Článek
V 60. letech se po východoevropských kinech proháněli Apači, Siouxové a Cherokeeové, jejichž hrdinství a čest ztělesňoval muž s tmavýma očima a nezdolným výrazem – Gojko Mitić. Pro miliony diváků se stal symbolem ušlechtilého indiána, ochráncem slabých a bojovníkem za svobodu. V době, kdy Západ obdivoval Vinnetoua v podání Pierre Brice, měl východní blok svého vlastního filmového náčelníka. A pro mnohé byl ten východní možná ještě opravdovější a uvěřitelnější.
Od syna jugoslávského rolníka k filmovému válečníkovi
Gojko Mitić se narodil 13. června 1940 ve vesnici Strojkovce nedaleko města Leskovac na jihu tehdejší Jugoslávie. Jeho otec byl zemědělec, matka učitelka. V dětství vyrůstal obklopen přírodou, rád sportoval a už jako chlapec projevoval výjimečnou fyzickou zdatnost – což se mu později v kariéře nesčetněkrát hodilo. Po maturitě začal studovat tělovýchovu v Bělehradě, ale brzy ho zlákal film.
Nejdřív se objevil jako kaskadér – natáčel mimo jiné i v několika západoněmeckých mayovkách, například ve filmu Old Shatterhand z roku 1964. Tam poprvé okusil atmosféru velké produkce a zjistil, že ho práce před kamerou baví víc než cokoli jiného. Jeho atletická postava, přirozený půvab a schopnost ovládat koně i vlastní tělo z něj udělaly ideálního adepta pro dobrodružné role.

Gojko Mitič byl charismatický a urostlý muž. Jeho ztvárnění indiánů nemělo chybu.
DEFA a vznik „východního westernu“
Východoněmecké filmové studio DEFA tehdy hledalo způsob, jak nabídnout vlastní alternativu k západním filmům o Vinnetouovi. Místo romantizovaného pohledu Karla Maye se však rozhodli pro ideologicky odlišný přístup: indiáni měli být symbolem utlačovaných národů, které bojují proti kolonialismu, nespravedlnosti a chamtivosti bělochů. V roce 1965 vznikl první z takzvaných „indiánských filmů“, který měl definovat celý žánr – Synové velké medvědice (Die Söhne der großen Bärin).
Režisér Josef Mach obsadil do hlavní role mladého jugoslávského herce Gojko Mitiće, který se díky svému původu i vzhledu skvěle hodil do role indiánského válečníka Tokei-Ihta. Film měl obrovský úspěch – nejen v NDR, ale i v Československu, Polsku, Maďarsku a dokonce v Sovětském svazu. Během jediného léta se tak z Mitiće stala hvězda první velikosti.
Hlas těch, kdo se nechtěli vzdát
Na rozdíl od západních westernů, kde bývali indiáni často jen kulisou, Mitićovy filmy jim dávaly hlavní hlas. Jeho postavy byly hrdé, čestné a morálně pevné. Nezabíjely pro slávu, ale bránily svůj lid, zemi a způsob života. V každém filmu se objevovalo téma zrady, odporu proti kolonizátorům a loajality k tradicím. A přestože šlo o filmové příběhy, diváci v nich cítili něco opravdového – možná i proto, že Mitić své role bral naprosto vážně.
Je známé, že všechny kaskadérské scény dělal sám. Šplhal po skalách, padal z koně, skákal z vodopádů, plaval v ledové vodě. Nepoužíval dubléry, i když šlo o scény nebezpečné i pro profesionály. Režiséři si rychle zvykli, že Gojko udělá cokoli, pokud to filmu pomůže. To mu vyneslo pověst železného muže, ale i respekt filmového štábu.
Filmy, které formovaly generace
Po úspěchu Synů velké medvědice následovala celá řada dalších snímků:
- Náčelník Velký had (1967),
- Statečný Osceola (1971),
- Tekumseh (1972),
- Apači (1973),
- Ulzana (1974),
- Nejdelší cesta (1976),
- Prérijní lovci (1988).
Každý z nich představoval jiný indiánský kmen, jinou historickou událost, ale všechny měly společné téma – boj za svobodu a spravedlnost. Zajímavé je, že většina dějů se skutečně opírala o reálné postavy nebo historické události, byť upravené pro film.
V tehdejších kinech bývaly tyto filmy beznadějně vyprodané. Lidé stáli fronty, aby viděli Gojka v roli statečného náčelníka, který se nebojí postavit bělochům ani osudu. V Československu se z něj stal kult – objevoval se na obálkách časopisů, v pionýrských táborech se hrály hry na Tokei-Ihta a děti si pletly indiánské čelenky podle filmových vzorů.
Symbol jiného světa
Z dnešního pohledu působí tyto „indiánky“ naivně, ale v 60. a 70. letech představovaly pro mnoho lidí únik do jiného světa. V době, kdy se hranice neotvíraly a svět za oceánem byl spíš snem než realitou, přinášely Mitićovy filmy kus romantiky a svobody.
Zároveň se staly zvláštním kulturním mostem. I když vznikaly pod dohledem komunistické cenzury, obsahovaly univerzální poselství o lidské důstojnosti a odporu proti útlaku. Mnozí diváci v Mitićových postavách viděli i sebe – obyčejné lidi, kteří se snaží obstát v systému, který není vždy spravedlivý.
Vinnetou z Východu
Po pádu Berlínské zdi se mohlo zdát, že doba filmových indiánů skončila. Ale Gojko Mitić nezmizel. Naopak – v roce 1992 přijal nabídku, která byla symbolická: stal se novým Vinnetouem na slavném letním festivalu Karl-May-Festspiele v Bad Segebergu. Tato tradice sahá až do 50. let a každé léto přitahuje tisíce návštěvníků.
Mitić ztvárňoval Vinnetoua po více než dvacet let a stal se pro celé generace Němců živou legendou. Když po letech oznámil, že předává roli mladšímu herci, publikum mu tleskalo vestoje.
Na otázku, proč se k postavě indiánského náčelníka stále vrací, odpověděl prostě:
„Indiáni mě naučili být hrdý, ale ne pyšný. Bránit to, co má hodnotu, ale neubližovat. To je poselství, které nikdy nezestárne.“
Život mimo kameru
Gojko Mitić nikdy neusiloval o skandály ani okázalý životní styl. Žil spíše nenápadně, většinu času v Berlíně, kam se přestěhoval už v době natáčení s DEFA. Dodnes mluví plynně německy, ale nikdy nezapřel své srbské kořeny. Je známý svým klidem, disciplínou a skromností.
Nikdy se neoženil a o svém soukromí mluví jen výjimečně. Na otázky o rodině odpovídá vyhýbavě – říká, že jeho život patří filmům a divadlu. V posledních letech se věnuje i režii a práci pro televizi. Objevil se například v seriálech Polizeiruf 110 nebo In aller Freundschaft.
Trvalý odkaz
Zatímco západní westerny oslavovaly drsný individualismus a dobývání Divokého západu, Mitićovy filmy nabízely jiný úhel pohledu – příběh těch, kteří o svou zem přicházeli. Tím se jeho postavy lišily a zároveň hluboce vryly do paměti diváků.
Kritici později poznamenávali, že Mitić dokázal vytvořit nový archetyp filmového hrdiny – nezdolného, ale spravedlivého, silného, ale pokorného. Bez ohledu na to, jak se politické poměry měnily, jeho filmy zůstaly symbolem odvahy a čestnosti.
Dnes, když mu je přes osmdesát let, stále působí vitálně a s humorem. Občas se objevuje na filmových festivalech a besedách, kde vypráví o natáčení v pouštích, o koních, kteří byli jeho přáteli, i o přátelství se štábem z různých zemí. Diváci mu tleskají stejně jako kdysi – protože jeho charisma nezmizelo.

Gojko Mitić v roce 2023
Hrdina, který nikdy nezestárl
Příběh Gojka Mitiće je zvláštní nejen tím, jak dlouho vydržel v jednom typu role, ale hlavně tím, že ji nikdy nezneužil. Nestal se karikaturou sám sebe, ani nezahořkl, že jeho sláva patří jiné době. Naopak – zůstal věrný ideálům, které kdysi představoval na plátně.
Když se ho novináři ptali, co pro něj znamená být „indiánem z Východu“, odpověděl:
„Hrál jsem bojovníky, kteří chránili svůj lid. Ale když se podíváte kolem sebe, zjistíte, že i dnes máme za co bojovat – za přírodu, za lidi, za pravdu. A to je možná důležitější než všechny filmy dohromady.“
Gojko Mitić není jen hercem, který kdysi ztvárnil indiánského náčelníka. Je součástí kulturní paměti celé generace lidí ze střední a východní Evropy. Ztělesňuje dobu, kdy hrdinství ještě znamenalo čest a odvahu, ne mediální pozornost.
Zatímco na Západě je jméno Mitić známé jen okrajově, v zemích bývalého východního bloku má status legendy – možná i proto, že jeho filmy nabízely víc než dobrodružství. Byly to příběhy o lidské důstojnosti, odvaze a pokoře. A tyto hodnoty, stejně jako Gojko Mitić sám, nestárnou.
Článek byl sepsán na základě informací z následujících zdrojů:
https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/gojko-mitic-vinnetou-synove-velke-medvedice.A150613_153037_filmvideo_vha
https://www.kinobox.cz/osobnosti/90957-gojko-mitic
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/gojko-mitic-nejslavnejsi-srbsky-indian-206104
https://www.blesk.cz/clanek/bijak-filmove-hvezdy/148386/syn-velke-medvedice-mel-babicku-na-morave.html
https://www.mdr.de/nachrichten/deutschland/panorama/gojko-mitic-geburtstag-kultur-news-100.html





