Článek
Reklamy. Většinou nás obtěžují nebo zdržují, ale jsme jimi obklopení úplně všude. Venku na plakátech, billboardech, cedulích, v tisku, v televizi, na internetu, v telefonu. Není snad místo, které by se nedalo využít pro reklamu. Zatímco dříve byly reklamy stejné pro všechny, v dnešní době už jsou mnohdy cílené na konkrétní uživatele. Někdy to může být přínosné, pokud nás upozorní na něco, co skutečně sháníme. Jindy jsou otravné, zvláště pokud jsme to již sehnali, ale reklama nám na daný produkt nebo službu vyskakuje stále dokola.
Některé reklamy jsou neutrální, ani nás nezaujmou, ani nás nijak zvlášť neobtěžují. Dalo by se říct, že z tohoto pohledu jde o neúspěšnou reklamu, neboť v nás nevyvolají žádnou emoci nebo reakci, a tím pádem jsou rychle zapomenutelné. Pak jsou reklamy, které nás doslova obtěžují nebo jsou nepříjemné. Mezi takové patří například reklamy s křičícím mimozemšťanem Alzákem, které má rád jen málokdo. Na druhou stranu je to ale příklad jedné z nejúspěšnějších reklam, respektive reklamní postavičky. Není totiž snad nikdo, kdo by měl přístup k médiím a tuto postavičku neznal. I když řadu z nás přivádí k šílenství, vyvolala v nás reakci a úspěšně se usídlila v paměti. I negativně vnímaná reklama tak může splnit svůj účel.
A pak jsou reklamy, které nás pobaví, dojmou, vyvolají pozitivní reakce. Takové reklamy si leckdy pustíme sami dobrovolně, abychom se opět pobavili. A pokud si je nepustíme, pak nás vůbec neurazí, když je pustí například v televizi a na chvíli nám přeruší sledování pořadu. Jednou z nejoblíbenějších reklam je např. reklama na Kofolu, v níž se holčička vydává s tatínkem na lup vánočního stromečku do lesa. Reklamu máme spojenou s Vánoci a většina z nás ji považuje za velmi zdařilou. Příjemná atmosféra v zasněženém lese, roztomilá holčička, trpělivě vysvětlující tatínek, který se snaží uřezat stromek, zatímco se za ním objeví divočák. Reklama nás naladí na vánoční notu, celá situace nás pobaví, zejména závěrečná scéna, kde divočák utíká za tatínkem s holčičkou.
Reklama na Kofolu bezpochyby patří mezi trojici nejlepších reklam od roku 2000. Další takto oblíbenou reklamou je nejspíše reklama, v níž vystupuje pár, který jde na jídlo do čínské restaurace a má s sebou pejska, mopsíka Bobíka. Žena požádá obsluhu, aby se jí o pejska postarali, ale dojde ke kulturnímu nedorozumění a pejska jí připraví jako pokrm. Závěr není zobrazen, člověk si výsledek domyslí, takže to nepůsobí tak surově, jak by to působilo v reálném životě. Naopak reklama působí velmi vtipně. V některých anketách se umístila dokonce na 1. místě v žebříčku oblíbenosti.
Je však paradoxní, že možná nejlepší reklama od přelomu tisíciletí není z marketingového hlediska považována za úspěšnou. Možná vás to zarazí, proč tomu tak je, ale zkuste se nad tím zamyslet. Kdo z nás si vzpomene, na co vlastně ta reklama byla? Na nějaký produkt? Na službu? Telefonního operátora? I když si ji zkusíme v paměti celou přehrát, mnoho z nás si vůbec nevybaví, na koho nebo na co se reklama vztahovala. A to je samozřejmě z marketingového hlediska špatně. Skvělá reklama, ale s nulovým nebo minimálním přínosem pro zadavatele.
Pro ty, kdo si nevzpomněli, se jednalo o reklamu na webový portál centrum.cz. Centrum se o několik málo let později snažilo navázat na úspěch této první reklamy s Bobíkem a do tvorby dalšího spotu zapojilo i veřejnost. Zadání však už bylo pro citlivější povahy celkem drsné. Zatímco Bobíkův konec v čínské restauraci brala většina diváků ještě s vtipem, snaha navázat na ni se už s takovým pochopením nesetkala. Lidé totiž měli pomoci vymyslet nový konec Bobíka. Samozřejmě se našlo dost lidí, kteří dokázali vymyslet až neuvěřitelné konce a nebohý Bobík byl likvidován řadou různých způsobů, z nichž některé ještě byly jakžtakž vtipné, ale jiné už moc ne. Spot, ve kterém Bobíkův život ukončil animovaný žralok, byl spíše přehlídkou trapnosti a nevkusu. Není divu, že Rada pro reklamu tehdy evidovala velký počet stížností.
Snaha o navázání na původní divácky oblíbenou reklamu se tak minula účinkem. Nejen, že žádný z nových příběhů nebyl schopný dosáhnout takové popularity jako Bobík v čínské restauraci, ale znovu se všichni soustředili především na Bobíka a spojení s portálem Centrum bylo odsunuto opět do pozadí. Dnes si každý vybaví jenom původní reklamu z restaurace, za kterou stála agentura Leo Burnett, zatímco za novými počiny stála agentura Kaspen.
Obě divácky oblíbené reklamy, na Kofolu a na Centrum, byly natočeny krátce po přelomu tisíciletí, v době, kdy se ještě tolik nehřešilo na korektnost a tvůrci si mohli pohrát i s poněkud kontroverzními možnostmi. Dnes už by možná tyto reklamy natočit nešlo. Zobrazovat tatínka, kterak krade stromeček v lese? Urážet čínskou společnost stereotypem o tom, že běžně připravují psy k jídlu? Přestože vše bylo myšleno s nadsázkou, dnes už by taková reklama prošla asi jen těžko.
Pamatujete si reklamu s Bobíkem? A jakou reklamu byste zařadili jako třetí vedle prasátka od Kofoly a Bobíka od Centrum.cz? Dejte vědět do diskuse.
Anketa
Článek byl sepsán na základě informací z následujících zdrojů:
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/reklama-postarate-se-mi-o-bobika.A151006_153105_ekoakcie_fih
https://www.reflex.cz/clanek/zpravy/49143/bobika-a-spol-aneb-jedenact-reklam-na-ktere-nikdy-nezapomenete.html
https://www.facebook.com/watch/?v=906463400733974
https://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-zeny-proste-fenomen/749919/pamatujete-na-reklamu-bobika-silny-pribeh-kultovniho-spotu-prevalcoval-samotnou-znacku.html
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/navrat-reklamy-se-psem-bobikem.A151113_073014_ekonomika_fih