Hlavní obsah
Móda a trendy

Od pouličního trhu po módní branži: Arabský šátek jako ikona Palestiny

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Niki Vogt / pixabay / public domain

Zatímco v arabském světě je kufíja mužská záležitost, ve světě ho nosí i dívky.

Kufíji, kostkovaného šátku, jež se stal symbolem Palestiny, se chytil módní průmysl a udělal z něj ikonu.

Článek

Psal se rok 2001, v syrské Palmyře stál vítězný oblouk a pod ním nabízel pouliční prodavač tradiční kostkované šátky v ceně jeden dolar za kus. Dnes se dá „arabský“ šátek v produkci firmy Louis Vuitton koupit i v ceně přes 10 000 korun, zato vítězný oblouk nestojí vůbec. Teroristé z takzvaného islámského státu ho vyhodili do povětří. Kufíja, jak je v arabském světě tradiční kostkovaný šátek nazývaný, přežil starověkou památku.

Arafaťák

Černo či červenobíle kostkovaný šátek se v průběhu své existence stal z běžného oděvního doplňku jedním ze symbolů levicového aktivismu. Proslavil zejména Jásir Arafat, bojovník a zakladatel Palestinského ozbrojeného hnutí Fatah a zároveň držitel Nobelovy ceny míru. Při běžném nošení kufíja slouží jako klasická pokrývka hlavy chránící před ostrým blízkovýchodním sluncem, a díky své velikosti se dá zároveň uvázat způsobem chránící dýchací cesty před pouštním prachem.

Foto: Fideom Markowicz / wikipedia commons / Dan Hadani collection, Národní knihovna Izraele / CC BY 4.0

Arafat s ikonickým šátkem

Jenže ve chvíli, kdy ho v roce 2006 převzal španělský předseda vlády José Luis Rodríguez Zapatero z rukou posluchačů jeho projevu, se z obyčejného šátku stal politický symbol. Zvláště, když na jeho nošení trval Jásir Arafat, který ho nesundával ani při státnických návštěvách. Podtrhoval tím svou „arabskou“ identitu a „palestinský původ“, přestože se narodil v Egyptě a zemřel ve Francii. Kdyby Arafat nosil baret, dost možná, že by se Louis Vuitton, ale i levné čínské tkalcovny, kde se kufíje ve velkém vyrábějí, soustředily na jiný sortiment.

Povstání

Černobílý šátek byl až do palestinského povstání v létech 1936 – 1939, jež bylo namířené zejména proti britské mandatorní správě v oblasti Palestiny, obyčejnou součástí arabské garderoby. Ostatně fakt, že se běžně nosil v Libanonu, Saúdské Arábii nebo Sýrii jen dokládá jeho „obyčejnost“.

Foto: Topi Pigula

Libanonský zemědělec v tradičním šátku

Ale podobně, jako se z amerických montérek se staly módní džíny, tak se z šátku stal symbol politického názoru a trend. „Rifle“ byly učitelům v socialistickém Československu trnem v oku a „arafaťák“ se stal součástí šatníku levicově orientovaných studentů fandící Palestině. V rámci palestinských radikálů měla barva šátku dokonce identifikační funkci. Zatímco zelenobílá se vztahovala k Hamásu a černobílá k Fatahu, tak Jásirem Arafatem oblíbená měla symbolizovat příslušnost k Lidové frontě, osvobození Palestiny. Tak to ale vnímali jen v oblasti Palestiny, Arabové mimo tuto oblast si barvy šátku s konkrétními organizacemi nijak nespojují.

Foto: Topi Pigula

Jordánský beduín v kufíji

Dnes se dá koupit kufija za desítky dolarů v zásilkových obchodech v celé paletě barev, od military olivově zelené, po něžně růžovou. Z čínských zásilkových obchodů se dá stále pořídit za necelé dva dolary. Tedy pokud si jich objednáte minimálně 250 kusů. A o exkluzivních kusech světových módních značek už byla řeč.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz