Hlavní obsah
Počítače a elektronika

Vpusťte tučňáka!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Larry Ewing

Po letech by se konečné zdálo, že okolnosti mě donutí vyměnit svůj snad 13letý notebook, ale já jsem tvrdohlavý a jen tak se nedám.

Článek

Pokud bych měl uvést moto, kterým se v životě řídím, je to „neopravuj, co není rozbité“. Nikdy jsem aktuálním trendům a novinkám nepřikládal žádnou výraznou důležitost. Jasně, je super, že můj aktuální telefon má wifi, kameru, navigaci a kdejakou vymoženost ale nebyl bych si ho koupil, kdyby můj předchozí telefon nebyl již prakticky pevnou linkou s clustrem mrtvých pixelů v rohu. (Pevná linka, protože na baterce při mém používání vydržel tak půl dne max a putoval z nabíječky v práci na nabíječku doma).

S tímhle přístupem asi nikoho nepřekvapí, že můj domácí notebook je zastaralí dědek, na kterém pořád běží Win7 a novější operační systém tam ani nainstalovat nelze kvůli procesoru.

Sice podpora Win7 skončila v 2020, antivirus pořád fungoval a když byl větší průser jako 7 monkeys, dejablue a podobné, tak Windows přece jenom vydal záplatu. Inu, tento status quo mi skončil minulý týden, kdy jsme, jako každý rok, zaplatili za novou licenci antiviru a pokusili jsme se ji instalovat. Bohužel, ale Eset končí s podporou Win7, takže novou licenci nepřijme. Fajn, co teď.

V této chvíli je potřeba si uvědomit, že moje důvody, proč jsem před lety tvrdohlavě odmítal přechod na jiný operační systém (i když nakonec ani nebyl možný kvůli kompatibilitě) už prakticky neplatí. V době, když byl počítač ještě nový, aktuální a plně funkční tak jsem si ho seřídil na nahrávání audia a editaci videí. V amatérském hobby rozsahu, v jakém jsem já pracoval byl zcela dostačující. Znamenalo to ale hromadu seřizování ovladačů, instalace různých pluginů a aplikací které už ani nevím, kde bych dohledal.

Časem ale se přidával update za updatem, složka App Data se plnila nepoužitelným bordelem, který jsem si ale netroufl na slepo mazat a počítač se zpomalil na tolik, že audio a video editování šlo do postranní. Primární funkce počítače se stala přehrávač filmů a prohlížeč youtubeu. Prakticky se z počítače stal prohlížeč, ale jako takový funguje přijatelně bez problémů.

Bez antivirového programu si ho ale na internet už připojit netroufnu, a bez internetu s tím, jak je pomalý pro ten počítač žádné jiné využití nemám. Co ale kategoricky odmítám, je utrácet 10k + za nový notebook, který nepotřebuji. Resp. potřebuji proto, abych držel krok s aktuální verzí operačního systému. Mám z toho pocit jako bych musel zahodit staré spolehlivé auto, protože autorizovaný výrobce přestal produkovat kola v rozměru který potřebuji.

Inu, když autorizovaný výrobce nedá, musím hledat jinde. Proto: Linux!

Nečekám zázraky, ale jestliže PC fungoval prakticky jako prohlížeč tak je prakticky jedno na jakém operačním systému běží, a opravdu se mi nechce kupovat nový PC jenom kvůli tomu. Čeká mě tedy zálohování všech dat a přechod do neznámých vod. Ale kdo ví, možná po čisté instalaci poběží PC srovnatelně rychle jako dřív a jelikož jsem od Audio/Video editace měl pauzu stejné bych si musel postupy osvěžit. Alternativy jsou, a tak se přizpůsobím a naučím se to znovu. Docela se mi zamlouvá myšlena osvobození se od všemožných vrtochů Microsoftu.

Uvidíme, jak to dopadne. Buď se mi ten počítač tímhle krokem povede zachránit, čímž bych jeho odpis posunul zase o pár let dál, nebo se smířím s tím, že jeho čas konečně nadešel.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám