Hlavní obsah

Vánoce jako trest: když se děti v 19. století bály Štědrého dne

Foto: Tomi Forik, AI, ChatGPT

Vánoce nebyly vždy svátky klidu a radosti. V 19. století se pro mnoho dětí stávaly časem bilancování, strachu a trestů. Jak vypadala výchova, kde byl strach považován za ctnost a poslušnost za povinnost?

Článek

V dnešních představách jsou Vánoce časem klidu, dárků a rodinného tepla. Děti se těší, rodiče zjemňují pravidla a svět se na chvíli zpomalí. V 19. století ale mohl být advent pro dítě pravým opakem. Časem napětí. Očekáváním trestu. A někdy i obdobím, kdy se strach zhmotňoval do velmi konkrétní podoby.

Nebylo to tím, že by rodiče byli nutně krutější než dnes. Ale proto, že svět, ve kterém vychovávali, byl tvrdší – a jejich představy o správné výchově vycházely z úplně jiných hodnot.

Dítě jako „nedokonalý dospělý“

Ještě na počátku 19. století nebylo dítě chápáno jako bytost s vlastními potřebami, psychikou a vývojovými fázemi. V dobových textech se s dětmi zacházelo spíše jako s nevyzrálými dospělými, které je třeba „zlomit“, „napravit“ a „vést k poslušnosti“.

Základní výchovná zásada byla jednoduchá: poslušnost je ctnost, strach je nástroj.

Myšlenka, že by dítě mělo být vychováváno skrze dialog, empatii nebo respekt k jeho emocím, se začíná objevovat až velmi pozdě – a spíš v teoretických kruzích než v běžných domácnostech.

Foto: Tomi Forik, AI, ChatGPT

Ilustrační obrázek

Trest jako projev lásky

Tělesné tresty nebyly výjimkou, ale normou. Rákoska, prut, řemen nebo políček byly běžnou součástí výchovy napříč společenskými vrstvami. Nešlo přitom jen o „výbuch hněvu“. Trest byl často chápán jako povinnost rodiče, někdy dokonce jako akt odpovědnosti a péče.

Dobové příručky pro rodiče a učitele otevřeně doporučovaly trestání jako způsob, jak „vypěstovat charakter“. Upozorňovaly, že přílišná shovívavost vede k lenosti, hříšnosti a morálnímu úpadku.

Z dnešního pohledu šokující je, že trest nemusel následovat hned. Dítě často vědělo, že přijde – večer, po večeři, po návratu otce z práce. To čekání bývalo horší než samotná bolest.

Vánoce jako zúčtování

Advent měl v 19. století výrazně moralistní charakter. Byl to čas bilancování, zpytování svědomí a připomínání hříchů. A děti z toho nebyly vyňaty – právě naopak.

V mnoha rodinách se Vánoce stávaly momentem hodnocení chování. Nepsalo se Ježíškovi o přáních, ale mluvilo se o vinách. Dítě vědělo, že to, co během roku „nasbíralo“, se může právě teď vrátit.

Některé prameny zmiňují, že vánoční období bylo využíváno k tzv. „napravujícím trestům“ – tedy k potrestání dlouhodobé neposlušnosti, vzdoru nebo „zkaženého charakteru“. Nešlo o plošnou praxi, ale rozhodně ani o výjimku.

Foto: Tomi Forik, AI, ChatGPT

Ilustrační obrázek

Čert nebyl pohádka

Postava čerta dnes patří k folkloru a dětským hrám. V 19. století ale čert nebyl metaforou. Byl reálnou hrozbou – alespoň v očích dětí.

Rodiče běžně strašili:

  • odnesením v pytli,
  • řetězy za dveřmi,
  • návštěvou „čerta“ v převleku.

Cílem nebyla legrace, ale disciplinace skrze strach. Dítě nemělo pochybovat, že špatné chování má konkrétní a děsivé následky.

Je doloženo, že některé děti skutečně věřily, že mohou být odneseny, vyměněny nebo „označeny“ jako nenapravitelné. Psychologické následky tehdejší prameny samozřejmě neřeší – ale z dnešního pohledu si je lze snadno domyslet.

Škola bez slitování

Škola byla často ještě tvrdší než rodina. Učitel měl právo trestat – a také to dělal. Rákoska ve třídě nebyla symbolem selhání pedagoga, ale znakem pořádku.

Zvlášť v zimních měsících, kdy děti chodily do školy unavené, hladové a promrzlé, byly tresty častější. Zapomenutý sešit, špatná odpověď nebo pomalé psaní mohly znamenat fyzický postih.

Vánoce v tomto kontextu nepřinášely úlevu, ale spíš připomínku, že „rok ještě neskončil“ – a že chyby se sčítají.

Nebyli to krutí lidé. Byl to krutý svět.

Je však potřeba zmínit jednu zásadní věc: většina rodičů své děti nemučila ze zloby. Vychovávali tak, jak byli sami vychováni. Věřili, že svět je nebezpečný, tvrdý a nemilosrdný – a že dítě musí být připravené.

Dětská práce, vysoká úmrtnost, chudoba, nemoci – to vše formovalo mentalitu, v níž nebyl prostor pro dlouhé rozmluvy o pocitech. Poslušné dítě mělo větší šanci přežít.

Z dnešního pohledu je to děsivé nebo nepochopitelné. Z tehdejšího to bylo pragmatické.

Foto: Tomi Forik, AI, ChatGPT

Ilustrační obrázek

Konec strachu nepřišel o Vánocích

Změna nepřišla náhle ani shora. Tělesné tresty se začaly zpochybňovat až v druhé polovině 19. století – a to velmi pomalu. Nejprve v pedagogických teoriích, pak v městských školách, a až nakonec v běžných domácnostech.

Ještě dlouho poté existovaly rodiny, kde byly Vánoce časem ticha, napětí a čekání. Ne na dárky, ale na to, co přijde po nich.

Dnes si Vánoce spojujeme s bezpečím. Pro mnoho dětí v minulosti byly ale připomínkou, že svět dospělých je tvrdý – a že chyba se neodpouští automaticky.

Článek byl sepsán na základě informací z následujících zdrojů:

https://theconversation.com/schnapps-whipping-and-sacks-how-christmas-traditions-evolved-around-the-world-52441

https://www.sundaypost.com/fp/festive-season-hasnt-always-been-full-of-joy-and-laughterbrits-used-to-whip-the-kids-at-christmas-time/

https://swheritage.org.uk/news/punishments-in-quantocks-victorian-and-edwardian-schools

https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/59900/DPTX_2011_1_11210_0_312752_0_114614.pdf?sequence=1&isAllowed=y

https://www.denik.cz/historie/jak-rodice-trestali-deti-v-minulosti.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment

https://victorianparis.wordpress.com/2023/02/01/the-martyrdom-of-education/

https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zxq9ywx

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz