Hlavní obsah
Nakupování

„Já chci vrátit peníze. Ne, nechci jiný produkt! Ani poukázku!“

Foto: fanjianhua, Freepik.com

Může se to stát každému. Něco v dobré víře koupíte, ale doma zjistíte, že to nevyhovuje. Špatná velikost, nevhodná varianta, dvakrát stejný dárek. Takže vám to je k ničemu a chcete to vrátit.

Článek

Není to jenom výsada vánočního období, kdy se mnohdy stává, že obdarovaný dostane dvakrát stejný dárek, protože se se svým přáním svěřil více lidem. I během celého roku se může stát, že si jdeme do obchodu něco koupit a teprve poté zjistíme, že koupě byla chybou a z nějakého důvodu jsme se spletli.

Mnoho lidí žije v přesvědčení, že se stačí vrátit do obchodu a požadovat peníze zpět za vrácení zboží. Pokud jim prodejce nechce vyjít vstříc, neváhají hrozit Českou obchodní inspekcí, negativní recenzí nebo čímkoliv jiným, jenom aby dosáhli svého.

Opravdu mají nárok na vrácení?

Kupujeme přes e-shop

Zákony hovoří jasně. Pokud nakupujeme po internetu, např. z e-shopu, máme právo do 14 dnů odstoupit od kupní smlouvy, zboží vrátit a obdržet peníze zpět. A to i bez udání důvodu. Jediné, co je potřeba udělat, je do 14 dnů odstoupit od smlouvy a zaslat zboží zpět (zde běží 14denní lhůta znovu od chvíle, kdy jste od smlouvy odstoupili - ideální je udělat vše naráz, odstoupit od smlouvy a obratem zboží zaslat zpět). Formulář k odstoupení je často k dispozici na stránkách e-shopu, popř. si jej můžete sepsat sami.

Prodejce vrací peníze zpět stejným způsobem, jakým jste mu zaplatili vy (pokud se nedohodnete jinak), a to poté, co mu vrácené zboží dorazí zpátky. Pokud jste zboží ale nějakým způsobem poničili, počítejte s tím, že prodejce po vás může požadovat přiměřenou náhradu. Prodejce je zároveň povinen vám vrátit nejen cenu za vracené zboží, ale i za dopravu, kterou jste při koupi daného zboží uhradili. Nicméně pozor - vrací pouze částku za nejlevnější způsob dopravy, který nabízí. Pokud jste tedy hradili např. expresní doručení za 199 Kč, prodejce vám vrátí jen třeba 99 Kč, což je cena za obyčejnou dopravu balíku. Cenu za dopravu, kdy vy zasíláte vracené zboží zpět obchodníkovi, už hradíte v plném rozsahu vy.

Některé věci však z povahy věci vracet obvykle nejde - například hygienické potřeby, časopisy, CD, zboží podléhající rychlé zkáze… Výjimkou také je, pokud bylo zakoupené zboží vyrobeno na míru pro vás na zakázku, případně přizpůsobeno vašim požadavkům.

Odstoupit můžete i ve chvíli, kdy kupní smlouva byla uzavřena mimo obchodní prostory. Typicky se jedná např. o podomní prodej či předváděcí akce, smlouvy uzavřené po telefonu atd. Vždy záleží na způsobu uzavření smlouvy, nikoliv na tom, kde si zboží převezmete. Pokud si objednáte zboží přes e-shop a vyzvednete jej na prodejně, platí pro vás stejná možnost odstoupení od smlouvy, jako kdybyste si zboží nechali zaslat domů.

Přestože jsou v tomhle směru spotřebitelé poměrně dobře chráněni, někdy i na úkor obchodníků, je dobré si před nákupem v e-shopu ověřit, že jde o seriózní obchod. 100% jistotu sice nikdy mít nebudete, ale určitá ostražitost není na škodu. Mrkněte na recenze tohoto e-shopu, na to, jestli na svých stránkách uvádí vše, co vyžaduje zákon, dají se najít podmínky pro reklamaci či vrácení zboží, kontakt apod. Seriózní obchod bude mít všechny tyto informace zveřejněny.

Této problematice se věnuje zákon č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku a zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

A jak je tomu při nákupu v kamenných prodejnách?

Hodně lidí je přesvědčeno, že i při nákupu v kamenné prodejně mají stejná práva jako při nákupu přes e-shop. Často požadují vrácení peněz a pokud jim není vyhověno, reagují leckdy až agresivně.

Při nákupu v kamenné prodejně však nárok na vrácení peněz nemáte. Záleží jen na přístupu konkrétního prodejce, zda vám vyjde vstříc. Svoje pravidla má sepsaná v obchodních podmínkách, často vám je sdělí i prodavač při prodeji, pokud se dopředu zeptáte na možnost vrácení.

Většina obchodů je poměrně benevolentních a možnost vrácení nějakým způsobem umožňuje. Jen málo z nich však umožňuje vrátit zboží a požadovat zpět peníze. Obvykle vám nabídnou spíše výměnu za jiné zboží ve stejné nebo podobné hodnotě, popř. poukázku v dané hodnotě.

Pokud jste zakoupili např. špatnou velikost, pak vám zřejmě nebude výměna vadit - vyměníte za menší či větší velikost, popř. podobný, lépe padnoucí produkt. Často můžete zakoupené zboží vyměnit za produkt úplně jiné povahy - např. v hobbymarketu vrátíte vrtačku a zakoupíte si místo toho nový lustr. Pokud dojde k situaci, že produkt nebyl vhodný, ale nic jiného zrovna nepotřebujete, pak je dobrou možností i výměna za poukaz nebo nabití dárkové karty - svým způsobem vlastně dostanete zpět peníze, ale prodejce si pojistí, že je znovu utratíte u něho.

Někteří prodejci jsou ochotní vám vrátit i peníze, ale moc jich není. Je potřeba si uvědomit, že i pro prodejce je to určitý náklad nebo nepříjemnost, protože při prodeji se vám pravděpodobně věnoval nějaký čas prodavač, který byl za to majitelem obchodu zaplacen. Když se zboží prodalo, pravděpodobně došlo k objednání nového kusu. Když však přijdete zboží vrátit, opět se vám nějakou dobu věnuje placený prodavač a pokud zboží přijme zpět, najednou má obchod dva kusy. Když se jedná o obrátkové zboží, asi to ničemu nevadí, nebo pokud jde o zboží malé hodnoty. Pokud ale vrátíte něco, co se zase tak často neprodává nebo to má vysokou hodnotu, pak je opětovné „naskladnění“ nepříjemností. Majitel obchodu tak vlastně dvakrát platil svého prodavače za něco, z čeho nakonec sešlo (chcete peníze zpět a prodejce by z toho tak nic neměl) a ještě si navýšil skladovou zásobu. Řeknete si, že to je jeho problém, ale stejně tak jste si i vy mohli dobře rozmyslet, zda dané zboží opravdu chcete.

Požadavek výměny za jiný produkt nebo poukázku je ze strany obchodníka i snaha se chránit proti lidem, kteří by možnost vracet zboží a požadovat zpět peníze, zneužívali ve velkém. A věřte, že takových lidí je opravdu hodně.

Při koupi v kamenném obchodě si tak dobře rozmyslete, zda vám zboží vyhovuje a opravdu ho chcete. Pokud si nejste něčím jisti, zeptejte se prodejce, zda vrácení umožňuje a za jakých podmínek - jen tak předejdete zbytečným dohadům a nepříjemnostem.

Vrácení zboží není to samé jako reklamace

Nakonec bych chtěl ještě podotknout, že nelze zaměňovat možnost vrácení zboží a reklamaci zboží. Jedná se o dva rozdílné akty. Vrácení zboží (až už odůvodněné, nebo ne) se týká zboží, které je v pořádku. Reklamace zboží se týká zboží, které je nějakým způsobem poškozené, vadné, jeho vlastnosti neodpovídají tomu, co bylo inzerováno, porouchalo se v záruční lhůtě apod. Když zjistíte, že zakoupená bunda má poškozený zip, pak se obraťte na obchodníka s reklamací bundy. Obchodník má možnost vám obratem vrátit peníze nebo vyměnit za nový stejný kus, ale není to jeho povinnost. Tou však je vždycky přijmout reklamované zboží do reklamačního procesu - bez ohledu na to, zda si sám myslí, že reklamace je oprávněná, nebo ne. Vy následně musíte vyčkat, než dojde k vyhodnocení oprávněnosti reklamace, na což má ze zákona 30denní lhůtu, pokud se společně nedohodnete jinak.

Při nákupech je dobré znát svoje práva, ale nesmí se zapomínat, že máte i své povinnosti. Pokud je však na obou stranách dobrá vůle, pak se většinou vždy domluvíte na nějakém řešení, které bude vyhovovat oběma stranám.

Anketa

Potřebovali jste už někdy vrátit nevhodně zakoupené zboží v kamenné prodejně?
Ano a dostal jsem zpět peníze.
37,4 %
Ano, ale musel jsem si vybrat něco jiného, popř. jsem dostal poukaz v dané hodnotě.
39 %
Ano, ale byl jsem odmítnut.
5,5 %
Ne, nikdy jsem to nepotřeboval.
18,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1334 čtenářů.

Článek byl sepsán na základě informací z následujících zdrojů:

https://www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/mohu-odstoupit-od-smlouvy-pri-koupi-v-kamenne-prodejne/41?utm_source=GoG&utm_medium=All&utm_campaign=2_DSA_CZ&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA1rSsBhDHARIsANB4EJajzwnrp5ZM1-nk0cSGGrVt2YAUMxQMB5I_ontWQfhJArjUscN0oTAaAvfUEALw_wcB

https://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/pruvodce-pro-spotrebitele/jaka-mate-prava-pri-nakupu-zbozi-na-internetu---252591/

https://www.dtest.cz/clanek-6562/e-shopy-a-odstupovani-od-smlouvy?utm_source=GoG&utm_medium=vraceni_zbozi&utm_campaign=STR_S_Poradenstvi&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA1rSsBhDHARIsANB4EJYYcrfyA5EtVCjUbtLxOzdh0V7bbYAjybfl4Fgz-ukNJdtTnLd_n9IaAvWJEALw_wcB

https://www.idnes.cz/finance/financni-radce/jak-vratit-zbozi-nakup-v-e-shopu-odstoupeni-od-smlouvy.A190102_101907_viteze_frp

https://www.coi.cz/faq/4-odstoupeni-od-smlouvy-do-14-dnu-u-zbozi-2/

https://www.coi.cz/pro-podnikatele/informace-pro-prodejce-zbozi-a-sluzeb/reklamace-zbozi-a-sluzeb/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz