Článek
Tanky, které rozdrtily povstání v Maďarsku v roce 1956, ukázaly Sovětům, že mít v případě odporu během přepadení sousedního státu sebou těžkou techniku, se vyplatí. Proto při invazi do Československa vojsky Varšavské smlouvy nenechali nic náhodě.
Sovětské tanky prorazily závoru
Počátek invaze známe díky vojenskému hlášení na minutu přesně. „Ve 21.40 hlásil velitel posádky ve Vejprtech operačnímu důstojníkovi Západního vojenského okruhu: ‚Dva tanky a dva transportéry s bílými pruhy přerazily hraniční závoru a míří směrem na Kovářskou a Hamry.‘ Ve stejné chvíli se dovolal na ministerstvo vnitra důstojník z pasové kontroly na Cínovci v severních Čechách: ‚Sovětské tanky zničily závoru a jedou do vnitrozemí…,“ píše Karel Pacner v knize Osudové okamžiky 20. století.
Liberecké drama
Invaze se zúčastnilo zhruba 750 tisíc vojáků a šest tisíc tanků. Jedním z nich byl i tank číslo 314, jež narazil v Liberci do podloubí dvou domů. „Zdivo zasypalo devět lidí, tři z nich zemřeli,“ napsal na svém webu Český rozhlas. Později se objevila fotografie velitele tanku, který chvíli po incidentu leze z věže s pistolí v ruce.V Liberci dodnes události připomíná kus tankového pásu z tanku T-55 na zdi radnice.
Tank T-55 byl macek o váze 36 tun, vyzbrojený upravenou verzí námořního kanónu ráže 100 mm. Další zbraně tvořily dva kulomety ráže 7,62 mm. Čtyřčlenná posádka se po cestách mohla pohybovat rychlostí až 50 km/hod, v terénu se průměrná rychlost snížila na zhruba 24 km/hod.
Nízká silueta znesnadňovala jak zpozorování, tak zásah. Až 200 mm silný pancíř byl schopný odolat tlakové vlně případného jaderného útoku, nicméně jednalo se docela o nenasytu. Udávaná letní spotřeba paliva byla 410 litrů a v zimě ještě o 40 litrů víc. Tento typ tanků se licenčně vyráběl i u nás.
Tanky T-54 a T-55 se staly hlavními bojovými tanky nejen sovětské armády, ale i vojsk Varšavské smlouvy. Tedy i československých tankových jednotek. Proto bylo při srpnovém přepadení potřeba jasně odlišit sovětské tanky od československých, aby při případném střetu nedošlo ke zbytečné palbě do vlastních jednotek. Proto, byly sovětská vozidla označena bílými pruhy.
Nejednalo se o žádnou převratnou novinku, invazní pruhy byly i na spojeneckých letadlech při vylodění v Normandii, během Suezské krize v roce 1956 nebo v korejské válce. Tanky tohoto typu využívaly desítky států a objevily se i v aktuálním konfliktu na Ukrajině.
Stále ještě žijí absolventi československé základní vojenské služby, kteří se s tímto typem tanku měli bránit případnému napadení ze strany „zlého kapitalistického západu, který čeká na jakoukoliv chybu a chvíli nepozornosti.“ Tak to alespoň zaznívalo na každotýdenních politických školeních mužstva.