Článek
Zároveň však prudce přibývá nákupů ze zahraničí – už čtyři z deseti českých objednávek směřují mimo tuzemské e-shopy. To není samo o sobě nijak problematické, pokud existují pro všechny hráče na trhu stejná pravidla. Právě zde však vzniká zásadní problém.
Čínská hrozba pro obchodníky i spotřebitele
Na český online trh totiž stále agresivněji vstupují mimoevropské, a to zejména čínské platformy. Internetová tržiště jako Temu, Shein či AliExpress zná dnes již téměř každý. Právě oni využívají nejlépe nedokonalostí platné legislativy a především nízké míry kontroly. Zboží je v tomto případě z Asie zasíláno přímo českým zákazníkům a problémů přitom vzniká hned několik. Jen namátkou - falešně uvedená hodnota zásilky, absence českých návodů, certifikací či jasného původu, nemožnost reklamace nebo pochybné nakládání s osobními údaji. Zásilky jsou navíc mnohdy osvobozené od cel a pokulhává také řádný odvod DPH.
Evropská komise odhaduje, že do EU každoročně vstoupí přes 4,6 miliardy nízkohodnotových zásilek, z nichž více než 90 % pochází z Číny. Kontroly a pravidelná testování výrobků opakovaně odhalují, že značná část zboží nesplňuje základní bezpečnostní normy. U hraček, elektroniky či kosmetiky jde o problém, který může mít i přímé dopady na zdraví spotřebitelů. Přetížené celní a kontrolní orgány přitom nemají kapacitu prověřovat každou zásilku.
Výsledkem je prostředí, kde ti, kteří pravidla dodržují, jsou znevýhodněni, a ti, kteří je obcházejí, získávají výhodu. Pro české obchodníky to znamená konkurenční tlak, který se odráží v nižších maržích, odkládání nutných investic i ve ztrátě pracovních míst. Pro stát se jedná o ztráty v řádu miliard korun na daních a clech. U spotřebitele jde v lepším případě o ztrátu důvěry, v horším o ohrožení zdraví.
Začíná se blýskat na lepší časy?
Problém byl bohužel v Česku i Evropě příliš dlouho ignorován. Naštěstí se však nyní zdá, že úředníci a politici začínají hledat cesty k nápravě. Dobrým opatřením je kupříkladu nyní probíhající reforma evropského celního kodexu. V jejím rámci musí odpadnout výjimka, která dnes osvobozuje zásilky do 150 eur od cla, a zavést je také třeba manipulační poplatek na pokrytí nákladů celních kontrol. Důležitým krokem je rovněž správně nastavit vymáhání pravidel vycházejících ze společných evropských předpisů, především z nařízení o digitálních službách (DSA) či nařízení o bezpečnosti výrobků (GPSR), která nově ukládají mj. odpovědnost online tržišť za ověřování prodejců a nabízených výrobků.
Na domácí úrovni musíme posílit spolupráci mezi Celní správou, Českou obchodní inspekcí a Finanční správou, a vytvořit efektivní systém sdílení dat o rizikových zásilkách a prodejcích. Pomoci by mohla i digitalizace celních procesů, která umožní cílenější a rychlejší kontroly. Zároveň je potřeba zlepšit informovanost spotřebitelů, aby oni sami uměli kvalifikovaně posoudit, jaká rizika může využívání čínských platforem obnášet a své nákupy si vždy dobře rozmysleli.
Férová soutěž je základním předpokladem zdravé ekonomiky. Český podnikatel, který poctivě platí daně, dbá na kvalitu a nese odpovědnost vůči zákazníkovi, nesmí být znevýhodněn proti anonymnímu prodejci, který zneužívá regulatorní mezery. Český i evropský spotřebitel musí mít jistotu, že výrobek, který si objedná, je bezpečný a odpovědnost za něj nese konkrétní subjekt, na který se lze v případě problémů obrátit. Česká e-commerce může i nadále růst a přinášet svým zákazníkům inovativní řešení a rychlé a spolehlivé nákupy z pohodlí domova, ale pouze tehdy, budou-li pravidla hry platit pro všechny.