Hlavní obsah

Dívka Genie - krutý experiment narušeného otce. Ve 13 letech byla stále batoletem.

Foto: Tomi Forik, AI, ChatGPT

V roce 1970 objevily úřady v Los Angeles třináctiletou dívku, která nevěděla, jak se mluví, chodila shrbená a žila jako v jiném světě. Příběh Genie je jedním z nejděsivějších důkazů toho, co s dítětem dokáže dlouhodobá izolace.

Článek

Byl listopad 1970, když do kanceláře sociálních služeb v Los Angeles vešla starší žena se svou třináctiletou dcerou. Úředníci zpozorněli hned při prvním pohledu. Dívka byla malá, drobná, shrbená, oči měla doširoka rozevřené a nepřiměřeně citlivé na světlo. Chodila podivně, s rukama přitisknutýma k tělu, sotva vydala nějaký zvuk. Vypadala chováním spíš jako batole, ne jako dospívající dívka. Nikdo tehdy netušil, že se před nimi otevírá jeden z nejděsivějších příběhů moderní historie – osud dívky, která vešla do dějin pod jménem Genie.

Foto: By UCLA Library, Department of Special Collections, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=38901748

Jedna z prvních veřejných fotografií Genie

Dětství za zavřenými dveřmi

Genie se narodila v dubnu 1957 v Kalifornii do rodiny, která se už tehdy potácela pod tíhou strachu, agrese a bezmoci. Otec byl uzavřený, prchlivý muž, posedlý kontrolou a neustálou podezíravostí vůči okolí. Matka, částečně nevidomá, na něm závisela a nedokázala mu vzdorovat. Rodina už za sebou měla ztrátu – jedno z dětí zemřelo krátce po porodu, další odešlo z domácnosti. Zůstala tak jen malá Genie.

Když jí nebyly ještě ani dva roky, otec se rozhodl, že dceru „ochrání“ před světem tím, že ji světu sebere. V domě vybral malý pokoj, stáhl žaluzie a ztišil veškeré zvuky. Během dne byla dívka připoutaná k dětskému nočníku, v noci uložena do postýlky s mřížemi a víkem. Mluva byla zakázána. Pokud vydala jakýkoli zvuk, následoval trest – bití, křik, děsivé škrábání kovem. Čas se tak proměnil v tupou řadu stejných dnů, v nichž nebyla hra, smích ani pohlazení.

Jednou z nejkrutějších věcí na dlouhé izolaci byla, že přepsala i rytmus dívčina těla. Genie se nenaučila normálně žvýkat ani polykat pevnou stravu. Její svaly ochably, chůze zůstala strnulá a křečovitá. Často chodila po špičkách, ruce sevřené podél těla, jako by se snažila zabrat co nejméně prostoru – neviditelná, aby nevyvolala hněv.

Co je deprivace?

Psychologové používají pojem deprivace pro stav, kdy dítě dlouhodobě postrádá podmínky nezbytné pro zdravý vývoj. Může být senzorická (málo podnětů), sociální (málo kontaktu s lidmi), citová (málo lásky a bezpečí) i jazyková (málo řeči). U Genie se tyto vrstvy sečetly. Výsledkem bývá opožděný vývoj, poruchy chování, narušená vazba k pečujícím osobám a slabší schopnost regulovat emoce. Mozek se sice přizpůsobuje, ale přizpůsobuje se bídným podnětům: síť spojení, která by se za normálních okolností bohatě větvila, tak zůstává chudá a křehká.

Den, kdy se dveře pootevřely

V listopadu 1970 došlo ke zlomu. Matka – psychicky zlomená a téměř slepá – vyrazila konečně hledat pomoc. Ve spleti chodeb vládních budov vešla do kanceláře, kde původně vůbec být neměla. Sociální pracovnice zpozorněly během pár vteřin: dívka, kterou žena přivedla, se chovala jinak, než by odpovídalo jejímu věku. Následoval telefonát, vyšetřování, hospitalizace. A poprvé po dlouhých letech někdo řekl nahlas, že tady nejde jen o zanedbání, ale o týrání, za které by někdo měl jít do vězení.

Krátce poté však otec spáchal sebevraždu. Zanechal po sobě kus papíru s pár slovy – pokus umlčet budoucnost. Ale příběh už byl venku. Noviny mluvily o „divokém dítěti“, jako by Genie patřila někam mimo svět lidí. Ve skutečnosti to byla dívka, jejíž svět vytvořil člověk. Člověk, který jí měl být jedním z nejbližších a životní oporou, její otec.

První doteky světa

V nemocnici čekal na Genie jiný vesmír: svět bílých stěn, jasných světel, hlasů, které na ni mluvily pomalu a tiše, rukou, které se jí dotýkaly bez bolesti. Lékaři a psychologové viděli dítě, které se dívá s úžasem – prsty přejíždí po fakturách, dívá se do oken, zkoumá knoflíky, stuhy, papír. V té fascinaci byl hlad, hlad po podnětech.

Začala se učit. Zpočátku šlo o jednoduché věci – držet lžíci, kousat, ukázat, co chce. Brzy následovala slova: „víc“, „ještě“, „venku“, „kočka“. Učila se ukazovat, kývat hlavou, smát se. Hudba ji rozechvívala, kreslení uklidňovalo. Když měla možnost, zalezla pod stůl a pozorovala boty a nohy lidí v místnosti – možná si tak držela odstup, možná to byl její způsob, jak mít neznámý svět pod kontrolou.

Vazba a regulace emocí

Dlouhodobá izolace nepostihuje jen jazyk. Narušuje i vazbu – schopnost spolehnout se na pečující osobu a skrze ni se uklidnit. Děti, které nezažily bezpečný kontakt, často reagují na stres extrémy: buď se zcela stáhnou, nebo explodují. Učí se, že svět je nebezpečný a lidem se nedá věřit. K obnově vazby je potřeba stálost: předvídatelné prostředí, stejní lidé, opakované zkušenosti, že „když brečím, někdo přijde a pomůže“. Bez toho se mozek udržuje v pohotovosti – a jakékoliv učení je pak těžké.

Zázrak i experiment

Genie se velmi rychle stala středem pozornosti. Pro psychology a lingvisty představovala jedinečný „přírodní experiment“: co se stane s jazykem, když dítě vyrůstá bez něj? Může se gramatika naučit, když už tělo míří do puberty? Na konferencích se mluvilo o „příležitosti století“. Jenže slovo „příležitost“ tu poněkud bolelo: příležitost pro koho?

První měsíce byly plné naděje. Genie zvětšovala slovní zásobu, učila se gesta, dokázala vyjádřit základní přání. Se zájmem skládala obrázky, třídila pastelky podle barev, dávala věcem jména. Ale brzy se ukázala hranice, přes níž ne a ne se dostat: gramatika. Slova ano, věty ne. Zůstávala u krátkých spojení – „chci ven“, „víc mléko“, „ne bolest“. Byla to řeč bez ohýbání, bez časů, bez spojek. Jako by mozek měl zavřené dveře, které se již neotevřou.

Foto: By Nova's "The Secret of the Wild Child", Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=16788814

Genie v zařízení, kde se znovu učila „žít“

Kritické období pro jazyk

Takzvaná hypotéza kritického období říká, že lidský mozek má okno citlivosti, během něhož se učí jazyk nejsnadněji – a některé složky, zejména gramatika a fonologie, se mimo toto okno osvojují velmi obtížně. U většiny dětí se toto okno uzavírá s nástupem puberty. Případy extrémní deprivace – včetně Genie – tuto hypotézu podpořily: slovní zásoba je přístupná i později, ale vnitřní „gramatický stroj“ se spouští především v raném dětství. Hypotéza má však i řadu kritiků a dnes se spíše hovoří o senzitivním období než o kritickém. Bez ohledu na hypotézy je však podstata velmi podobná.

Mezi laboratoří a domovem

Pokud měl být příběh záchrany úspěšný, potřebovala Genie to nejprostší: bezpečný domov, předvídatelné rituály, lidi, kteří neodcházejí. Realita však byla složitější. Po nemocnici přišly pěstounské rodiny, návraty do zařízení, opět pěstouni. Některé domovy byly laskavé, jiné chladné, jeden dokonce krutý. Každá změna znamenala šok – a učení se zastavovalo, jako když se prudce zatáhne za ruční brzdu.

Vědci mezi sebou navíc vedli spory. Jedni zdůrazňovali, že je třeba upřednostnit blaho dívky, druzí chtěli pokračovat v intenzivním výzkumu. Do hry vstupovaly granty, publikace, prestiž. A někde mezi tím se nacházelo dítě, které potřebovalo obyčejné věci: pravidelnou snídani, známý hlas, stejnou židli u stolu…

Stres a paměť

Mozek se učí nejlépe ve stavu mírného vzrušení – když nás věc zajímá, ale necítíme se ohroženi. Chronický stres naopak učí mozek dávat prioritu přežití před učením. Hormony stresu posilují „poplašné“ okruhy a oslabují procesy dlouhodobé paměti, zejména v hipokampu. U dětí s traumatem proto často vidíme kombinaci hypervigilance (přehnané ostražitosti) a potíží se soustředěním. Genie byla přesným obrazem této dynamiky: dychtivost a strach v jednom těle.

Vědění a odpovědnost

Kolem Genie se postupně vytvořil kruh lidí – lékařů, psychologů, pečovatelů, pěstounů. Někteří z nich byli oddaní a laskaví, jiní unavení, další ambiciózní. V dokumentech z té doby se objevují nadšené zprávy o pokroku i trpké poznámky o nezdarech, a mezi řádky je cítit otázka: Kdo tohle vlastně řídí? Kdo rozhoduje o tom, co je pro dívku dobré?

Foto: By NOVA, from the 1994 episode Secret of the Wild Child, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=39894404

Genie u svých pěstounů, Riglerových

Etika výzkumu

V 70. letech se rodila pravidla, která dnes považujeme za samozřejmá: informovaný souhlas, dozor etických komisí, prioritizace blaha účastníků před zájmem vědy. Zranitelné osoby – děti, lidé s hendikepem, ti v ústavní péči – vyžadují zvláštní ochranu. Případ Genie se stal varovným příběhem: když je „objekt“ studie zároveň dítě v nouzi, nesmí se z něj stát hlavně příležitost k publikaci. Věda bez péče je jen jiný druh krutosti.

Sláva, která se rozplynula

Média byla na počátku fascinovaná. Objevovaly se titulky, televizní reportáže, portréty vědců, kteří „otevírají tajemství jazyka“. Jenže pozornost je vrtkavá. Zájem opadl, granty skončily a kolem Genie zůstalo ticho. Přestěhovala se do zařízení pro dospělé s mentálním postižením, kde mohla žít alespoň v určité stabilitě. Přesné místo a detaily jsou utajené – částečně kvůli právu na soukromí, částečně kvůli obraně před senzacechtivostí.

O její matce se ví jen málo; nějaký čas se s dcerou stýkala, pak se cesty rozešly. Rodinný kruh se uzavřel bez katarze. Zůstal jen fakt, že se násilí uvnitř domu, o kterém nikdo nevěděl, otisklo do těla i mysli dítěte na celý život.

Jazyk, který není jen mluva

Když mluvíme o jazyce, máme na mysli víc než slova. Pragmatika – tedy schopnost chápat, co druhý myslí a cítí, a vstoupit do jeho perspektivy – je také součástí jazykové výbavy. U dětí, které nezažily běžnou interakci, často chybí trénink v „čtení člověka“. Genie si osvojila některé znaky komunikace – ukazování, jednoduché prosby, výrazy tváře –, ale komplexní „tanec rozhovoru“ se bez dlouhých let každodenního tréninku učí těžko.

Co zůstalo?

Když se dnes lidé ptají, „jak to s Genie dopadlo“, očekávají pointu. Jenže tohle není příběh se šťastným koncem ani s jednoznačnou vědeckou odpovědí. Dopadlo to tak, jak to u podobných osudů často bývá: pomalu, neokázale, s malými vítězstvími a s hranicemi, které už nepůjde překročit. Naučila se sdělit, co potřebuje. Objevila radost v hudbě a kreslení. Dokáže navázat jednoduchý kontakt s lidmi, kterým důvěřuje. A žije v anonymitě, která ji chrání.

Co si z toho může vzít společnost?

Příběh Genie je mementem. Učí nás, že čas je v dětství surovina cennější než cokoli jiného. Ztracené roky se dohánějí těžko, některé možnosti se zavírají. Zároveň ale připomíná, že i po těžkých traumatech má smysl pečovat a učit: slovní zásoba se může rozrůstat, dovednosti zlepšovat, emoce se dají regulovat. Důležité je, aby se to dělo s respektem a dlouhodobě – bez honby za senzačním výsledkem.

Tichý odkaz

Genie se stala ikonou – nechtěnou, mlčenlivou. V učebnicích se objevuje vedle termínů jako „kritické období“ nebo „deprivace“. V dokumentech a článcích otevírá debatu o etice péče a výzkumu. Ale mimo teorie je tu jednoduché poselství: dítě není prostředek k odpovědi na velké otázky. Dítě je odpověď sama – ukazuje, co všechno se v nás může rozbít, když chybí bezpečí a hlas, který nás provází světem.

A přesto v tom příběhu zůstává paprsek. Když si dnes představíme Genie, jak sedí s pastelkami a rozkládá si je do řady podle odstínů, jak poslouchá melodii a kývá hlavou do rytmu, lze v tom vidět víc než jen deficit. Je v tom snaha o řád, o krásu, o kus světa, který je její. Někdy stačí málo, aby člověk znovu cítil, že někam patří.

Příběh Genie láká vědce, dojímají se nad ním novináři a děsí rodiče. Jako společnost z něj můžeme vyčíst, jak snadno přehlédneme to, co se děje za zavřenými dveřmi, a jak důležité je včas zasáhnout. Jako jednotlivci v něm slyšíme tichou prosbu: mluvte na děti, dotýkejte se jich, dívejte se na ně s pozorností. Jazyk není jen soustava pravidel – je to most, po kterém se k sobě vůbec můžeme dostat.

Článek byl sepsán na základě informací z následujících zdrojů:

https://www.theguardian.com/society/2016/jul/14/genie-feral-child-los-angeles-researchers

https://www.derby.ac.uk/online/course-taster/forensic-psychology-bsc-hons-online/theoretical-explanations-of-language-development/genie-wiley-americas-feral-child.php

https://highschoolbioethics.georgetown.edu/units/unit3_4.html

https://6abc.com/archive/6130233/

https://abcnews.go.com/Health/story?id=4804490&page=1

https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Deprivace

https://dbterapie.cz/encyklopedie/hypoteza-kritickeho-obdobi-ve-vyvoji-jazyka/

https://en.wikipedia.org/wiki/Genie_(feral_child)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz