Článek
Sherman M4 (označení M v názvu znamená medium, tedy střední) je nejznámějším americkým tankem z bojišť 2. světové války. Není divu, pomineme-li ikonický ruský tank T-34, tak šlo o druhý nejpočetnější vyráběný tank a v průběhu války doputoval dokonce až do Čech.
Nebýt politické domluvy mezi Spojenci, pomohl by osvobodit i Prahu. Jak dokazují historické fotografie, americké Shermany se v ruské kamufláži dostaly i do Brna, což bylo možné díky masivní pomoci USA v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu. Britové americkou verzi přezbrojili a dodali mu nejen jiný kanón, ale i jméno.
Firefly znamená Světluška
Pod přezdívkou Firefly se neskrývalo oficiální pojmenování. Název znamenající v překladu „světluška“ měl vycházet ze záblesku doprovázející výstřel britského kanonu QF-17 o ráži 76, 2 mm. „Firefly vydával při výstřelu obrovský úsťový plamen, který nemohl žádný Němec přehlédnout,“ vzpomíná David Render ve své knize Shermany dobývají Evropu.
Průměrná životnost nového tankového důstojníka v Normandii byla totiž pouhé dva týdny. Render se stal jedním z velitelů Shermanů, který válku přežil. Důvod, proč došlo k přezbrojení amerických tanků britským kanonem vysvětluje Render coby zkušený tankový velitel.
„Proti Tigerovi jsme neměli doslova žádnou šanci, pokud jsme nestříleli z bezprostřední blízkosti a nepodařil se nám šťastný zásah do jeho boku nebo zádi. Technickým protijedem vůči výhodám Tigera a Panthera (typy německých tanků) v ochraně a palebné síle bylo vyzbrojení Shermana ve verzi Firefly sedmnáctiliberním kanonem.“
Sherman v polských službách
Stroj, jež se stal exponátem gdaňského muzea připutoval z Bruselu, kde byl původně součástí Královského muzea ozbrojených sil a vojenské historie. „Pro dějiny Polska má symbolický význam. Tento typ tanku byl ve výbavě vojáků 1. obrněné divize generála Stanisława Maczka,“ dodává podrobnosti web gdaňského muzea.
Exponát ve verzi v jaké bojoval v polském vojsku prošel generální opravou a do budovy Muzea druhé světové války v Gdaňsku byl umístěn před vybudováním stropu. Na fotografiích se dají americká a britská verze od sebe snadno rozpoznat. „Američané“ mají konec hlavně bez úsťové brzdy.