Hlavní obsah
Lidé a společnost

Influenceři - obdivovaní i zatracovaní

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: George Milton, www.pexels.com

Influenceři

Může se zdát, že influencerství je nový fenomén, který tu dřív nebyl. Opak je ale pravdou, lidé, kteří ovlivňovali své okolí, tu jsou od pradávna, jenom se jim tehdy neříkalo influenceři.

Článek

Influencer je člověk, který nějakým způsobem ovlivňuje větší množství lidí. V současné době ho spojujeme zejména s vlivem na sociálních sítích a jiných online platformách, ale pokud bychom se podívali víc do historie, mohli bychom za influencery označit i řadu osobností, které svým způsobem života ovlivňovaly nemalé množství lidí ve svém okolí.

V modernější době můžeme za první influencery, kteří oslovili široké publikum, označit celebrity. Známé osobnosti zejména ze světa filmu nebo hudby patřily a stále patří mezi lidi, kteří dokáží ovlivnit masy lidí, i když jejich vliv do značné míry postupně upadá. Některé tak konaly ve jménu charity a svůj výdělek z propagace dávaly na dobročinné účely, jiné si tak přivydělávaly ke svému hlavnímu příjmu. Zpočátku měl jejich „hlas“ velký vliv na to, zda bude značka nebo produkt, který propagují, kladně přijata lidmi, kteří je sledovali. Dnes jsou však podezřívány (a mnohdy oprávněně), že produkt či značku propagují pouze za účelem zisku a nikoliv proto, že by byly přesvědčené o jejich přínosu.

Skutečnost, že jim jde mnohdy opravdu jen o zisk, mohu potvrdit i z vlastních zkušeností. Pracoval jsem ve firmě, která se zabývá prodejem určitých produktů koncovým zákazníkům. Od okamžiku otevření se nám čas od času ozvala nějaká více či méně známá osobnost, která nabízela, že pokud jí budeme poskytovat zboží zdarma, zmíní nás ve svých příspěvcích na sociálních sítích. Ani slovo o tom, že je s našimi produkty sama spokojená a ráda by je doporučila dál (samozřejmě klidně za úplatu, zadarmo dnes ani kuře nehrabe). Ale pokud si bude moct vzít, co zrovna bude potřebovat, tak nás zmíní. Občas jsme s některou osobností sjednali schůzku, abychom se pobavili o případných podmínkách spolupráce. Velkým překvapením pro mě zpočátku bylo, že řada těchto osobností má ve svém běžném životě skoro všechno „zadarmo“ - od domácích potřeb, přes oblečení, potraviny, techniku až klidně po auto a naftu, na kterou auto jezdí. Jen díky tomu, že všem udělají menší či větší reklamu. Skutečně osobní vztah k té které značce ale nemají.

Druhou skupinou jsou lidé, kteří ovlivňují dění ve státě, kteří se věnují celospolečenským tématům a očekává se od nich jistá důvěryhodnost a neúplatnost. Obvykle se nevěnují propagaci jednotlivých produktů nebo značek, ale pokud už něco zmíní, mívají k tomu osobní důvod a jejich dosah může být značný. Obvykle se jedná o lidi na vysokých veřejných postech, akademiky, erudované novináře apod.

Třetí skupinou jsou odborníci, kteří mají své, obvykle menší publikum, jejich důvěryhodnost je ale velmi vysoká, protože obvykle propagují produkty, se kterými sami pracují a nebojí se zmínit i jejich případné nedostatky.

Do čtvrté skupiny můžeme zařadit novodobé influencery, kteří se pohybují zejména na sociálních sítích. Youtubeři, tiktokeři, instagrameři, streameři a jiní. Tito influenceři nejvíce ovlivňují děti, dospívající a mladé lidi, méně už starší generace.

Právě poslední jmenovaná skupina je tou, která je nejvíce obdivovaná (jejich cílovou skupinou) a zároveň mnohými i zatracovaná, a to především kvůli tomu, že obvykle cílí na ty nejzranitelnější - děti a mladistvé.

Jedním z prvních kanálů, kterými začali vstupovat do životů našich a našich potomků, byl a stále je Youtube. Druhý nejnavštěvovanější server světa určený ke sdílení videí. Youtuberem se může stát kdokoliv, důležitá je aktivní a pravidelné sdílení videopříspěvků. Někteří youtubeři se specializují na vysílání „živých“ přenosů, jiní nahrávají již hotová videa, ve kterých se věnují řadě různých činností - dokumentují své každodenní činnosti, radí v oblasti módy, kosmetiky a líčení, sdílejí herní návody, návody typu DIY (vyrob si sám), někteří vytvářejí edukační videa apod. Autoři edukačních videí obvykle vydělávají na reklamě, která se u videa zobrazuje samostatně a je již na první pohled patrné, že se jedná o reklamu. Youtubeři, kteří propagují produkty ve svém vlastním videu, nemusí nutně upozornit na to, že se jedná o placenou propagaci, což může být pro sledující zavádějící - řada dětí a mladistvých věří, že youtuber dané produkty opravdu používá, je s nimi spokojen a tyto produkty jsou tzv. „in“. Do jaké míry je toto ovlivňování etické, to je otázka na diskusi. Youtubeři s nejvyššími počty sledujících jsou takto schopni si vydělávat i desítky až stovky milionů ročně, v českých podmínkách si ti nejlepší vydělají ročně jednotky milionů korun.

Facebook byl první nejrozsáhlejší sociální sítí, jejíž vliv však postupem času trochu upadá, neboť mladé generace si našly jiné, aktuálnější sítě, které jsou pro ně atraktivnější. Facebook jako takový byl doménou zejména generace, která je dnes v mladším středním věku (30-40 let). I přes svůj mírný úpadek je však stále využíván a osobnosti, které jej využívají, mají stále významný dosah.

Slávu Facebooku poněkud převzal Instagram. Druhá oblíbená sociální síť, kde je možné sdílet fotky i videa a především - produkty je zde možné i prodávat. V tuzemsku se sice nejedná o příliš rozšířenou aktivitu, ale v zahraničí jsou prodeje odehrávající se na Instagramu již běžné a v řadě případů i nahrazují běžné e-shopy. Instagram využívají jak osobnosti „dospělé“ generace, tak i mladí influenceři. Najdeme zde známé kulturní osobnosti, sportovce, politiky, ale i mladé lidi, které influencerství živí.

Velký boom zažívá původně čínská sociální síť TikTok, která se zaměřuje na krátká, i jen několikavteřinová videa. Influenceři, kteří tuto síť využívají, se nazývají museři. Mnoho z nich původně působilo na Instagramu, ale TikTok jim nabídnul možnost oslovit další skupiny lidí a tak buď působí na obou sítích, nebo upřednostnili organičtější TikTok.

Samostatnou skupinou jsou tzv. cestovní influenceři. Cestují po světě a na sítích postují fotografie ze svých cest a z ubytování. Často se o některých z nich píše v souvislosti s jejich nabídkami majitelům ubytovacích nebo restauračních zařízení - pokud jim poskytnou ubytování/stravu zdarma, influenceři vše nafotí a sdílí na svých účtech, čímž udělají reklamu danému zařízení. Případně fotí atraktivní místa, kam lákají turisty.

Pokud chtějí být influenceři úspěšní, musí být aktivní a pravidelně přispívat. Čím více sledujících (tzv. followerů) získají, tím mají větší šanci, aby na propagaci víc vydělávali. Pro některé z nich se jedná o doplňkovou činnost, pro jiné jde o práci na plný úvazek.

V mnoha případech mohou být influenceři přínosem a jejich práce není jednoduchá. Nebylo by tedy fér je označovat jako lehkoživky, příživníky nebo lháři, jak je někteří lidé častují. Na druhou stranu, celá problematika influencerství je poměrně složitá a tato aktivita se dynamicky rozvinula bez jakékoliv regulace, což zároveň vedlo k tomu, že mezi influencery najdeme mnoho lidí, kteří nemají žádné zábrany, prezentují se jako odborníci a využívají svého vlivu k zisku. A to bez jakéhokoliv ohledu nebo zodpovědnosti za to, co dělají nebo propagují.

Podle výzkumu studentů Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a platformy 3pe, která se zabývá poruchami příjmu potravy, až 70 % respondentů někdy vyzkoušelo cvičit nebo jíst podle influencera. Celá polovina respondentů si zároveň k získaným informacím od influencera už nedohledává jiné informační zdroje, které by získané informace potvrdily, nebo vyvrátily.

Obecně jsou zdravotní rady a doporučení od influencerů, kteří v daném oboru nemají potřebné vzdělání, velmi nebezpečné, neboť vychází pouze (a to ještě v lepším případě, v horším se ani nejedná o vlastní nebo skutečnou zkušenost) z vlastní zkušenosti a u jiného člověka může dojít k odlišnému efektu.

Influenceři zabývající se cestováním nebo gastronomií zase mnohdy sdílejí fotografie, které jsou upravené a nereflektují skutečnost. V obchodě by se to označilo za klamání spotřebitele, na sociálních sítích se však jedná o (prozatím) nepostihnutelnou aktivitu.

V České republice zatím není žádná úprava, která by se zabývala regulací influencerství, ale můžeme zde najít např. 3pe kodex zodpovědného influencera. Není však nijak závazný a tak záleží na každém influencerovi, zda se jím bude řídit. Oproti tomu např. ve Francii došlo nejprve k regulaci, která vycházela z obecně platných předpisů a samoregulace. Bylo to však shledáno jako nedostatečné a tak došlo k zákonné úpravě.

Jak se tedy popasovat s influencery a jejich vlivem? Určitě nelze zavřít oči a dělat, že se nás to netýká. Zvláště, pokud máme děti, které jsou těmito lidmi velmi ovlivněné a zatím ani nemají možnost porovnat svoje vlastní zkušenosti s tím, co jim předvádí influencer. Rodiče by tedy měli svým dětem vysvětlit, kdo to jsou influenceři, co dělají, čím nám mohou být prospěšní, ale čím mohou být také nebezpeční. Musíme naše potomky učit kritickému myšlení, schopnosti si aktivně vyhledávat a ověřovat získané informace. Komunikujme s nimi, ptejme se, co na internetu sledují, mějme přehled o aktuálních trendech, abychom věděli, s čím přicházejí nebo mohou přijít do kontaktu. Odkazujme je i na influencery, kteří si jsou vědomi svého dosahu a zodpovědnosti, kterou vůči svým mladým sledujícím mají. A také naše děti upozorněme, že to, co vidí na fotografiích a ve videích, nemusí být nutně opravdová realita.

Článek byl sepsán na základě vlastních zkušeností a informací z následujících zdrojů:

https://www.ecommercebridge.cz/kdo-je-influencer-a-do-jakych-kategorii-je-muzeme-rozdelit/

https://theses.cz/id/izdhn6/STAG96082.pdf

https://www.epravo.cz/top/clanky/influencerstvi-a-moznosti-regulace-francouzsky-model-116863.html

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/influencer-marketing-reklamy-socialni-site-tiktok-instagram_2304132344_anm

ŠEVČÍKOVÁ Karolína. Hranice influencerství: 3pe kodex radí, jak si je nastavit. Karolína KUBŮ editor. In: Markething.cz [online], 2021. ISSN: 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/3pe-kodex

https://www.tourism-review.cz/cestovni-influenceri-vice-skody-nez-uzitku-pro-cestovni-ruch-news12057

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz