Hlavní obsah
Umění a zábava

Obrazem: unikátní dřevěný akvadukt vede nad železniční tratí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Topi Pigula

Dřevěný akvadukt přetínající u Domažic trať z Plzně do Fürth im Waldu patří i v rámci Evropy mezi unikáty. Není moct dřevěných akvaduktů jdoucí nad železniční tratí.

Akvadukty známe spíše z dob dávnověkého Říma než z Česka. Ten u Domažlic vede 7 metrů nad železniční tratí a krom vody po něm vede mezinárodní cyklostezka.

Článek

Náhon povolil v roce 1571 vybudovat Domažlicím císař Maxmilián II. Podle báje popsané v Pověstech z Chodska od Jindřicha Šimona Baara si provinilec Brychta zachraňuje život před trestem smrti tím, že domažlickým ukáže trasu budoucího náhonu.

Foto: Topi Pigula

Místně je náhon téměř v původném stavu.

Jde o 8 kilometrů dlouhé dílo (původně bylo mnohem delší) vedoucí do Domažlic pitnou vodu, jež se kromě jiného používala i k pohonu mlýnů. Denně jím v dobách plného provozu proteklo kolem 5 milionů litrů.

Foto: Topi Pigula

Lesní trasa náhonu

Prapůvodní tok náhonu byl přerušen stavbou železniční trati. To ale vyřešila v polovině 19. století stavba železného akvaduktu. Jenže do toku Teplé Bystřice zasáhla trať ještě jednou, tentokrát ve 20. století.

Foto: Topi Pigula

Samotná stavba náhonu nevypadá technicky náročně

Podle projektů mělo dojít k elektrifikací železnice z Plzně do německého Fürth im Waldu. Původní železný akvadukt byl tedy roku 1984 stržen, ale na elektrifikaci nedošlo. Nakonec se Domažlice rozhodly stavbu akvaduktu obnovit, byť za něj zaplatili 4 miliony korun.

Foto: Topi Pigula

Bifurkace anem překračování povodí

Cena 4 milionů se může znát velká, ale od roku 2012 je akvadukt obnovený a má hned několik unikátností. Je jediný v republice, který vede nad železniční tratí, je dřevěný a náhon pomocí bifurkace převádí vodu z povodí Černého moře do povodí Severního moře. Jde o další z důkazů, že označení Česka za střechu Evropy má své opodstatnění.

Foto: Topi Pigula

Současný stav akvaduktu u železniční zastávky Havlovice

Foto: Topi Pigula

Po akvaduktu vede mezinárodní cyklostezka

Foto: Topi Pigula

Výtok z akvaduktu

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz