Článek
„Hippies byli převážně bílá, středostavovská skupina teenagerů a dvacátníků, která patřila k tomu, čemu demografové říkají generace baby-boomu. Cítili se odcizení od společnosti střední třídy, kterou považovali za ovládanou materialismem a represemi. Hippies byli také známí svým jedinečným stylem, preferovali dlouhé vlasy a ležérní, často nekonvenční šaty, někdy v ‚psychedelických‘ barvách,“ uvádí pod heslem hippie Encyklopedia Brittanica.
V barvách volnosti a duhy
Volné šaty, volná láska a odpor proti vietnamské válce. Nejen tyto prvky se dodnes spojují s volnomyšlenkářským hnutím 60. let, které mimo jiné krásně ztvárnil Miloš Forman ve své filmu Vlasy.
„V módě se antimaterialistický étos hippies projevoval v čerpání z různých etnických zdrojů s co nejprostším zpracováním textilií. Oblečení hippies většinou pocházelo z Indie nebo Dálného východu. Patřily k němu indické modlitební košile zdobené zvonečky, saka typu Nehru, nabírané saka ke kotníkům zdobené kousky zrcátek, ovinuté kalhoty, vyšívané vesty…
Tyto kousky oděvů se pravidelně objevovaly v evropských a amerických kolekcích módních návrhářů jako byl Emilio Pucci, Zandra Rhodesová nebo Bill Gibb,“ píše Marnie Foggová hlavní editorka knihy Móda.
Nekonvenční módní styl se může stát i extrémně luxusní záležitostí. Hippie šaty za desítky tisíc korun a batika, kterou si hippie dívky dělaly doma v lavoru se stala prestižní záležitost vhodná na stránky módních žurnálů. Je dobré „být trendy“, vypadat mladistvě, ale pro jistotu se odlišit cenou, aby člověk nebyl spojován s bahnem Woodstocku.
Drahá obyčejnost
„Mark Zuckerberk si většinou dá džínsy a tričko, úplně nejobyčejnější outfit, jaký si vlastně umíš představit, ale z jeho pozice něco vyjadřuje. Vyjadřuje to, že si to může dovolit, že je v pozici, kdy nemusí řešit módu,“ říká v podcastu Deníku N reportérka Karolína Klinková. Vzápětí ale přiznává, že stylizace do quiet luxury, tady stylu „vypadat obyčejně“, si zakladatel Facebooku může dovolit. „Každé jedno tričko, které nosí, stojí kolem sedmi tisíc korun,“ dodává Klinková. Za poměrně velký peníz můžete vypadat obyčejně a zároveň „udávat trend“. Když to nosí Zuckerberg…
Módní mýlka
Módní průmysl trendy nevytváří (věci z přehlídkových mol občas nejsou určené na nošení, ale jen na jednu konkrétní módní přehlídku bizáru), ale vytváří takový dojem. Trend se jen stěží dá nadiktovat shora a vytvořit. Trampové i hippies by si nedali navelet, co mají nosit. Zatímco ti první volí spíš maskovací vzory a přírodní barvy, druzí naopak hýří barvami a chtějí být všechno, jen ne maskovaní.
Anketa
Módní průmysl jen samovolně často z protestu vznikající trendy podpoří, zvýrazní a zdraží. Krásným příkladem je nedávná vystřelivší cena flanelových košil, které se u nás krátkodobě staly pro část populace hitem před prezidentskou volbou.