Článek
Publikace Řím a všude na dosah je krása průvodcem je. Jen poněkud jiným, než jsme zvyklí například z edice Lonely Planet nebo Rough Guide. Zatímco ti první jsou skutečně nabušení co největším množstvím konkrétních informací včetně otevíracích dob muzeí a jejich vstupného, tady jsou muzea zmíněna okrajově a vstupné vůbec. Nenajdete v ní jedinou mapu, což je u průvodce překvapivé. Přece jen člověk od průvodce očekává, že ho bude provádět a navádět.
Ovšem, než se pustíme do odsouzení, podívejme se na podtitul knihy Marcela Sauera. Poeticko-obrazový průvodce. A přesně tím je. Naprostou většinu místa zabírají fotografie a popisky jsou spíše vyznáním než podáváním strohých informací.
O mozzarelle například píše: „Svět se točí kolem bílého polštářku, na kterém můžeš spočinout. Na bílém bochánku v porcelánově bílém odstínu, na kůrce, která je hladká a bez vrásek. A pak přichází ten osudový okamžik pravdy, kdy sýr rozkrojíš a ostří nože jej přivede k pláči. Protože opravdová mozzarella musí při rozkrojení ronit slzy. Otevře se ti vůně pastvin, ozvěna mléka a farem.“ Už vnímáte autorovu poezii popisu?
Sauerův průvodce neslouží k tomu, aby si ho člověk dal do batůžku s tím, že mu pomůže s orientací ve městě a poskytne informace, kde najde nádraží. Pokud jste člověk zaměřený na fakta, budete zklamáni. Pokud na vytuněné fotky, tak taky. Fakta jsou podaná poetickým jazykem, který jejich faktičnost poněkud zakrývá.
„Stoupáš podle lodní fontány, co ji Pietro Bernini vymodeloval podle bárky, co sem kdysi přinesla velká voda, vycházíš ze Španělského náměstí ke kostelu na kopci a schodiště trochu namyšleně přede, protože doteky Tvých nohou jsou jen jedny z mnoha, jen dalším stoletím a dalším dnem.“ Naštěstí je u každé položky adresa, kterou si můžete zadat do telefonu a dozvíte se tak, kde přesně se nachází.
Co se fotografií týče, je kniha dobrou zprávou. Pokud máte jen trochu fotografické oko a lepší telefon, uděláte podobné. Nejde o žádné vychytávky s večerními záběry, na které potřebujete stativ a dlouhou expozici, nebo shiftovací objektiv, který by zabraňoval sbíhání linií u budov. Žádná frajeřinka, prostě klasické, nijak náročné dokumentární foto.
Kniha dá bezesporu řadu typů, kde se stavit na pizzu nebo víno. Na to, že jde o město „nabušené“ památkami, jsou kavárny a různé druhy občerstvoven zastoupeny možná až zbytečně moc.
Každé položce je věnován jeden rozšířený odstavec, což v pohodě stačí na pizzerii nebo prodejnu zmrzliny. Ale popsat Kapitolská muzea v šesti větách, což je soustava uměleckých muzeí a galerií umístěných ve čtyřech palácích je… prostě jen poetické. Jenže zlom knihy, kdy má každá položka pevně vyčleněný svůj prostor, nic jiného neumožňuje.
Kniha je skvělý motivátor. Člověk si řekne: tohle bych chtěl vidět, tohle tady, je to super, na každém rohu pizzerie, hladem trpět nebudu. Ale pokud chcete vědět víc, hledat musíte jinde. Kniha o 279 stranách na návštěvu Říma bezesporu naláká a nudit nebude.
Sauer M. Řím: A všude na dosah je krása, 2024, nakladatelství Jota, ISBN 978-80-7689-453-2