Hlavní obsah

Nechtěl být hvězdou, ale stal se legendou. „Calvera“ Eli Wallach hrál sympatické padouchy s duší

Foto: Tomi Forik, AI, ChatGPT

Nehonil se za slávou, nechtěl být hvězdou. A přesto se jeho Calvera i Tuco stali legendami. Příběh Eliho Wallacha, muže, který hrál padouchy tak, že mu diváci i fandili.

Článek

Eli Wallach se narodil 7. prosince 1915 v Brooklynu, v době, kdy měl New York ještě drsnou, špinavou a živou tvář. Jeho rodiče byli židovští přistěhovalci z Polska a provozovali malý obchod se smíšeným zbožím. Eli tam vyrůstal mezi vůní pečiva, hlasitými zákazníky a šustěním novin. Měl tři sourozence a od dětství se učil, že svět není jen černobílý. Lidé byli různí, často protichůdní, ale většina z nich k tomu měla své důvody. Tahle zkušenost se mu později nesmírně hodila – dokázal ji přetavit do postav, které měly i v té největší špíně něco lidského.

Už jako chlapec rád četl, pozoroval lidi a napodoboval jejich řeč. Nehrál si na hrdiny – zajímali ho ti z druhé strany. Ti, co podváděli, křičeli, nebo se jen snažili přežít. Jeho svět byl obyčejný, ale právě z takového prostředí často vyrůstají nejlepší herci.

Foto: Studio, Public Domain, Wikimedia Commons

Eli Wallach

Cesta z Brooklynu na prkna, která znamenají svět

Po střední škole zamířil na University of Texas v Austinu. Zní to skoro neuvěřitelně – kluk z Brooklynu, který skončil na jihu Spojených států, mezi kovboji a studenty v kovbojských botách. Ale právě tam objevil své skutečné povolání. V Texasu začal hrát divadlo, poprvé ochutnal potlesk a zároveň zjistil, že ho baví pozorovat, jak se lidi smějí nebo mlčí, když mluví někdo jiný.

Po návratu do New Yorku získal magisterský titul z pedagogiky, ale učitelem se nikdy nestal. Místo školní třídy ho lákala jeviště. Když vypukla druhá světová válka, narukoval jako zdravotník. Sloužil v severní Africe a Itálii a zažil tam dost hrůz na to, aby si uvědomil, že hraní není útěk od reality, ale její jiná podoba. Po válce se vrátil do New Yorku – a tentokrát už natrvalo jako herec.

Filozofie herectví

New York po válce byl městem umělců. A právě tam vzniklo Actors Studio, které se stalo legendou. Eli se stal jedním z prvních členů. Studoval u Elii Kazana a Lee Strasberga, kteří učili herce hledat v postavě pravdu, ne jen efekt. Nešlo o to hrát zlo nebo dobro, ale pochopit, proč člověk dělá to, co dělá. Tuhle filozofii Wallach přijal naplno.

Na Broadwayi se brzy prosadil – největší úspěch mu přinesla hra The Rose Tattoo od Tennessee Williamse, za kterou získal cenu Tony. Měl přirozený talent pro to, co režiséři milují – spolehlivost, přesnost a neokázalost. Nebyl hvězda, která si dělá prostor, ale herec, který dokázal vyplnit ticho.

Foto: Unknown, Public Domain, Wikimedia Commons

Eli Wallach

První filmy a průlom s Baby Doll

Do filmu se dostal až po čtyřicítce. Jeho první velká role přišla ve snímku Baby Doll (1956) režiséra Elii Kazana. Film tehdy vyvolal skandál – byl otevřeně sexuální, provokativní a církev ho chtěla zakázat. Wallach hrál svůdníka, ale ne jako karikaturu. Byl ironický, živý, přesvědčivý. Hollywood si ho všiml, i když dlouho zůstával spíš „charakterním hercem“, ne hvězdou s plakátem nad kinem.

Byl to člověk, který nikdy netoužil po slávě. Když se ho později ptali, proč neodešel z New Yorku do Los Angeles, odpověděl: „V L.A. se žije pro film. Já žiju pro hraní.

Calvera – bandita, který se stal legendou

V roce 1960 přišla role, která ho proslavila po celém světě: Calvera ve filmu Sedm statečných. Vůdce banditů, kteří terorizují chudou mexickou vesnici, se stal jedním z nejpamátnějších filmových záporáků všech dob. Paradoxně měl být původně obsazen někdo jiný – Wallach přišel až jako náhradník. Ale nakonec se ukázalo, že právě on dokáže Calverovi dodat to, co v původním scénáři chybělo: lidskost.

Zatímco ostatní herci se soustředili na styl, Wallach zkoumal motivace. Proč Calvera krade? Proč mu na ničem nezáleží? A hlavně – proč se přesto občas chová jako člověk, který by mohl být i dobrý? Výsledek byl ohromující. Jeho padouch měl šarm i inteligenci a stal se symbolem „darebáka, kterému fandíte, i když byste neměli“.

Na natáčení ve sluncem spáleném Mexiku vzpomínal celý život. Měl problémy se zbraněmi – nikdy s nimi dřív pořádně nepracoval – a Yul Brynner se mu snažil ukázat, jak správně držet pistoli. „Když jsem ji vzal do ruky, vypadalo to, že se bojím i prachu,“ smál se později.

Tuco – ošklivý, ale nejvíc živý

O šest let později se Wallach znovu ocitl v sedle. Tentokrát ve spaghetti westernu „Hodný, zlý a ošklivý“ režiséra Sergia Leoneho. Spolu s Clintem Eastwoodem a Lee Van Cleefem vytvořil trojici, která se navždy zapsala do dějin filmu.

Jeho postava Tuco – „ošklivý“ – byla směsicí šílence, podvodníka a přeživšího. Wallach do ní dal všechno, co znal o lidské povaze. Tuco byl směšný i tragický, krutý i dětsky naivní. Leone chtěl původně karikaturu, ale Wallach z něj udělal člověka z masa a kostí.

Natáčení ale nebylo bez rizika. Ve svých pamětech popsal, že několikrát málem zemřel – například při scéně na železnici, kdy měl vlak přerazit řetězy, které ho svazovaly. Stroj projel jen pár centimetrů od jeho hlavy. „Nikdo mi neřekl, že ty stupátka z boku vlaku nejsou rekvizita,“ vzpomínal. „Kdybych se zvedl, srazil by mě.“ Ale přežil – stejně jako jeho filmový Tuco. A právě tahle divokost a spontánnost z něj udělala nejživější postavu filmu.

Všestranný herec, který se nikdy nezastavil

Zatímco jiní herci stárli a mizeli z obrazovek, Wallach hrál dál. Byl ve filmu Mustangové (1961) s Marilyn Monroe a Clarkem Gablem, v Kmotrovi III (1990) jako Don Altobello, a ještě v roce 2006 v romantické komedii Prázdniny, kde si zahrál starého scenáristu, který pomáhá mladé ženě pochopit, že život se dá žít i po zklamáních. Tahle role byla úplně jiná než Calvera nebo Tuco – tichá, laskavá, dojemná. A možná právě tím byla jeho nejosobnější.

V televizi si vyzkoušel všechno – od dramat po komedie, dokonce i roli Mr. Freeze v původním seriálu Batman ze 60. let. Měl dar měnit žánry, aniž by ztratil svou podstatu.

Anne Jackson a skutečný život mimo kamery

Eli byl ženatý s herečkou Anne Jackson, s níž tvořil jeden z nejstálejších párů v hereckém světě. Vzali se v roce 1948 a zůstali spolu až do jeho smrti – přes šedesát let. Měli tři děti, žili v New Yorku a často spolu vystupovali i na jevišti. „Nikdy jsem nehrál s nikým, kdo by mě dokázal rozčílit i rozesmát stejně jako ona,“ říkal o své ženě.

Na rozdíl od mnoha hollywoodských kolegů se nikdy nenechal zlákat životem v záři reflektorů. V New Yorku chodil po ulici jako obyčejný chlap – občas ho lidé poznali, ale většinou ne. To mu vyhovovalo. „Nejlepší na tom, že nejsem hvězda, je to, že můžu jezdit metrem,“ žertoval.

Pozdní léta a ocenění

Hrál téměř do konce života. Ve věku přes devadesát let stále přijímal menší role a účinkoval i v dokumentech. V roce 2010 dostal čestného Oscara za celoživotní přínos filmu – gesto, které ho skutečně potěšilo. Na pódiu tehdy prohlásil: „Hrát mě pořád baví, jen už potřebuju větší písmo ve scénáři.“ Publikum se smálo, ale v jeho hlase byla pokora.

Zemřel 24. června 2014, ve věku 98 let. Clint Eastwood po jeho smrti řekl: „Eli byl ten, kdo dával padouchům duši.“ A měl pravdu. Wallach nehrál ani zlo, ani dobro – hrál člověka. A v tom byl jeho dar.

Foto: Kingkongphoto & www.celebrity-photos.com from Laurel Maryland, USA, CC-SA 2.0, Wikimedia Commons

Eli Wallach, 2002

Dědictví člověka, který nehrál – ale byl

Eli Wallach nikdy nebyl typ filmové hvězdy s dokonalým úsměvem. Měl vrásky, ostrý nos, zvláštní energii a charisma, které přicházelo zevnitř. Každá jeho postava měla jiskru skutečnosti – i když to byl zloduch, divák cítil, že v něm něco vibruje, něco, co známe i sami v sobě.

Když se podíváme na Sedm statečných nebo Hodného, zlého a ošklivého, můžeme si všimnout jednoho – ať kolem něj stály jakékoliv hvězdy, Wallach nikdy nezmizel v pozadí. Nepřehlušil ostatní, ale jeho přítomnost byla cítit. Dával postavám vnitřní rytmus, humor i unavenou lidskost.

Byl z generace herců, kteří nemuseli předvádět přehnaná gesta, a přesto (nebo spíš právě proto) jim člověk věřil všechno. Své postavy nehrál, on se do nich vcítil a vdechnul jim duši. Když mluvil o herectví, říkal: „Na jevišti nebo před kamerou můžu být lidmi, kterými bych v životě být nechtěl. A to mě baví.“ Možná právě v tom spočívala jeho síla. Nehrál postavy, které by člověk chtěl následovat. Ale hrál ty, kterým se dá rozumět.

Článek byl sepsán na základě informací z následujících zdrojů:

https://www.theguardian.com/film/2014/jun/25/eli-wallach

https://alcalde.texasexes.org/2014/06/actor-eli-wallach-ba-36-dies-at-98

https://www.novinky.cz/clanek/kultura-zemrel-herec-eli-wallach-padouch-calvera-ze-sedmi-statecnych-233079

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-28012230

https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/zemrel-herec-wallach-calvera-ze-sedmi-statecnych.A140625_080020_filmvideo_jw

https://time.com/2920984/eli-wallach-the-good-the-bad-and-the-gifted/

https://www.americantheatre.org/2014/08/12/in-memoriam-eli-wallach-1915-2014/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz