V mracích je až 8 000 bakterií na mililitr vody. Mnohé odolají antibiotikům

Foto: Topi Pigula

Co se skrývá nad našimi hlavami?

To, že mraky nejsou čistou vodní párou, tuší všichni. Že jde o zdroj miliard bakterií nad naší hlavou, přičemž mnohé jsou rezistentní vůči antibiotikům, to bylo překvapení i pro vědce.

Organismy přenášené vzduchem mohou kolonizovat nové prostředí. Nejde jen o miniaturní pavouky jako je třeba pavučenka létavá či mnohé z roztočů. Studie publikovaná v odborném periodiku Atmospheric Environment dokládá, jak obrovské množství mikroorganismů se v mracích ukrývá a přenáší. Autoři popisují strukturu mikrobiálních skupin mikroorganismů v mracích na Puy de Dôme (hora v pohoří Massif Central ve Francii), kde je ve výšce 1465 m umístěná meteorologická stanice, na níž se odebíraly vzorky.

Foto: Topi Pigula

Mrahy nejsou jen pára, ale i miliony mikroorganismů

Jakkoliv je množství 8 000 bakterií na mililitr vody mracích omračující, mnohem nebezpečnější je, že část z nich je antibioticky rezistentní. To znamená, že na obrovské vzdálenosti jsou přenášeny bakterie, na které nezabírá léčka běžnými antibiotiky. „Jedná se o první studii, která ukazuje, že mraky ukrývají geny rezistence vůči antibiotikům bakteriálního původu v koncentracích srovnatelných s jinými přírodními prostředími,“ říká Florent Rossi, jeden z hlavních autorů studie.

Důvodů, proč tomu tak je, je celá řada. Nejde jen o nadměrné používání antibiotik pro léčbu lidí, ale i extrémní preventivní využití antibiotik v zemědělské výrobě. Zatímco Evropa si je problému vědoma a snaží se přijímat stanoviska vedou k omezení preventivního přimíchávání antibiotik do zvířecích krmiv, velkochovy v nejlidnatějších zemích světa jako je Indie nebo Čína, si s tím moc hlavu nelámou.

Zatímco strašení „posypem“ celých lidských populací z letadel je prvoplánový nesmysl a „chemtrailové“ stopy za letadly jsou pouhopouhé kondenzační stopy, skutečné mraky mohou být z hlediska lidského zdraví rizikové.