Hlavní obsah
Aktuální dění

Kulový blesk v ústecké dopravě: lidí jsme se neptali

Foto: Tomáš Pigula

MHD v Ústí nad Labem

Dopravní podnik v Ústí nad Labem provedl velký třesk. Změnil číslování i trasy linek. Argument, že změny mají posloužit cestujícím, se ukázaly jako naprosto mylné.

Článek

To, že cestující budou první dny po přečíslování linek zmatení, se dalo očekávat. Dopravní podnik Ústí nad Labem nasadit dopravní asistenty a revizory, aby v nejvytíženějších přestupních stanicích pomáhali lidem se zorientovat.

Vůbec to nebyla jednoduchá šichta, protože říkali pořád to samé a občas si vyslechli stížnosti a nadávky, které sice padaly na jejich hlavu, ale byli v tom úplně nevinně. Pokud by změna měla smysl, tak by za pár dnů emoce opadly, lidi by se naučili nová čísla spojů a vše by bylo OK. Jenže efekt je přesně opačný. Nespokojenost je taková, že bude muset dojít k novým „úpravám“.

Pozdní dojezd do práce

Systém je tak dokonale rozhozený, že autobus, který mi jel do práce naprosto dokonale, teď jede tak nešťastně, že musím vstávat a jet o půl hodiny dříve,“ stěžuje si Světlana O, která si musela posunout každodenního budíka.

Zdaleka není jediná. I po několika týdnech stačí v trolejbuse nadhodit téma změny číslování a jízdního řádu a hned se rozjede smršť stížností. Zkusil jsem to několikrát a ani jednou, bez výjimky ani jednou, se nenašel nikdo, kdo by si změnu pochvaloval.

Těžko říct, zdali ranní zácpy jsou proto, že se Dopravnímu podniku povedlo vyhnat lidi do aut, nebo jde o náhodu. Faktem ale je, že pravidelné dojíždění do práce má tak pravidelné zpoždění, že se s ním skoro dá počítat.

Řidič, který nechtěl být jmenovaný, nešel pro ostré slovo na adresu změn daleko. „Je to na …,“ shrnul situaci lakonicky. Pětipísmenný vulgarismus znamenající exkrement si doplňte sami.

Lidi jezdí na černo, tak jim zrušíme spoj

Krystalická ukázka toho, jak zřejmě přemýšlí ústecký dopravní podnik je proslulá linka č. 57, jezdící mezi dvěma vyloučenými lokalitami na opačných koncích města. Pokud si myslíte, že právě tady bylo enormní množství černých pasažérů a komplikovaných cestujících (tedy těch, kteří byli ochotni se hádat, neplatit, vyhrožovat revizorům), tak máte pravdu. Není divu, že revizoři na této trati jezdit nechtěli ani v doprovodu městské policie. Totéž platí o řidičkách, pro které se práce na nočních spojích stala vyloženě rizikovou, ale bez příplatku.

Řešení je jednoduché, místo důslednějších kontrol se linka v podstatě zrušila, jezdí jen tři stanice a pak musí všichni cestující, i ti, kteří měli časovou (měsíční, roční) jízdenku přestupovat. Komplikace úplně pro všechny. Fráze o tom, že se to dělá pro „zefektivnění dopravy“ narazila na zeď nepochopení. Nicméně je fér připomenout, že na tuto změnu tlačila Yveta Tomková, starostka městské části Neštěmice. „Děkuji zástupcům dopravního podniku a vedení města, že vyslyšeli naše dlouhodobé prosby a volání o pomoc, abychom ochránili slušné cestující. Bohužel jiná cesta už pro Mojžíř není,“ řekla doslova starostka Tomková k úpravě, která velkému množství lidí zkomplikovala život.

Lidí se ptát nebudeme

Ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem Simona Mohacsi přiznala, že neproběhla veřejná diskuze, což se ukázalo jako jedna z fatálních chyb. Dopravní podnik nejen, že změny musel vysvětlovat ex post, ale navíc se mohl některým problémům vyhnout. Faktem je, že chystaná opatření představil s předstihem, ovšem bez diskuze, jen finální řešení, které, jak se i po několika týdnech provozu ukazuje, je velmi nešťastné.

Dostat se z místa A do místa B včas a komfortně je u vás problém. Desítky lidí si radši vystoupí a jde pěšky, ačkoli mají zakoupenou službu, kterou neumíte poskytnout. Jak to budete výhledově řešit, budete vracet část peněz za kupóny a jízdné? Nebo jak se k věci hodláte postavit, když přijímáte peníze za nekvalitní produkt, v tomto případě službu,stěžuje si na Facebooku jeden z cestujících vystupující pod nickem Tulák Sudetský.

Dalo by se to brát jako nadávání anonyma, jenže přesně tuhle situaci, tedy zpožděný autobus, který uvízl v zácpě, dnes řešil spoj č. 89 tím, že otevřel dveře mimo zastávku s vědomím, že jít pěšky více než kilometr do centra je rychlejší, než čekat až se kolona pohne. Věděl co dělá a nedělal to poprvé. Skutečně nás, vystoupivší, bus nepředjel.

Když se Ústecký deník zeptal Dopravního podniku, jak změny hodnotí, získal nicneříkající frázi, že je ještě brzo. To, že řidič nedá přednost v jízdě a dopravní nehodou zablokuje křižovatku ani za opravu důležitého kruhového objezdu, který dopravu komplikuje, Dopravní podnik neovlivní. Ale naprosto nevhodné naplánování jízdních řádů a omezení obslužnosti na nikoho svést nemůže. Po vlně kritiky to vypadá, že se cestující dočkají úprav jízdních řádů.. Poučení je jasné. Stěžujte si! Jinak k nápravě nedojde.

Nadávají všichni, cestující proto, že doprava nefunguje, jak má, a řidiči jsou mrzutí z toho, že jim neoprávněně nadávají cestující. Měsíční časová jízdenka zdražila tak, že je dražší než v Praze, zatímco dopravní obslužnost se zhoršila .

Něco takového se nedá svést na pouhou neschopnost a nekompetentnost vedení. Na něco takového musíte mít talent.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz