrol.
Jak jsou na tom v tomhle srovnání ostatní evropské země? Už na Slovensku se připravte na to, že pokuty jsou výrazně vyšší. Jestliže průměrná pokuta za výrazné překročení rychlosti v obci je u nás 1000 Kč, na Slovensku snadno zaplatíte přes 2000. V Rakousku a v Polsku jsou pokuty srovnatelné jako u nás (Rakousko má ovšem extrémní pokuty za jízdu bez dálniční známky) a Německo je na tom podobně jako Slovensko. Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko jsou také jediné země v Evropě, kde platí nulová tolerance alkoholu v krvi.
Ve Finsku se pokuty počítají procentuálně podle vašeho příjmu. Nominálně zaplatíte za překročení nejvyšší povolené rychlosti v obci o 21 km/h nejvíce v Norsku (24 000 Kč), následuje Švýcarsko (14 000 Kč) a Švédsko (9 000 Kč). Trest odnětí svobody vám v rámci Evropy hrozí ve Španělsku a Francii, kde je to ovšem využíváno velmi zřídka, běžné to však je ve Švýcarsku a v Norsku. V Norsku stačí na vězení jet na norské dálnici, kde platí rychlostní limit 110 km/h, rychlostí 175 km/h. Ve Švýcarsku jsou o něco benevolentnější: trest odnětí svobody na úsecích s omezením na 100 km/h platí od naměřené rychlosti 200 km/h. Připočtěte si k tomu pořádně tučnou pokutu.
Jak řídit v USA
Spojené státy americké připadají Evropanovi v mnoha ohledech jako jiný svět a nejinak je tomu v oblasti řízení. Když pomineme běžná specifika jako drtivou převahu automatických převodovek a skutečnost, že na zrcátku máte napsáno „Objects in mirror are closer than they appear“ (objekty v zrcátku se nacházejí blíž, než se zdá), je třeba konstatovat, že pravidla silničního provozu se zde vesměs dodržují mnohem úzkostlivěji. A z dobrého důvodu – tamní tresty za překročení povolené rychlosti jsou nejen kreativnější, ale i tvrdší.
Policie vás tak vedle pokuty a přičtení trestných bodů vedoucí k vyšším platbám povinného ručení a potažmo odebrání řidičského průkazu může také poslat na kurzy správného chování v silničním provozu a v případě zvlášť závažného porušení předpisů jdete rovnou do vazby a ráno před soudce, který rozhodne o dalším trestu. Ten obvykle spočívá ve vysoké pokutě, ale mohou to být i veřejně prospěšné práce nebo odnětí svobody až na 12 měsíců. Nejtvrdší tresty přitom mají státy Virginie a Georgie, takže tam pokud možno jezděte podle pravidel. V ostatních státech obvykle strávíte ve vězení 7 až 30 dní.
Extrémní případy překročení povolené rychlosti
- Německo: 310 km/h poblíž Stuttgartu (povoleno 130 km/h)
- Velká Británie: 309 km/h poblíž Crawley v hrabství Sussex (povoleno 110 km/h)
- Norsko: 288 km/h poblíž hlavního města Oslo (povoleno 110 km/h)
- Itálie: 283 km/h poblíž Bologny (povoleno 130 km/h)
- Švédsko: 276 km/h poblíž Linköpingu (povoleno 120 km/h)
- Francie: 259 km/h poblíž Pas-de-Calais (povoleno 130 km/h)
- Nizozemsko: 240 km/h poblíž Utrechtu (povoleno 130 km/h)
- Rakousko: 233 km/h poblíž Salcburku (povoleno 130 km/h)
- Španělsko: 232 km/h poblíž Tarragony (povoleno 120 km/h)
- Švýcarsko: 200 km/h poblíž Lucernu (povoleno 100 km/h)
- Slovensko: 118 km/h na elektrické koloběžce v Liptovském Mikuláši (povoleno 50 km/h)
Anketa
Článek byl sepsán s využitím následujících zdrojů:
https://www.iii.org/ – o možných sankcích v USA