Článek
Povolování staveb je velmi zdlouhavé, komplikované a ne-efektivní, realizace staveb kvůli němu vázne a prodražuje se, stavby chybí na trhu a neúměrně zvedají ceny nemovitostí. Stavební zákon je znovu a znovu novelizován, případně rekodifikován, ale zlepšení nenastává. Bezpočet nových a dalších změn pouze zatemňuje podstatu a smysl celého procesu přípravy a povolování staveb. Zjevně selhává identifikace skutečných příčin problémů i navržené ozdravné procedury.
Skutečné příčiny dnešního tristního stavu jsou dvě: špatně nastavený systém technických podmínek staveb (a nevhodný mechanismus kontroly jejich dodržení) a špatně nastavený systém územního plánování.
Státem stanovené technické podmínky, které musí stavby splňovat, aby mohly být povoleny, netvoří ucelený, přehledný a srozumitelný systém. Kromě stavebního zákona, který by měl tyto podmínky logicky stanovit (a přitom je nestanoví téměř vůbec), jsou ve skutečnosti roztroušeny v desítkách různých podzákonných a resortních předpisů, v neregulérně jimi zezávazněných technických normách a dokonce v neveřejných metodických pokynech úřadů.
Ombudsman se zabýval postupem stavebního úřadu v Libochovicích v souvislosti s nepovolenou stavbou v přírodním parku Dolní Poohří na území obce Budyně nad Ohří. Zaměřil se zejména na otázku, zda stavební úřad provedl všechny kroky související se zahájením stavby bez povolení, tj. zda zakázal pokračovat ve stavbě, zda na splnění tohoto zákazu dohlédl, uložil pokutu za přestupek proti stavebnímu řádu a zda zahájil řízení o odstranění „černé“ stavby. Stavebnímu úřadu po šetření vytýkal především liknavý přístup vůči stavebníkovi a prodlevy v řešení nepovolené stavební činnosti, zejména s ohledem na fakt, že se stavba nachází v území se zvýšenou ochranou přírody a krajiny a je proto nutné, aby jí stavební úřad věnoval náležitou pozornost. Přestože stavební úřad nakonec vytýkané nedostatky napravil, vede řízení o odstranění stavby a ombudsman tak mohl své šetření ukončit, nepovolená stavba zatím stojí a bude na stavebním úřadu, aby ukázal, že dokáže právo vymáhat.
„Rovnost před zákonem a vymahatelnost práva patří nejen k pilířům demokracie, ale jsou i základem důvěry lidí ve státní orgány. V tomto případě však veřejnost mohla nabýt dojmu, že se buď toleruje stavět cokoli a kdekoli i bez povolení, nebo se respektování zákona nevyžaduje od všech stejně. Stavební úřad sice posléze vyzval stavebníka, aby v nepovolené stavbě nepokračoval a pak mu i nařídil stavbu zastavit, ovšem výstavba dál probíhala a stavebník svůj objekt v podstatě dokončil. Pokud nyní stavební úřad nařídí odstranění stavby, bude stavebník povinen rozhodnutí respektovat bez ohledu na míru dokončení stavby, protože ta byla od samého počátku realizována bez povolení a s ohledem na platný územní plán ji nelze povolit ani dodatečně. Bude tedy na stavebním úřadu, aby zajistil průchod právu,“ shrnuje ombudsman Stanislav Křeček.
https://www.ochrance.cz/aktualne/urady-musi-byt-pri-reseni-cernych-staveb-dusledne/
Výsledkem mnohdy příliš opatrného a někdy i nedostatečně odborného postupu stavebních úřadů v případech černých staveb jsou zdlouhavá správní jednání o jejich osudu, které trvají léta. Některé černé stavby jsou přitom využívány nezákonně. O vysokém počtu černých a problémových staveb svědčí i údaj zjištěný kanceláří ombudsmana v roce 2009. Tehdy se odhadovalo, že pokud by měly být odstraněny všechny černé stavby v republice a vykonány stavební zásahy, které podle zákona úřady požadují, muselo by se proinvestovat přibližně 1,3 miliardy korun.
Dobrý byznys jménem černé stavby
Je až zarážející, že obyčejné občany stavební úřady řeší velmi aktivně ale na druhou stranu tu nikdo neřeší byznys jménem černé stavby, glamping, camping.
Kolik ubytovacích zařízení je vůbec legálních když jsou navíc dost často v rozporu i s územním plánem?
Ověřit informace lze v platných územních plánech které jsou veřejně dostupné.
Informace o různých ubytovacích zařízení lze nalézt zde.
https://www.kudyznudy.cz/co-chcete-delat/ubytovani/glamping je vlastněna organizací CzechTourism a ta je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj.
Dvojí metr řešení stavebního zákona?
Ano, pokud jste malý živnostník bez kontaktů a zkušeností, jsou stavební úřady velmi aktivní a rázné. Na druhou stranu pokud jste velká firma nebo máte kontakty a dlouhé prsty, popřípadě máte obecní pozemek kde podnikáte, nikdo se vás ani nevšimne.
V tomto případě však můžeme nabýt dojmu, že se buď toleruje stavět cokoli a kdekoli i bez povolení, nebo se respektování zákona nevyžaduje od všech stejně.
Ať žije stavební zákon v ČR