Hlavní obsah
Finance

Šéfe, v Lidlu dostanou zas přidáno, já chci taky!

Foto: rorozoa, www.freepik.com

S nástupem nového roku řada zaměstnanců očekává valorizaci mezd. Někde mají smůlu, někde se dočkají, i když třeba až v průběhu prvního pololetí. Zástupci řetězců se však už nechali slyšet, že přidají.

Článek

Inflace minulých období užírala zaměstnancům z jejich mezd významné částky. Zatímco mzdy vesměs stagnovaly, ceny zboží a služeb rostly několik měsíců po sobě. Podobnou situaci jsme nezažili ani při poslední krizi.

Řada jednotlivců i celých rodin se vlivem zdražování dostala do pásma chudoby. Pro některé to znamenalo najít si ještě další způsob příjmu, aby vyrovnali propad, jiní museli na úřad žádat o pomoc. Rodiny střední třídy musely významně utahovat opasky, i když už mnoho prostoru řadě z nich nezbývalo.

I když se průměrná mzda postupně zvyšuje, tempo jejího růstu nedokázalo předhonit inflaci a tak se skutečná mzda naopak propadla. A to je řeč o průměrné mzdě, na kterou většina obyvatel ani nedosáhne.

Je tak jen logické, že se mnoho zaměstnanců obrací na zaměstnavatele se žádostí o zvýšení mzdy. Pro zaměstnavatele to znamená mnohdy těžkou volbu. Sami jsou ovlivněni nárůstem cen vstupů a energií, v případě (nejen) obchodníků i velmi vlažnou poptávkou ze strany zákazníků. A do toho je zaměstnanci žádají o zvýšení mezd, které pro zaměstnavatele neznamenají jen zvýšení mzdových nákladů o to, co by zaměstnancům přidali, ale ještě o pojištění navíc, které odvedou státu.

Plošné zvýšení mezd tak může vést k další nutnosti navýšit i ceny konečných produktů nebo služeb, aby bylo na financování mezd. A to znovu může podpořit růst inflace.

Biti na tom budou zejména ti, jejichž zaměstnavatel si zvýšení bohužel dovolit nemůže. Zatímco ceny některých produktů tak polezou výš, tito lidé budou mít stále stejně. A to povede zas k dalšímu ochlazení poptávky. Takový nekonečný kolotoč.

Lidl, Albert a další

Řetězce se snaží působit dojmem dobrého zaměstnavatele. Práce v nich není úplně snadná, fyzicky často náročná a i po psychické stránce to není vždy med (prodavači a pokladní by mohli vyprávět), proto o tyto pozice nebývá příliš zájem. Aby obchod netrpěl nedostatkem personálu, často využívá služeb pracovních agentur. A také se snaží být pro lidi atraktivním zaměstnavatelem.

Vedoucí roli v tomto plní již dlouhou dobu Lidl. Jako jeden z prvních začal nabízet velmi slušné mzdy, snad největší v oboru. Netrvalo dlouho a i vrabci na střeše si špitali o tom, jak je super jít dělat do Lidlu. Učitelé (ale nejen oni) často využívají výši mezd pracovníků obchodu jako určité srovnání se svými platy. Mnohdy naříkají, že kdyby šli dělat do Lidlu, měli by víc.

Lidl nabízí skutečně pěkné mzdy, ale na druhou stranu za to také vyžaduje perfektní práci, která rozhodně není jednoduchá. Závidět tedy prodavačkám z Lidlu jejich výdělky rozhodně není fér.

Letos se však ke zvýšení přihlásily i další řetězce a snaží se tak vyvolat podobný dojem jako Lidl, že jim na zaměstnancích záleží a že se vyplatí pracovat právě pro ně. Albert bude přidávat v průměru o 10 % a je velmi sympatické, že nepůjde o přídavek pouze pro pár lidí z vedení, ale že to pocítí lidé pracující přímo na prodejnách. Mzdové náklady tak podle jejich údajů vzrostou o 700 milionů.

Lidl už svým lidem přidal, a to nejméně 2 000 Kč. Stejně tak se k tomu chystá i řetězec Penny a Tesco. Kromě zvýšení mezd odměňují své pracovníky i řadou dalších benefitů.

Můžeme jen doufat, že toto navyšování mezd nebude vykoupeno dalším zvyšováním cen. Jinak to zaměstnancům velmi přeji, protože si to zaslouží. A pozice prodavaček tak nebude vnímána v takové míře jako pozice „šmudla pro všechno“, ale půjde o slušně hodnocené pozice, kam se lidé rádi budou hlásit. Sice jsou tyto mzdy stále vzdálené hodnotě průměrné mzdy, ale ruku na srdce - nemůžeme všichni brát nadstandardní mzdy. Mzda by měla odpovídat náročnosti profese, nutnosti vzdělání a míře zodpovědnosti.

Nechť si zaměstnanci užijí své navýšené mzdy a nenechají si zkazit náladu závistivými jedinci.

Článek je vlastním názorem a informaci o zvýšení mezd čerpal z:

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/albert-od-dubna-zvysi-mzdy-na-prodejnach-pridat-letos-planuji-i-dalsi-retezce/2463892?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz