Hlavní obsah
Názory a úvahy

Andělé a opruzi: Což takhle opravit si prasklinu?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Nesnad / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0 Unported

Konvička na čaj „kyusu“

Měl jsem tu konvičku moc rád. Kyusu se jim říká. Elegantní důkaz japonského umění udělat běžné věci perfektními. Dárek od dcery k narozeninám, ze kterého jsem vypil už hektolitr zeleného čaje. Zkrátka dost důvodů přát si, aby konvička vydržela.

Článek

Jak už to bývá, přání, aby něco vydrželo napořád, zůstávají oslyšena. Jdete-li už po čtyřtisícáté s konvičkou pro vodu, může se ouško utrhnouti. Jednoho krásného rána se to přihodilo. Po konvičce se rozeběhly prasklinky, které nezmizely, ani když jsem před nimi zavřel oči, doufaje jako malý kluk, že bubák, kterého nevidím, neexistuje. [>][>] Nedlouho poté, co jsem se naučil opatrně žonglovat s naprasklou konvičkou, došlo k další pohromě.

Upadla mi na zem poklička a byla na cimprcampr. To bylo zlé. Konvička bez pokličky je jako Napoleon bez klobouku, dort bez polevy, pláž bez písku. Co teď? Zachraňovat ji, když jsme měli tak hezký vztah? Nebo si snad pořídit novou? Po delším váhání jsem se vyzbrojil superlepidlem a pokličku slepil. Dopadlo to skvěle. Panečku, kdyby tak šlo spravit všechno v životě.

Ovšem co s invalidní konvičkou? Jednak ještě nebyla na odpis a stále držela. Jednak z prasklinek se mohly kdykoli vyklubat fatální trhliny. Jejich prosté slepení nebylo možné, to by musela konvička nejprve puknout. Nakonec jsem dostal nápad. Praskliny nebudu schovávat, naopak, zvýrazním je! Pomocí lepicí pásky jsem vytvořil jakési mantinely, ve kterých se bílá hmota lepidla rozlila a zpevnila povrch nádobky.

Foto: Tomáš Bobek (DALL·E 3)

Mistr (nikoli já) slepující konvičku v představách AI

Výsledné dílo má podobu bílých „blesků“, klikatících se na elegantní hnědé glazuře. Nebyl to však unikátní nápad. Ve skutečnosti jsem objevil Ameriku, přesněji Japonsko. Ukázalo se, že oprava vzdáleně připomíná japonské umění kincugi [>], kde se praskliny opravují zlatem, aby ukázaly krásu v nedokonalosti. O mém amatérském výkonu navíc nelze říci, zda je prostě jen hnusný, nebo zda pozvedl původní poetiku kyusu na vyšší úroveň. Podobně jako když na obchoďák přišpendlíte obřího motýla s motorem Rolls-Royce o výkonu 2340 koní. [>]

Téměř vše v životě jde nakonec ještě jednou vyčistit a přeleštit, opravit, slepit a samozřejmě jde se toho i definitivně zbavit. Můžeme jizvy skrývat, nebo si naopak jejich existenci přiznat, včetně oné krásy nedokonalosti. Jak postupujeme životem dál, cítíme potřebu více pečovat o věci kolem nás, nebo je opravovat. Začínáme se bránit snadným výměnám starých přátel s důvěrně známými puklinami za dokonale krásné, nové cizince. Ostatně, i jim časem přibydou nové jizvy.

*****

Dnešní opruzi: noční bouřka, které mi očesala karafiáty, utopila afrikány a urvala stříšku od boudičky na zahradní nábytek. Tohle bude ještě hodně slepování.

Dnešní andělé: ten, který mě přivedl k myšlence, jak si zlepšit své momentálně lehce pošramocené zdraví. Pít to chtělo, víc pít.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz