Článek
Dlouhou dobu jsem se smiřoval a vlastně ještě pořád úplně nesmířil s tím, jak krvelačný jsme národ. A to i přesto, že jsem už dlouhá léta konfrontovaný s tím, jaké články mají největší úspěch, které jsou „nejvíc klikací“, a pokud jsou placené, tak nejvíc prodávané. Když Winston Churchill nabídl Britům krev, pot a slzy, odhalil tak ideální kombinaci mediální prodejnosti.
Pokud je ve článku nějaký tělní sekret, je vyšší pravděpodobnost čtenosti. Krev (smrt) a slzy (emoce) jsou ok, pot zavání prací, a ta zase tak zajímavá není. Výjimkou by mohl být článek o tom, že 94 400 Ukrajinců si u nás našlo práci. Dezinfoscéna by z toho dnes udělala mem, jak nám berou pracovní místa, přičemž memy by mohl vytvořit některý z dlouhodobě nezaměstnaných „vlastenců“, který si práci zatím nenašel.
Je bezesporu těžké vybalancovat, co zamknout a mít pro předplatitele jako unikátní obsah, a co nechat a mít peníze z reklamy. Dobré zprávy se dějou stejně jako ty špatné, jen jsou médii ignorované. Není důvod psát o tom, že se někde stavba dokončila v předstihu nebo klesl počet trestných činů. To „nikoho“ nezajímá.
Ale pokud zemře známá osobnost, je potřeba smrt držet ve virtuálnu co nejdéle, bez ohledu na to, co si přeje rodina. Ta do toho nemá co mluvit. Jen si vzpomeňte, jak dlouho byla smrt Karla Gotta na prvních stránkách. A to, že už je napsán nekrolog pro další celebrity včetně Jiřiny Bohdalové asi všichni tušíme. Právě proto se občas stane, že na základě „zaručených zpráv“ editor nekrolog pustí a dotyčný přežije svou mediální smrt. Pokud se povede do titulku dostat smrt, znásilnění a nějaké etnikum, je čtenost zaručena. Z tohoto úhlu pohledu je titulek „Pokus o dvě vraždy a znásilnění v Karlových Varech: Soud potvrdil Afghánci 22 let“ sázkou na jistotu.
V minulosti jsem pracoval pro web, který měl přinášet zajímavosti z vědy, historie a geografie. Oblíbený mem, který jsem si z té doby odnesl bylo, že „pro našeho čtenáře by bylo ideální, kdyby rakovinou nakažený Hitler našel v pyramidě dinosaura“. V tom je všechno, historie zastoupená válkou, přičemž tam musel být Hitler. Nikoho nezajímá obsazení Norska nebo začátek války, kterou společně vyvolali Stalinův Sovětský svaz s hitlerovským Německem přepadením Polska.
K tomu rakovina, které se všichni bojí, přestože už mnohokrát „vědci objevili lék na rakovinu“ (taky máte pocit, že ten titulek už jste někde četli?). Rakovina dál patří k nejsmrtelnějším onemocněním a u zmíněného vtípku se nikdo nepozastavoval, že není nakažlivá.
A co dinosauři v pyramidě? To je něco jako kindervejce, tedy dva v jednom. Na jedné straně dinosauři, kteří s Jurským parkem (díky za něj) získali na popularitě, a na druhé straně bizarní teorie. Kromě kreacionistických webů se narážka na to, že jsme potomci mimozemšťanů, občas objeví i v seriózním médiu.
Populárně naučný Prima ZOOM například u zajímavého článku použije nadpis Postavili pyramidy mimozemšťané? Egyptský objev konečně všechno vysvětlil, autorka ví, že jde o clickbait. Text je sice o něčem úplně jiném, ale mimozemšťany do opravdu populárně naučného článku z webu Live Science bylo potřeba naroubovat. Původní článek totiž nesl titulek: Tato 4500 let stará rampa mohla být použita ke stavbě egyptské Velké pyramidy, což ale vůbec není cool.
Pointa je jednoduchá. Novináři mohou být vzdělaní, dokonce i v oboru o kterém píší, ale diktát čtenosti a peněz je neúprosný. Vzniká tak začarovaný kruh, kdy média, aby si na sebe vydělala, cíleně nabízení bulvár, clickbaity a násilí, čímž místo toho, aby čtenářstvo kultivovala a vzdělávala, dál jej ohlupují a intelektuálně obrušují. Jenže… můžeme si za to sami. Jediné, co pomůže, je poctivé nerozklikávaní hloupostí. Ano, budeme toho vědět méně. Ale budeme ochuzeni?