Článek
Olomoucká samoživitelka se pro letošní Vánoce rozhodla rozeslat svým blízkým přání šťastných a veselých svátků, ale kromě dcery nekoupit nikomu žádný dárek. Jednoduše vyhodnotila, že její ekonomická situace není natolik dobrá, aby si mohla dovolit výdaje navíc. A dárky jsou výdaje navíc. Další možností je půjčka, což by mohla být cesta do dluhové pasti.
Vzpomínaná dáma si svůj ekonomický status uvědomila, ovšem mnoho dalších skončí u lichvářů a část z nich posléze v exekuci. Situace se zlepšuje, ale stále není ideální. „Zatímco v loňském roce si na vánoční nákupy půjčil každý desátý Čech, letos půjčku zvažují jen 3 % dotazovaných,“ napsal v roce 2022 server České bankovní asociace.
Sebevražedný mýtus
Mediální masáž začíná už několik měsíců před 24. prosincem a televizní vysílání je zahlceno spoty o tom, jak se rodina sejde, je šťastná a v klidu. V rámci lidské psychiky to zabírá bez ohledu na to, že šťastní (alespoň podle stále rostoucí spotřeby antidepresiv) rozhodně nejsme a zdaleka ne všichni se sejdou s těmi, koho měli po boku loni.
Populace stárne, což je statisticky doložitelný trend. Ale všichni bychom chtěli, aby to bylo jako v reklamě, a tak utrácíme. Vánoce doprovází mýtus o tom, Boží hod Vánoční a s ním spojená mediální masáž je natolik velkou psychickou zátěží, že zejména osamělí lidé sáhnou ke krajnímu řešení. Ovšem jedná se o mýtus, z hlediska počtu sebevražd je mnohem horší Nový rok. Starší statistická šetření dokonce ukazují, že z hlediska počtu sebevražd jsou Vánoce podprůměrné. „Sebevraždy nejsou páchány během roku stejnoměrně. Maxima jsou dosahována v jarních měsících a v první polovině léta. Během podzimních měsíců sebevražednost klesá až k prosincovému minimu,“ uvedla vedoucí oddělení demografické statistiky ČSÚ Terezie Štyglerová na webu Echo 24.
Utrácení si vzít nenecháme
Vánoční reklamy jsou víceméně stále stejné, hrají na city a útočí na peněženky. Podle tiskové zprávy HeurekaGroup „téměř dvě třetiny dotazovaných plánují letos za vánoční dárky utratit podobně, nebo dokonce více peněz než v loňském roce.“ To může znamenat buď fakt, že reklama zabrala, nebo že i přes zvýšenou inflaci a nářky na drahotu, jež zaznívají ve veřejném prostoru, se nemáme tak špatně. Obojí je vlastně dobrá zpráva. Ta první jen pro obchodníky, ta druhá pro nás pro všechny.
Anketa
Vánoce jsou obdobím zvýšené spotřeby, což mimo jiné ukazuje obrovské množství vyhozených potravin v době mezi Vánocemi a Silvestrem. Přitom štěstí a spokojenost jsou mnohem komplexnější pojmy než jen závislost na materiálních věcech a utrácení peněz. Jedním z hlavních faktorů spokojeného života jsou kvalitní mezilidské vztahy, ale ty se budují roky. Reklama na ně sice poukazuje, ale manipulativně naznačuje, že cesta k nim vede skrz materiální dárek. Jak zpívá Richard Müller:„Štěstí je krásná, přepychová věc, ale prachy si za ně nekoupíš.“