Hlavní obsah
Jídlo a pití

Proč silné značky pohrdají českými zákazníky?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Tomáš Prouza s využitím dat Evropské komise

Nedávno se do českých médií vrátilo téma dvojí kvality potravin. A jak je vidět, někteří potravináři sice mediálnímu tlaku ustoupili, ale některé známé značky pořád mají západní i východní variantu svých výrobků. Třeba taková Coca-Cola.

Článek

Je pár super silných značek, které v obchodě musíte mít, aby vám zákazníci nešli jinam. Značky jako jsou třeba Coca-Cola, Nutella, Ferrero Rocher, Milka a z českých značek například Plzeňský Prazdroj mají absolutně dominantní pozici, protože dobře vědí, že se bez nich žádný obchodník dlouhodobě neobejde. A u řady z nich je to poznat nejen na chování k obchodníkům, ale i k zákazníkům.

Před pár lety článkům o dvojí kvalitě dominovala Nutella, ale jednoho dne její výrobce, společnost Ferrero Rocher, pochopila, že úspory na výrobních nákladech nevyváží dlouhodobé poškozování značky Nutella ve střední a východní Evropě.

Když loni Evropská komise publikovala druhou celoevropskou analýzu dvojí kvality, dopadlo to o něco lépe než v roce 2019. Řada velkých potravinářů se chytla za nos a buďto sjednotila složení svých výrobků nebo aspoň dostatečně výrazně změnila obaly, aby „východní“ verze nevyvolávala dojem, že je stejná jako ta „západní“. Ale i přesto se v rámci nového celoevropského testování pořád našlo 5,6 procenta potravin, které měly na základě rozhodnutí svého výrobce stejný obal, ale rozdílné složení.

Štafetu nejznámější potraviny s rozdílným složením pro západ a východ Evropy po Nutelle převzala Coca-Cola. Má jednu západní verzi, slazenou cukrem, s kalorickou hodnotou 180 kJ / 100 ml a 10,6 gramy cukru na 100 g nápoje. A pak je tady východní verze, slazená místo cukru fruktózo-glukózovým sirupem, s kalorickou hodnotou 190 kJ / 100 ml a 11,2 gramy sladidla na 100 g nápoje. Tuhle sladší verzi Coca-Cola dodává podle analýzy Evropské komise do Bulharska, Česka, Chorvatska, Maďarska a na Slovensko.

Čím to je? Že by spotřebitelé v těchto zemích měli specifické chuťové požadavky (což byla častá výmluva velkopotravinářů, když obhajovali dvojí kvalitu potravin)? Řečeno s klasikem: tak určitě.

Nebo že by na daných trzích byl zásadní nedostatek cukru, takže lokální výrobce Coca-Coly nemá jinou možnost, než sáhnout po náhražce cukru? Soběstačnost produkce cukru v Česku se dlouhodobě pohybuje okolo 150 % a Česko patří mezi největší výrobce cukru v Evropě. Takže na teorii o nutnosti sladit Coca-Colu v Česku něčím jiným než cukrem lze říct opět jen: tak určitě.

Za vším hledej peníze

Většina lidí by zřejmě dala přednost slazení klasickým cukrem před nějakou alternativou. A cukr v Česku rozhodně nechybí. Co je tedy za tou východní variantou Coca-Coly? Nejjednodušší odpověď dává deset let starý článek s jasným názvem Coca-Cola přestala používat cukr. Limonády sladí levnější náhražkou.

Fruktózovo-glukózový sirup se vyrábí z obilného škrobu, nejčastěji z kukuřice či pšenice. A jak uvádí výše zmíněný článek na iDnesu: „Ve srovnání s klasickým bílým cukrem je fruktózovo-glukózový sirup až o polovinu levnější a také výrazně sladší.“ Víc asi není potřeba dodávat.

Jsme tedy zpátky u úplného původu problémů s dvojí kvalitou potravin. Jsou země, kde jsou lidé hodně fascinováni známými značkami a často je kupují jako určitý statusový symbol bez ohledu nejen na kvalitu, ale i cenu. A tak se často dostáváme do situace, kdy je daná potravina ve střední a východní Evropě méně kvalitní, ale výrazně ziskovější než varianta trh pro západní.

Velkovýroba potravin je skvělý byznys, na který není moc vidět

Pro velké nadnárodní potravináře je to skvělý byznys. Ostatně stačí se podívat na srovnání marží a zisků největších obchodních řetězců a největších potravinářů, kterou letos na jaře udělala poradenská společnost McKinsey. Potravináři mají 2,5-krát vyšší marže než obchodníci, a ziskovost velkopotravinářů je dokonce 6,5-krát vyšší.

Foto: McKinsey 2024

Zisky obchodu vs. potravinářů

A jelikož mnoho velkých potravinářů dělá všechno pro to, aby nefungoval jednotný evropský trh a i ten největší obchodník musel nakoupit u lokálního distributora, jinak ohrozí svou šanci na dobré podmínky, kruh se pomalu uzavírá. Občas některý velký potravinářský koncern dostane za omezování volného pohybu zboží v rámci EU docela slušnou pokutu. Naposledy koncern Mondelez, výrobce oblíbených značek typu Opavia, Figaro, Milka, Oreo, Toblerone či TUC, dostal letos v květnu od Evropské komise pokutu 8,3 miliardy korun. Ale i přesto tyto nekalé praktiky přežívají dál.

Obchodní jednání s těmi dominantními dodavateli jsou velmi drsná a stojí na jejich jednoduché filozofii – naše značky potřebujete, takže budete nakupovat takovou verzi, jakou vám dáme, a za podmínek, jaké vám nadiktujeme. Proto jsou také velké potravinářské koncerny výrazně ziskovější než obchodní řetězce.

Na druhou stranu zákazníci mají veškerou moc, aby i tyto obrovské producenty potravin donutili ke změně. Povedlo se to u Nutelly a určitě se to dá udělat i u jiných. Stačí, aby se každý během nákupu rozmyslel, jestli si chce kupovat „východní“ verzi dané značky. Nebo si počká, až se daný výrobce začne k zákazníkům v Česku chovat stejně jako k těm na západ od našich hranic. Ostatně každý obchod je plný alternativ a záleží na každém, jak moc si chce připlácet za konkrétní značku a jak moc jsou pro něj důležité jiné věci.

Pokud byste si k tématu chtěli načíst víc, tady jsou hlavní zdroje, využité pro tento článek:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz