Hlavní obsah
Lidé a společnost

Dukovany znovu nad propastí aneb Jak se vaří panika

Foto: Tomáš Prop/generováno pomocí Stable Diffusion XL 1.0

Řetězový mail o kolapsu naší jaderné energetiky se vrací jako bumerang už několik let. Některé „zaručené“ zprávy zkrátka neztrácejí na popularitě, ani když se jejich přehnané předpovědi nenaplní. Jak je to možné? Mají dobře namíchané ingredience.

Článek

Řetězové maily není třeba dlouze představovat. Světlo světa spatřily už v prehistorických dobách rozvoje internetu a navzdory tomu, že se digitální prostředí od té doby změnilo k nepoznání a internetu kralují sociální sítě, videoblogy či podcasty, tito digitální krokodýli srdnatě odmítají ustoupit do propadliště dějin.

O tom, že jsou stále relevantní svědčí i fakt, že značná část naší společnosti se s tímto digitálním plevelem opakovaně setkává. Obvykle stačí mít v seznamu kontaktů (ať už na mailu, WhatsAppu nebo Messengeru) jednoho zarytého konspirátora a vaše schránka se začne pozvolna plnit temnými zprávami, které slibují jednu katastrofu za druhou a které rozhodně „MUSÍTE PŘEČÍST!!!“, „MUSÍTE VIDĚT!!!“ nebo nejlépe „OKAMŽITĚ PŘEPOSLAT DÁL!!!“.

Přiznám se, že už jsem si za poslední roky vypěstoval téměř Pavlovův reflex (dle I.P. Pavlova, nikoliv Petra Pavla) a jakmile vidím v předmětu zprávy třeba jen náznak šokujícího odhalení, větší počet vykřičníků či VELKÁ PÍSMENA, můj prst automaticky míří k tlačítku „Smazat“. Jenže nedávno mi do schránky přistál mail, který hlásal: „Dukovany hlásí problém - jsme nad propastí“, který mě zaujal. Ne svým obsahem – ten byl naprosto průhledný. Zaujalo mě něco jiného - silný pocit déjà vu - neviděl jsem naprosto totožný mail už poněkolikáté za poslední dva roky?

Foto: Tomáš Prop

Hned po přečtení prvních pár vět jsem měl jasno.

„Dukovany hlásí problém - jsme nad propastí. Je třeba připomenout, že USA palivové články se zkoušely v Temelíně krátce po ‚Sametu‘ a s naprostým fiaskem.“

Here we go again… Nejenže jsem příspěvky v naprosto totožném znění viděl za poslední dva roky již několikrát (ať už v mailu či na zdi mých známých na sociálních sítích), ale dokázal jsem dokonce naprosto přesně určit i původního autora. Nebyl jím nikdo jiný než PROgnostik Jindřich Rajchl, jehož příspěvky jsou doslova splněným snem každého šiřitele řetězových mailů.

Recept na dezinformační šmakuládu

Co je činí tak neodolatelnými? Zkrátka obsahují všechny ingredience, ze kterých se dá uvařit ta správná dezinformační šmakuláda.

Ingredience a postup:

  1. Vezmeme dostatečně silnou hrozbu (zánik lidstva, kolaps energetiky, nedostatek pohonných hmot)
  2. Vhodíme tam jednoho či více viníků, které dostatečně okořeníme nějakou tou urážkou (vlastizrádná vláda, šašci v parlamentu, zločinné organizace, zaprodaná média)
  3. Přidáme špetku zaručených informací bez zdroje (odborníci říkají, vědci se shodli)
  4. Mezitím si připravíme čtenáře v odvaru z falešného konsensu (všichni vědí, každý rozumný člověk souhlasí)
  5. Aby nám čtenář lépe změkl, přidáme do odvaru i kritiku inteligence (jenom hlupák by zpochybňoval) či vlastenectví (všichni, kterým záleží na naší zemi, každý správný Čech)
  6. Pro zdůraznění chuti můžeme přidat VELKÁ PÍSMENA, vykřičníky a barevné či tučné písmo
  7. Před koncem vaření vše zasypeme důrazem na sdílení (přepošlete to všem známým, dejte to vědět všem ať se také konečně probudí)

Servírování: Vše dáme vychladnout a podáváme na sociální sítě či přímo přeposíláme mailem

I zkažené či podezřelé jídlo si své konzumenty najde

Teď už víme, jak se taková dezinformační pochoutka připravuje. Ale nabízí se otázka - proč ji lidé s takovou chutí konzumují, i když je často na první ochutnání jasné, že něco není v pořádku?

Vezměme si třeba příklad našeho PROfesionálního kuchaře Jindřicha Rajchla a jeho specialitu „Dukovany nad propastí“. Tento pokrm, servírovaný koncem roku 2022, obsahoval všechny ingredience podle našeho receptu - hrozbu kolapsu jaderné energetiky, viníky v podobě „špatné“ vlády, a samozřejmě „zaručené“ informace o tom, že:

  • jiný než ruský dodavatel paliva nepřipadá v úvahu
  • palivo od firmy Westinghouse se pouze „zkoušelo“
  • odstávka potrvá celý rok

Jenže i když odborníci okamžitě poukázali na to, že tato kuchařka obsahuje zásadní chyby či přímo výmysly, mnoho strávníků si přesto ochotně přidalo. Dokonce ani když čas ukázal, že předpovídaný kolaps po 12-16 měsících nenastal (jsme v roce 2025 a Dukovany i Temelín jako na potvoru stále jedou), chuť této dezinformační pochoutky u některých konzumentů nepolevila.

Proč dezinformační šmakuláda chutná, i když je zkažená?

Představte si situaci: někdo vám naservíruje jídlo. Odborníci na výživu, zkušení kuchaři i nezávislí hodnotitelé vám říkají, že je zkažené. Dokonce i čas ukázal, že po jeho konzumaci přišly jisté střevní problémy. Přesto si mnozí rádi opakovaně přidají i když ví, že nakonec prosedí dlouhé hodiny v bolestech na trůně. Jak je to možné?

Není důležitá kvalita, ale dobrý pocit

  • Dezinformační kuchyně není postavená na kvalitě (pravdivosti) surovin (faktů), ale na emocích
  • Hlavní ingrediencí je hněv na „ty druhé“ (zrádnou vládu, zaprodaná média, úslužné vědce)
  • Současně obsahuje sladkou polevu pro konzumenty („my jsme ti rozumní“, „my jsme ti praví “, „my víme pravdu“)

Kdo hodnotí kvalitu?

Odborníci Vám řeknou, že jídlo je zkažené a že byste se od něho měli držet dál, ale co když jste předem přesvědčeni, že:

  • Šéfkuchaři (média) jsou podplacení konkurencí
  • Hygienická inspekce (vláda) je zkorumpovaná
  • Nutriční specialisté (vědci) jsou součástí spiknutí

Komu pak budete věřit? Tomu, kdo vám říká nepříjemnou pravdu, nebo tomu, kdo vám servíruje příjemnou lež?

Imunita vůči faktům

Nejpodivuhodnější je, že čím více důkazů o škodlivosti těchto pokrmů předložíte, tím více se někteří konzumenti utvrzují ve své volbě. Je to proto, že:

  • Kritika pochází od „těch druhých“, tedy těch, kterým „se nedá věřit“
  • Připustit si omyl by znamenalo zpochybnit vlastní úsudek a identitu

Dezinformační pokrmy neztrácí na chuti ani po letech

Teď už známe nejen recept na přípravu dezinformační pochoutky, ale i to, proč je tak trvanlivá. Zatímco běžné jídlo by se po překročení data spotřeby zkrátka vyhodilo, dezinformační menu má překvapivě dlouhou trvanlivost.

Přestože i samotný čas neúprosně ukazuje, že předpovědi o benzínu za 100 Kč/l, kolapsu jaderné energetiky, hromadného úmrtí po očkování či mobilizace po volbách jsou naprosto mimo mísu, kuchaři dezinformační kuchyně mohou vesele vařit dál. Jejich menu totiž není postaveno na kvalitě ingrediencí (faktů), ale na speciální marinádě emocí a předsudků.

A když máte navíc publikum, které předem nevěří „oficiálním degustátorům“ (médiím, odborníkům, vědcům), můžete mu naservírovat prakticky cokoliv. I když se ukáže, že předchozí porce byla zkažená, věrní strávníci si rádi přidají. Vždyť kritika přichází od těch, kterým „se nedá věřit“, a navíc - není důležité, co je v tom jídle, hlavně že ho vaří „ti správní kuchaři“.

A tak se točí dezinformační kolotoč dál. Nové a nové porce katastrofických předpovědí, spikleneckých teorií a řetězových mailů se znovu a znovu ohřívají, posypávají novým kořením a putují od sporáku na stůl, ze stolu do mobilů a e-mailů. Protože v této kuchyni není hlavní ingrediencí pravda, ale pocit, že „my víme své“.

P.S.: Kuchyně všech chutí

Je důležité poznamenat, že dezinformační kuchyně není výsadou jediného politického směru či ideologie. Šéfkuchaři dezinformačních pokrmů se najdou napříč celým politickým spektrem a jejich speciality si mnohdy v ničem nezadají.

Vzpomeňme třeba na nedávný atentát na Donalda Trumpa (či údajný atentát, pokud preferujete baštu od jiných kuchařů) - to byla skutečná přehlídka kulinářského umění, kde se předvedli mistři kuchaři ze všech koutů politické kuchyně. A publikum na obou stranách si pochutnávalo, aniž by se ptalo po skutečných ingrediencích.

Tohle kulinářské umění tedy není otázkou politické příslušnosti - je to spíš osvědčený recept na to, jak servírovat lidem to, co chtějí slyšet a přitom nenápadně přimíchat vlastní agendu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz