Článek
Bohužel se ukazuje, že se média, bojující o každý klik na bulvární titulek, z loňska nepoučila. Rok se s rokem sešel a z másla se opět stala ideální zbraň hromadného strašení veřejnosti.
Kauza, která nestojí na faktech
Celou akci i letos odstartovalo vyjádření Potravinářské komory, která se snaží vytvářet dojem, že se v obchodech prodává nekvalitní, rozmrazené máslo a že jeho současné nízké ceny brzy vystřídá zdražení. To tvrzení je v přímém rozporu s realitou, ale když se dobře vymyslí titulek, lidé klikají jako diví. A je jim úplně jedno, že pro to tvrzení nebyl na stůl položen jediný důkaz.
Kdyby si kdokoliv z autorů dramatických titulků dal trochu práce, věděl by, že žádný významný obchodník v Česku rozmrazené máslo neprodává. A kdyby si přečetli i platnou vyhlášku, věděli by, že by takový výrobek musel být povinně označen jako „stolní máslo“. Je tedy velmi jednoduché ověřit, že tvrzení Potravinářské komory nedává smysl. Přesto několik médií tuto zavádějící informaci bez ověření převzalo.
Cenová signalizace: nebezpečná manipulace s trhem
Možná by nad tím člověk mohl mávnout rukou, protože už jsme si dávno zvykli, že někteří čeští velkopotravináři raději pomlouvají všechny okolo, než aby konečně alespoň pár korun investovali do vyšší kvality a lepší ceny jimi produkovaných potravin. Nejde ale mávnout rukou nad tím, že se tady Potravinářská komora zřejmě snaží svým členům doporučovat, aby po novém roce začali zdražovat, i když pro to není žádný důvod. Odborně se tomuhle nekalému chování říká cenová signalizace – a pravidla hospodářské soutěže to jednoznačně zakazují.
Potravinářská komora totiž zkouší s využitím některých médií lidem namluvit, že „levné máslo nebude trvat dlouho a cena po vyprodání zásob vzroste“. Takové výroky od asociace zastupující velké české výrobce potravin jsou velmi vážné. Zejména když vůbec neodpovídají tomu, co říkají reálná data o cenách mléka a energií.
Jsem proto přesvědčen, že by se tímto typem veřejných vyjádření měla velmi pečlivě zabývat i soutěžní autorita, tedy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, protože cenová signalizace ze strany odvětvové komory je extrémně citlivá věc.
Ekonomické důvody pro zdražení másla v nejbližších měsících prostě neexistují. Ceny mléka v Evropě již čtyři měsíce klesají, produkce mléka je v celé Evropě vyšší než loni a silová elektřina je levnější než v předchozích letech. K tomu nová vláda chystá další snížení cen energií. Přesto Potravinářská komora tvrdí pravý opak – a část médií to mechanicky přebírá, aniž by se na vteřinu zamyslela nad tím, jestli to tvrzení vůbec dává smysl.
Marže mluví jasně
Je dobré připomenout ještě jednu věc, která se v titulcích příliš často neobjevuje: máslo je pro české zákazníky důležitým symbolem cenové hladiny a lidé velmi dobře sledují jeho obvyklou cenu. Obchodníci proto už zhruba čtyři roky prodávají se ztrátou, aby udrželi nízkou cenu pro spotřebitele. Dvojnásobně důležité je to vždy před Vánoci, kdy kvůli pečení spotřeba másla vždycky roste.
Obchody proto dělají všechno pro to, aby byla cena másla co nejlepší. A data Českého statistického úřadu to potvrzují naprosto jasně – marže na másle jsou v Česku dlouhodobě záporné a obchodníci rozdíl doplácí ze svého.
Co by měla komora řešit místo šíření poplašných zpráv
Pokud chce Potravinářská komora skutečně pomoci českým spotřebitelům k levnějším potravinám, měla by místo strašení řešit úplně jiný problém: nízkou míru zpracování českých zemědělských komodit a nedostatek českých potravin. To, že obchodníci chtějí udržovat nízké ceny při klesajících cenách vstupů, zatímco někteří výrobci by rádi ceny neoprávněně zvyšovali, je dlouhodobě neudržitelný model.
Mnohem efektivnější a pro českou ekonomiku smysluplnější by byla konkurenceschopná nabídka českých potravin za férovou cenu. Vždycky dáváme přednost domácí produkci, ale ta musí být cenově i kvalitou srovnatelná se zahraniční konkurencí. Pokud členové Potravinářské komory nemají zájem o zlepšování kvality i cen své produkce, nezbude nám bohužel nic jiného, než abychom se spolehli na ty, kteří dokáží dodat vysokou kvalitu za dobrou cenu.
Ověřovat, ověřovat, ověřovat
Je mimořádně nešťastné, když si někdo vymyslí poplašné zprávy o potravinách jen proto, aby připravil půdu pro budoucí zdražování, které nemá reálné ekonomické opodstatnění. A je ještě smutnější, že se některá známá média ani neobtěžovala ověřit si základní fakta. Přitom úplně stačilo podívat se na vývoj cen mléka, na ceny energií nebo na jasná pravidla zákonného označování potravin.
Máslo si za poslední dva roky prožilo víc mediálních kauz než leckterý politik. Doufám, že příště už k jeho hodnocení média přistoupí s trochu větší mírou dat, informací a zdravého rozumu. Protože i když se o máslu mluví často s úsměvem, dopad cenových mýtů na peněženky domácností už úsměvný rozhodně není.
P.S.: Pokud by někoho zajímala konkrétní data Českého statistického úřadu o cenách másla od dodavatelů a v obchodech, najde je v podrobné tabulce na konci této stránky.





